Stingerdiameter???

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Tjena,

Först vill jag poängtera att alla former av stingerfrågor ryms under detta tak, så ni som har andra frågor; Fyll på!

Här är det jag undrar iallafall:

Måste stingern på (efter) pipan hålla tex 32mm hela vägen, eller räcker det om stingern är begränsat till "rätt" diameter en kortare bit, och därefter grövre? :hmmmm2:
 
Last edited:

dieselknugen

Välkänd medlem
21 okt 2009
564
0
16
Hemma
Tjena,

Måste stingern på (efter) pipan hålla tex 32mm hela vägen, eller räcker det om stingern är begränsat till "rätt" diameter en kortare bit, och därefter grövre? :hmmmm2:

om du ska gå grövre så blir det någ att sätta slutburk direkt då det blir grövre.. eftersom avgas pulserna blir mongo om du går från litet till stort å sen ner i dämparen.. men varför vill man ha en kortare bit å sen grövre:hmmmm:
 

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Misstänker att du varit inne på våran projekttråd ;) Precis som jag misstänker att dieselknugen inte varit det :p

Ja iaf det jag lärt mig i min crashcourse inom detta så funkar det bra att bara "strypa" en liten bit, du får ju ändå ett ökat motstånd över denna bit vilket då givetvis påverkar det totala motståndet... Men optimalast är väl att köra samma diameter hela vägen, är även optimalast att köra adaptern så nära pipan som som möjligt... Jag kommer ju t.ex inte kunna göra det på ena pipan eftersom mina pipor är, ja, mongo :p Men det ska ändå funka så det ska bli intressant att testa :)
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
måste å måste , BRP:s 600/800 racerör har stingerinastser som enbart sitter några cm i början av stingern , inga pulser blir monga av det , däremot så blir (trycket/flödet) lägre om enbart en liten del håller "rätt mått" , åtmionstone borde de blir så om insatsen har fina aerodynamiska radier i ändarna som inte skapar för mkt turbulens , jag har faktist börjat mäta avgastrycket nyligen så det här är enbart mina teorier ännsålänga
 

dieselknugen

Välkänd medlem
21 okt 2009
564
0
16
Hemma
måste å måste , BRP:s 600/800 racerör har stingerinastser som enbart sitter några cm i början av stingern , inga pulser blir monga av det , däremot så blir (trycket/flödet) lägre om enbart en liten del håller "rätt mått" , åtmionstone borde de blir så om insatsen har fina aerodynamiska radier i ändarna som inte skapar för mkt turbulens , jag har faktist börjat mäta avgastrycket nyligen så det här är enbart mina teorier ännsålänga
vart mäter du pipan då?

är så satans svårt å mäta avgas trycket då det hoppar ¨å far på mätaren ska du få det seriöst måste man ha en dyno
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Misstänker att du varit inne på våran projekttråd ;) Precis som jag misstänker att dieselknugen inte varit det :p

Ja iaf det jag lärt mig i min crashcourse inom detta så funkar det bra att bara "strypa" en liten bit, du får ju ändå ett ökat motstånd över denna bit vilket då givetvis påverkar det totala motståndet... Men optimalast är väl att köra samma diameter hela vägen, är även optimalast att köra adaptern så nära pipan som som möjligt... Jag kommer ju t.ex inte kunna göra det på ena pipan eftersom mina pipor är, ja, mongo :p Men det ska ändå funka så det ska bli intressant att testa :)
Japp, det var i er tråd jag upptäckte mitt misstag... Eller om det nu är ett misstag, vet inte säkert än...

Bakgrunden är att jag har satt en Rotax 643 i en (blivande grabbens) GLS 3600. Fick med pipan då jag köpte motorn. Gissar på att den suttit i en Formula plus. Slutburken saknades, och jag hade ej heller den böjda löstagbara stingerdelen. Fick efter lite sökande tag på en slutburk från en rave 643. Fick dock aldrig tag på stingern till denna maskin.

Hittade dock en rörstump i rätt stingerdiameter i garaget, ca 10-12 cm lång. I ändan av den gjorde jag en "tratt" upp till ca 40mm(?), där jag skarvade på en böj från ett bilavgasrör i nyss nämnda diameter som går vidare till slutburken. Ingången till slutburken öppnade jag upp så att den passade det grövre röret.

