här hittade jag en fin tråd att fortsätta i! kan säga på en gång att jag är helt novis när det gäller pipor och mottryck
jag brukar köra på taktiken "jag kan själv" och testa mig fram själv genom trail and error, men då det finns så mycket kunskap på forumet kan det vara smart att bolla idéer först just när det gäller stingerdiameter. skulle gå att labba själv men har ingen bromsbänk till handa, och att testa i fält med endast avgastempmätare att gå på känns lite risky
Har stoppat ner en M7 efi motor i min snopro, tänkte först köra med singelpipa men det spårar som vanligt så jag tänker testa hur 600 mod twin pipes funkar på motorn
Då kommer vi till frågan om stingerdiameter. 600 mod piporna har en ID på 29mm snabbt mätat, vilket jag tycker verkar som något som skulle fungera på 700motorn?
om man räknar på arean så är blir den samma som singelpipans, som har ID 43mm för övrigt. vet inte om det fungerar att räkna på det viset med mottryck då längden också spelar in, men som sagt, tycker ändå att 29mm verkar rätt stort för en 600? Men då har man ljuddämparna som också spelar sin roll iofs. om det nu ändå är för tight, hur mycket skulle det göra om man kortar ner dom någon cm?
Men den lilla information jag hittar om någon annan som gjort liknande mod är att stingerdiametern måste tas upp om 700 ska kunna andas, så om så är fallet hur mycket ska den upp då? kan ju inte vara speciellt mycket?
jag ska ha skotern att friåka med, så jag vill våga hålla fullgas längre stunder än vad det görs på crossbanan.
tacksam för svar!