Projekt GLS Mountain Edition

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Ser bra ut, som vanligt.

Angåedne slangarna. Finns ju vanlig "kylarslang överdrag" att köpa på de flesta bilaffärer. Så får man den där "stål-looken".

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Ser bra ut, som vanligt.

Angående slangarna. Finns ju vanlig "kylarslang överdrag" att köpa på de flesta bilaffärer. Så får man den där "stål-looken".
Exakt, slangöverdrag finns på diverse olika biltillbehörsaffärer. Om man ska köpa denna typ som jag använder så måste man köpa rullar om 900 meter... Blir lite dyrt...

Har kapat upp rören till slutburken i tårtbitar idag och svetsat ihop det igen, så nu är avgaset färdigt. Eller färdigt och färdigt... Måste tillverka ett fäste till slutburken, den sitter nog knappast på plats med enbart fjädrar.

Suddig bild på resultat. (Den går redan så j-a fort att det blir suddigt då man fotar...)

Och en sån här måste man ju ha

På plats

Hann påbörja svarvning av billethjulen till Anti-stab kitet

Allt för idag.

Tack för kommentarerna! :)

Klangebo

Välkänd medlem
26 okt 2007
248
0
16
Mora
Ser väldigt bra ut, mycket trevligt projekt!
Men skulle du inte ha lackat pipan och slutburken? Dom smälter inte riktigt in när allt annat ser så fräscht ut!

Keep up the good work!

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Det blir avgasbandage på pipa och slutburk. Montering var bara för att dom skulle passas in i chassiet!

Tack! :)

Last edited:

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Jag vet... Helt sinnes...

Tänk bara tanken då jag vågar sätta kapen i Gaden. Hemska tanke. Kommer bli singel omg.

TobbeP

Välkänd medlem
15 dec 2008
182
0
6
ser riktigt grymt ut:)

måste ju nästan svänga förbi nån dag efter jobbet och titta in:)

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
ser riktigt grymt ut:)

måste ju nästan svänga förbi nån dag efter jobbet och titta in:)
Gör det! :)

Har svetsat ett fäste till slutburken idag, så nu ska den förhoppningsvis sitta kvar då man passerar ljudvallen. Eller plogvallen?

Kopplade dit elhärvan från MXZ:an på motorn idag, och tamejnufan om det inte blev gnista på stiften! På första försöket! Imorgon ska jag slakta hela MXZ-härvan och fiska ut dom kablar jag ska använda. Sen ska dom paras ihop med Lynxens elsystem... Kul!

Upptäckte att en av nålarna till förgasarna har blivit knäckt i hanteringen, så jag måste beställa en ny sån. Har dessutom beställt nytt innehåll till magnapullen, då det mesta var i dåligt skick. Som vanligt på 670.

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Med dess såklart!

Nål fixad.
El färdigdragen, så när som på en kabel till bromskontakten.
Kylsystem klart.
Bränslesystem och förgasare klart, bortsett från en slang, hade köpt 3 cm för lite. Grrr!
Vajrar klart.

Kvar:
Montera ihop magnapull då jag hämtat delarna
Luftfilter, köper nya Uni
Lufta oljepump och justera oljevajer
Montera sekundär
Linjera variatorer
Montera luftpumpen till DPM, den är på villovägar och kommer med posten fredag eller måndag.
Dra slangarna till DPM
Linda pipan och montera avgassystemet
Göra färdig och montera Lynx-loggan baktill på dynan
Montera anti-stabhjulen
Braaaap!!?

Säkert glömt nåt, lite trött i mössan...

Wikstrom

Välkänd medlem
24 aug 2010
452
2
16
Boden
Blir nog grymt när 670in får ryta till :), har du nå bra mätverktyg när du linjerar variatorerna?

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
41
Boden
Kolla bestyckningen sen när du monterat uni filter. Min 670ho nöp på en cylinder efter att ha öppnat andningsvägarna i org. burken vet iof. inte om de var nerbestyckat nåt från början heller, men den gick jävligt bra ända tills ja höll stumt för länge:)

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Blir nog grymt när 670in får ryta till :), har du nå bra mätverktyg när du linjerar variatorerna?
Japp, har just linjerat färdigt. :)

Kolla bestyckningen sen när du monterat uni filter. Min 670ho nöp på en cylinder efter att ha öppnat andningsvägarna i org. burken vet iof. inte om de var nerbestyckat nåt från början heller, men den gick jävligt bra ända tills ja höll stumt för länge:)
Dom brukar snarare gå för fett med uni-filtrena, dom är egentligen lite för täta, så dom chokar litegrann...

Klart:
Magnapull
Linjering
Momentstag så att motorn inte ska vrida sig (glömde det på listan igår...)
Nya Uni-filter
Monterat sekundär

Kvar:
Lufta oljepump och justera oljevajer
Montera luftpumpen till DPM, den är på villovägar och kommer med posten fredag eller måndag.
Dra slangarna till DPM
Linda pipan
Montera avgassystemet
Göra färdig och montera Lynx-loggan baktill på dynan
Montera anti-stabhjulen
Braaaap!!?

Uppstart imorgon, men ingen provkörning. Bara för att kolla att lysen osv funkar, och koppla in sista kabeln.... :)
Sorry för avsaknad av bilder... Men den som väntar på nåt gott får fortsätta vänta! ;)

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
ahaa okej, är det ett verktyg du skulle våga låna ut till en lycklig amatör som mig? :D
Du bor i Boden? Kontakta Iamfredrik här på forumet så kanske han kan hjälpa dig. Själv använder jag bara ett väääldigt rakt järn som är 9,5mm brett, klämmer fast det mellan skivorna i sekundären, sen mäter jag med ett skjutmått mellan järnet och inre kant på primärens fasta skiva. Jag mäter även avståndet mellan skivorna med skjutmått. När jag anser mig vara färdig vänder jag på järnet och kontrollmäter igen, för att vara säker på att järnet verkligen var rakt. Om du inte har ett järn som är 9,5mm så kan du ta ett bredare järn, och göra en rits på 9,5mm som du mäter från.

Luftpump historian skickades idag, så du har den på måndag!
Fan vad bra! Tack Rasmus! Gick den med post eller buss?

Nu är den igång. :) Det kommer en uppdatering senare ikväll...