Nu, visare än förr, mest pga Er tråd, samt BoostIII's inlägg så inser jag ju att det sannolikt har betydelse för mottrycket.

Eller? :hmmmm:
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.823
855
113
Kramfors
Nu, visare än förr, mest pga Er tråd, samt BoostIII's inlägg så inser jag ju att det sannolikt har betydelse för mottrycket.

Eller? :hmmmm:[/quote]

Bra att du startar en stinger tråd för det är en förvirrande sak he he..

Ja du kan minska under kort bit och då smartast så nära expanderpipan det går... 32 mm stinger säger du? Då är frågan om du kör dubbla pipor? eller enkelpipa? Är det dubbla pipor på en 600-700 tvinn så är det vålsamt grovt med 32mm om man nu kör "fullflöders" dämpare .. Frågan i detta fall är,,,,,,har du en fullflödes dämp eller en org dämpare? Man måste ner mot 27 mm invändigt mått och då är det räknat på full längds stinger!! typ 20-30cm men detta är räknat mot fullflödes dämp+are utan motstånd...Typ simons sport dämpare 2,5 tum rör rakrt igenom sig ,,men det duger med vanlig slipon från mc eller hemma bygge,,

Hur man ska få likvärdigt motstånd mot full längds 27mm inv mått stinger med en kort insatts just i början av den 32mm grova vet jag inte???? Gissa kan man,..Typ 26mm????? 25mm????

Man får helt enkelt fega sig neröver i dim..fega med 27mm och provkör,,man måste ha koll på värmeutvecklingen och lyssa efter spikning.

Ju längre tid man håller full gas dessto farligare är det med för trång stinger!!

Gäller att ha svinkoll när man stryper ner...bromsbänk är ju säkrast
Men vinsterna är ju lockande stora :becky::becky::eyebrows:

Jag som ex Kommer garanterat stingra ner till smältpunkten är uppnådd hehe..Jag kommer fega med ca 27-28mm stinger a typ 25 cm långa (trippelpipor) 333cc per cylle a 70-75hk per cylle hoppas jag på med lite flax a 9000v

Det är inte helt omöjligt att jag hamnar på bara på25-26mm när jag är nöjd.....Jag vill ha en maskin som ska klara full gas minst 700m i snö ,
Allt är beroende på många faktorer hur små dom kan bli...Kompförhållandet och porthöjden toppen squishbands bredd och utform har stooor bet. Även länden har ju betydelse.

Ju mindre spikkännsklig topp man har dessto mindre stinger kan man åka.

Lågt kompförhållande medger ju också att m,an kan stingra ner...

Håll koll på stegrande värmeutveckling under längre repor bara,,,,och spikning..

varning....Spikning sänker samtidigt värmen i pipan!!!! Så plötslig underlig nergång av värmen i pipan är också en varnings klocka :argh:

Inte helt lätt detta här....
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
1. 32 mm stinger säger du?

2. Då är frågan om du kör dubbla pipor? eller enkelpipa? Är det dubbla pipor på en 600-700 tvinn så är det vålsamt grovt med 32mm om man nu kör "fullflöders" dämpare ..

3. Frågan i detta fall är,,,,,,har du en fullflödes dämp eller en org dämpare?
Äntligen kom du... Har väntat hela kvällen... :biggrin1:

1. 32 mm var faktiskt en gissning, minns inte just nu den rätta siffran. Kan faktiskt t.o.m vara grövre... Ska kolla det under morgondagen.

2. Std otrimmad 643 med orginal enkelpipa.

3. Orginal Lynx rave 643 dämpare.

Grabben som ska köra den fyller 14 denna säsong, så orginaleffekt räcker lååångt för övningskörning på inhägnat område. :nuts:

Vi får se till nästa säsong om man ser över portar osv... Man blir sugen då man läser era projekttrådar! :eyebrows:

Oavsett era svar (vill givetvis alltid ha dom iaf!), så har jag bestämt mig för att på nåt j-a sätt hitta org-stingern, den måste ju gå att uppbringa någonstans i detta avlånga land? Annars låter jag göra en.

Tack för era tankar så långt!!
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.823
855
113
Kramfors
Äntligen kom du... Har väntat hela kvällen... :biggrin1:

1. 32 mm var faktiskt en gissning, minns inte just nu den rätta siffran. Kan faktiskt t.o.m vara grövre... Ska kolla det under morgondagen.

2. Std otrimmad 643 med orginal enkelpipa.

3. Orginal Lynx rave 643 dämpare.

Grabben som ska köra den fyller 14 denna säsong, så orginaleffekt räcker lååångt för övningskörning på inhägnat område. :nuts:

Vi får se till nästa säsong om man ser över portar osv... Man blir sugen då man läser era projekttrådar! :eyebrows:

Oavsett era svar (vill givetvis alltid ha dom iaf!), så har jag bestämt mig för att på nåt j-a sätt hitta org-stingern, den måste ju gå att uppbringa någonstans i detta avlånga land? Annars låter jag göra en.

Tack för era tankar så långt!!
Enkelpipa.............. Ok då är jag helt borta ur leken,,jag kan inte rek ett skit :dizzy: Har ingen erfarenhet alls av singel pipa.. Då är det klart smartast att göra som du säger sätta dit org stinger som är anpassad för just den dämparen då går den som från fabrik ivf .

Rotax 670 är ju en hutlöst bra motor som är rappare än allt rappt. Man måste nog upp i 800cc twinn reedmatad motor för att vara lika brutal io starten

Den där går det verkligen få fart på!! Men det kräver extra mycket kunskap av portaren då den har så speciellt insug..Skivslid

Min kompisare har ju en old timer fabrikstrimmad mach 1 X 670 Togs bara in 4 st i sverige 92 tror jag det var? Gat däme vad den går,, Skidoo påstog att den skulle ha 140 hk ,,,,,,,,,,,, Kan mycket väl vara möjligt ,,
den dänger andra 140 hk skotrar ivf ,,men den är ju snorlätt också!!
 
P

powq



Cred till bcool för att starta en tråd och välkommna alla frågor i ämnet! :thumb:

Sitter själv i funderingar kring det här med längderna... :hmmmm2: I mitt fall som är vad bilden visar så är ju rören "ganska" långa. Jag skulle gärna korta dem för att få plats med en simons fullflödesljuddämpare alternativt en helt egen konstruktion. Jag är naturligtvis ute efter att få ner ljudnivån på maskinen.

Hur mycket man törs korta dessa "rör"?
Ska man satsa på att köpa rör så jag kan göra liknande längder men göra om rörmockeriet en del?
Vad är "riskerna" med att korta rören i det här fallet?

:hmmmm:

Ska försöka slänga upp nån bättre bild med lite skisser på olika alternativ på rördragningen i helgen... och bidra med lite mått (innermått och längder).
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.823
855
113
Kramfors


Cred till bcool för att starta en tråd och välkommna alla frågor i ämnet! :thumb:

Sitter själv i funderingar kring det här med längderna... :hmmmm2: I mitt fall som är vad bilden visar så är ju rören "ganska" långa. Jag skulle gärna korta dem för att få plats med en simons fullflödesljuddämpare alternativt en helt egen konstruktion. Jag är naturligtvis ute efter att få ner ljudnivån på maskinen.

Hur mycket man törs korta dessa "rör"?
Ska man satsa på att köpa rör så jag kan göra liknande längder men göra om rörmockeriet en del?
Vad är "riskerna" med att korta rören i det här fallet?

:hmmmm:

Ska försöka slänga upp nån bättre bild med lite skisser på olika alternativ på rördragningen i helgen... och bidra med lite mått (innermått och längder).

Ok du vill ha lägre ljud....... .. Korta stingerna kan du göra utan fara..Förlänga långt är farligare!!..


Men i detta fall kan du bara göra 2 saker... Men detta är förutsatt att nuvarande dämpare är full flödes,,,, rakt rör igernom sig och grövre dim än stingerna som går in..dvs ingen strypning i sig..

Tystast...
1.Endera skaffa helt original slutburk och montera nya stingers som har samma grovlek org pipor (förutsatt att det sitter dubbla pipor org? (förmodligen är org stingerna en aning grövre pga det högre motståndet i org burk därför ska du även byta stingers........

Lite tystare ivf
2. Byggas som du säger dit med simons 2,5 tum dämpare köp den största som går dit för minsta och mullrigaste ljud. Då kan du köra samma grovlek på stingerna . Lyssna först på en singel burk försedd twinn innan du bygger om,,,,så den verkligen kommer gå tystare..
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.823
855
113
Kramfors
Bilden visar Dynomites 1200 ves 36mm stingers inv mått a 250 hk.. och 350 med nos:becky:


´Den har så grova stingers som 36mm inv mått . Dynomites andra 1200 på 256 hk har bara 29mm stinger iv mått men kör kort stinger och 3 tums fullflödes dämpare . Vad beror detta på frågar man sig? Jo man kan ju nå motstånd på flera vis. Grov lång stinger,,,,, eller kort smal,,,eller som org halvgrov stinger och motstånd i dämparen,,,:hmmmm2::biggrin1:

Mina gissningar är följande..Dynomite får rätta mig om jag har fel.
Denna nosförsedda maskin behöver förmodligen någon mm större stingers,,Men bara någon mm evnt bara 1mm extra pga nos (gissar jag)

Men denna 1200 är förmodligen byggd så att stingerna har samma grovlek hela vägen från pipa till mynning ut i det fria,,dvs samma 36mm rakt igenom även genom dämparna.. Detta gör också ett mostånd pga längden dom har i sig,,

Detta motstånd kan mycket väl motsvara en smalare stinger som bara har en maxlängd på 20-30cm och sedan går ut i överdrivet stor dämpare utan motstånd.
Stingerna på bilden är säkert över 80 cm och måste då vara väldigt grova..
Jag gissar att den klarat sig med någon stackers mm mindre om man inte kört nos på den..(34-35mm tok gissat)

Det verkar bet svårare att hitta uträkningsmått på långstinger.

 

Dynomite

Välkänd medlem
29 sept 2007
300
0
16
Norge

Her en annen variant, min Rmk med trailpipes, 12,5:1 11mm squisj band 1,4mm klemspalte29mm stinger peak 255hk/8400rpm.
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
*bild*

Her en annen variant, min Rmk med trailpipes, 12,5:1 11mm squisj band 1,4mm klemspalte29mm stinger peak 255hk/8400rpm.
Nybörjarfråga 1:

Är den jättelånga stingern grövre än dom andra? Borde den inte vara det? :hmmmm:

Nybörjarfråga 2:

Måste man ta hänsyn till hur många böjar det ska vara på stingern då man dimensionerar röret? Hur mycket bromsar en 90graders böj? Då jag byggde avgas till en bil för många år sen var det nån som sade att en 90-böj bromsade lika mycket som ett 9 meter långt rakt rör. Finns det någon sanning i det?
 
P

powq


Boost:
Att sätta dit en orginalburk och byta stingers kändes faktiskt som ett lite för stort projekt, den här motorn finns inte "orginal" det är ett 440 block med 700 ves cylidrar = 660 cc.

Dubbelpiporna är Crankshop, innerdiameter på stingern (mätt på pipan) är 27 mm (längd ca 1 dm). Innerdiameter på rören ner till ljuddämparna är 32 mm. Dessa rör är olika långa, det som går till den vänstra ljuddämparen är 26 cm och det andra är 34 cm :hmmmm2:
Ljuddämparna är fullflödes, perforerat rör rakt igenom, avslutas med en rörstump ut genom baljan som är 37,5 mm invändigt.

Jag är med på att korta stingerserna skapar ett mindre motstånd, alltså mindre tryck i pipan. Att ha långa "grova" stingers istället för korta med liten innerdiameter eller att ha väldigt grova stingers och ett motstånd i slutburken, allt handlar om att bygga upp mottryck i pipan så att den arbetar rätt såvitt jag förstår. Men som i mitt fall, vad kan man förvänta sig för skillnad i karaktär genom att korta rören till 10-15 cm istället för vad det är idag?

Har mätt en del för att försöka lista ut vad man får plats med, och det lutar åt nån form av fullflödesdämpare ala simons. Bör ta bort det värsta iom att avgaspulserna får slå sönder varandra lite.

bcool: ang 90 graders böj och motstånd så kan man inte bara rakt av säga att den bromsar lika mycket som ett 9 meters rör det beror på vad man skickar igenom, luft, vatten, gas. Vilken hastighet det rör sig i röret och hur turbulent/laminärt flöde man har. En böj "bromsar", ju "snävare" böj desto mer. Det är inte antalet grader som styr motståndet. Du kan ju göra en 90 graders böj med en radie på 1 km, den kommer inte att bromsa flödet nämnvärt.
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
bcool: ang 90 graders böj och motstånd så kan man inte bara rakt av säga att den bromsar lika mycket som ett 9 meters rör det beror på vad man skickar igenom, luft, vatten, gas. Vilken hastighet det rör sig i röret och hur turbulent/laminärt flöde man har. En böj "bromsar", ju "snävare" böj desto mer. Det är inte antalet grader som styr motståndet. Du kan ju göra en 90 graders böj med en radie på 1 km, den kommer inte att bromsa flödet nämnvärt.
Förstår vad du menar, men anledningen till min fråga var att jag såg på Dynomites rör på bilden ovanför, tyckte det var ganska tvära böjar. Preciserade inte så bra vad som satte igång mina tankar... :eek:
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.823
855
113
Kramfors

Her en annen variant, min Rmk med trailpipes, 12,5:1 11mm squisj band 1,4mm klemspalte29mm stinger peak 255hk/8400rpm.
Ok...Rmk trailpipe.. 29mm ,,den har då korta stinger till en burk? eller har den trippla dämpare?

Den på bilden var ett snyggt bygge också som vanligt,,helv vad den lär låta utan dämpare :biggrin1:

En sak jag noterar på alla dina byggen är att du kör lösa filter??

Du lär ha bromsat både med filter,,,, och utan filter,, hur stora hk siffror skiljer på en 250 hk maskin med filter vs utan filter?

Eller bromsar du helt utan filter när du får ut topp pike hk?

När jag bromsar en mc så skiljer flera hk med eller utan filter.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.823
855
113
Kramfors

Boost:
Att sätta dit en orginalburk och byta stingers kändes faktiskt som ett lite för stort projekt, den här motorn finns inte "orginal" det är ett 440 block med 700 ves cylidrar = 660 cc.

Dubbelpiporna är Crankshop, innerdiameter på stingern (mätt på pipan) är 27 mm (längd ca 1 dm). Innerdiameter på rören ner till ljuddämparna är 32 mm. Dessa rör är olika långa, det som går till den vänstra ljuddämparen är 26 cm och det andra är 34 cm :hmmmm2:
Ljuddämparna är fullflödes, perforerat rör rakt igenom, avslutas med en rörstump ut genom baljan som är 37,5 mm invändigt.


OK kanonbra bygge och lätt att modda till simon då:) Tack vara att dom satt in 10cm trypar stingers på 27mm så kan du göra nästa vad du vill efteråt.. sopa in dom i en simons 2,5 tums dämpare kommer inte påverak alls tror jag,,Om så är fallet ytters marginellt. Gå gärna in i dämparen lite snett in med stingerserna ,,,typ i ett svagt V ,,,(blir ju nästan så aoutomatiskt för du får ju inte in 2 st 32 or parrarellt. Det dämpar ju extra bra om avgaserna kommer lite snett in i simons dämpare som har betydligt grövre rör igenom sig .. Blir ju kanonbra och enkelt ombygge med stösta dämpare du kan få dit ..Finn ju liknande simons dämpare på blitema,,Evn ska vi bygga trippla biltema dämpare på våra tc 1000cc Eller så blir det en mc ljud dämpare titan slipon .. Jag kan verkligen rek mc slipon,, viket som helst går bra bara den bygger på 2,5 tum rör igenom sig.. 90% av alla mc slion är byggda så..Kiolla beg på blocket ,En sådan dämpar lika bra som en simons opch väger bara 1 kg om det är en titan elle kolfiber...
Det var riktigt bra att jag fick höra att du kör 27mm kort stinger,,,,För jag går i valet o kvalet att bygga 27mm eller 28mm kort stinger på min tc 1000:hmmmm2:,,,,vi har ju nästan samma cc per cylinder 333cc du 330 :eyebrows:

Då måste jag få veta lite mer data på din motor. så jag vet om jag törs gå ner till 27mm :wof:

Max varvtal och beräknad effekt på din motor?
 

Dynomite

Välkänd medlem
29 sept 2007
300
0
16
Norge
Bremser alltid med filter da det er slik den skal kjøres, på bildet her er det ikke dempere, dette er de jeg bruker når den brukes på løp, har ellers 2,5" dempere.
Kan ikke finne ut att det har noe å si om rørene ut har forskjellig lengde.
Det ville nok bli noen ekstra hk uten filter da disse små filtrene helt sikkert reduserer flødet en del.