Projekt GLS Mountain Edition

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Hoppsan.

Har haft fin färg på stiften tidigare, men idag så hände nåt. Har inte hunnit söka orsak ännu. Har hunnit ta både pto-kolven litegrann mot avgasporten, och mag är helt... ja, ni såg ju.

Jag är inte direkt ledsen för det, så länge jag hittar orsaken. Hade sån tur att ringbiten som släppte knackade ihop elektroden på stiftet, så jag klarade mig från riktig skärning. Och det hade kommit som ett brev på posten inom 10 sekunder annars.

Ska kolla lite mer nån dag framöver, så får vi se.

prankster_76

Välkänd medlem
27 mar 2010
444
0
16
Luleå
Shit! Inge kul alls.. Men som sagt, tur att du klarade dig från den värsta smällen iaf. Bara ta nya tag, på han igen bara!

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Shit happens , puderåkat tar sina offer, bättre nu än mars/april, mera ren havre till pållarna kanhända.

Vart förövrigt riktigt snyggt med Van Amburg vinkel på lyftbågen

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Shit happens , puderåkat tar sina offer
Visst är det så. Då man åker omkring med högern dikt an mot styret minut efter minut, så tänker jag ibland, "hur i helvete kan det HÅLLA???" Man är ju inte lika kärleksfull mot maskinerna på fältet som i garaget, om man säger så...

Bara jag hittar orsaken till detta ras, så är jag nöjd.

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Har rivit snurran nu för att tvätta ur vevhus och lager ordentligt. Upptäckte till min förskräckelse att jag måste byta ALLA lager + staken på PTO-sidan också. Trots att både jag och Westboms bedömde dom som perfekta för 15 mil sedan... Måste ha varit rost i dom lagren också. :( Så man kan konstatera att kolvraset "räddade mig" från ett riktigt vevaxelras! Ett av lagren har hunnit bli riktigt skrämmande dåligt, helt ofattbart!

Angående orsak till kolvraset så är jag inte 100% säker ännu, men jag har iaf konstaterat att ett membran i luftpumpen till DPM-eländet har gått sönder, så man kan suga luft genom slangen mellan vevhus och pumpen. Dock väääldigt lite. Kommer att fortsätta undersöka DPM'ens funktion eller icke-funktion om nån dag. Dessutom var det olje- och bränslebeständiga lim som Mekonomen lurade på mig inte alls beständigt. Och det limmade jag ihop blockhalvorna med... Så det kan ha svikit mellan blockhalvorna, dock var det torrt och rent runt hela vevhuset så jag tror inte att det är orsaken. Ska åka på Momentum och beställa rätt Loctite-primer och lim. Dessutom har jag börjat förbereda en plåt för att plugga igen utblåsen, ska göra leakdown test då jag monterat ihop allt igen.

Bild på veven. Alla lager till vänster om drevet är mer eller mindre kass.

_vaafaan_

Välkänd medlem
9 jan 2007
330
0
16
Norrbotten/pajala
riktigt fränt bygge:) så typiskt när det ska gå sönder men det är ju sånt som händer. denna grej hände mig idag. och misstänker lager haveri pga fett på toppen. min har ju fett i vevlagrena. dock så ser det ut som att båda mina kolvar smällt bara. lycka till =)

limpdjur

Välkänd medlem
1 sept 2007
839
1
16
Det var inte permatex dom gav dig på mekonomen, svart segt guck? har provat det på ett spridarfäste en gång, det höll inte tätt många minuter.

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Sv: Re: Projekt GLS Mountain Edition

Det var inte permatex dom gav dig på mekonomen, svart segt guck? har provat det på ett spridarfäste en gång, det höll inte tätt många minuter.
Japp. Exakt den skiten var det.

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Har forskat vidare angående kolvhaveriet.

Hittade felkällan, vilket känns bra!

I vaccum/luftpumpen sitter det 2 backventiler, som ska hålla "tjuvluften" borta från vevhusen.
En av dom backventilerna hade på nåt mystiskt sätt "vänt ut och in" på sig själv,
vilket öppnade för fri andning. :mad:

Nåja, man lär så länge man har en lever, eller hur det nu var...

Vevaxeln är inlämnad på Westboms för omlagring och stakbyte.
Jag har däremot inte hunnit kolla cylindern och se om den är helt ok, kommer nog att ta med dom till Westboms också, och mäta upp dom.
Motorn har gått dryga tusen mil, så det finns ju en möjlighet att jag låter borra dom.
Av den anledningen avvaktar jag med beställning av kolvar.

Så, det rullar på, men inte så fort!

(Döm om grabbens besvikelse, då jag kört sönder den.
Då han kom hem i fredags fick man onda ögat...:evil:)

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Tack så mycket! :) Inte sälja!

Kolvar borde komma mot slutet av veckan, och förhoppningsvis får vevaxeln den kärlek den behöver denna vecka...
Har fått cylindrarna kontrollerade, och båda är i perfekt skick, så borrning behövdes alltså inte.

Börjar bli sugen på att få fart på den nu!

Last edited:

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Kolvarna har kommit, och vevaxeln är isärpressad, det visade sig givetvis att även pto-staken behöver bytas. Beställde den idag. Om dom har den hemma kanske Westboms hinner få ihop veven till nästa helg.

Har man inget annat att pyssla med, så får man väl hitta på nåt nytt rackartyg...

Det började med att jag ville sänka boggin lite på främre infästningen, för det är lite för högt skidtryck. Det var svårt att få upp skidorna över diken, gupp osv. Ni som sett ett GLS-chassiets främre boggiefäste vet att det är i praktiken omöjligt, med tanke på fotholkarnas utformning. Gjorda för sittande körning, typ 40 graders lutning på dom. Jag har själv varit irriterad över lutningen på dessa då jag kört, helt omöjligt att stå med fötterna på det "naturliga stället".

Så... Fram med kapen.

Kapade ur hela skiten. Helt galet krångligt att komma åt!!! :mmph:

Djupet på holken färdigt.

Kvar att montera är grepplisterna som man ska stå på, samt en del hålkapning neråt för att få ut snön. Ska även göras justerbar övre kant på fotholkarna.

prankster_76

Välkänd medlem
27 mar 2010
444
0
16
Luleå
Ser att du är bizzy värre:) Kul! Har själv satt igång nu och det går rätt bra förutom att jag inte ännu fått några boggiedämpare! Klar med styrhöjare osv, nästa projekt blir att tillverka en egen dyna.

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Här kommer lite fortsättning på fotholkarna:

Om bara förkylningen lugnar sig lite kanske jag hinner klart imorgon. :sleep:

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Läckert :)
Trodde inte det skulle bli så bra som det blev, bra jobbat :)
Tack :)

Nu ere klart.

Blev bra, om jag får tycka... Oerhört mycket skönare att stå på!

Glömde nog skriva att jag hittade en lämpligare fjäder till bakdämparen i boggien, så den sitter på plats sen nån vecka tillbaks. Blir nog bra det här! Skulle haft lite mjukare framfjädrar också, men om man håller skidorna i luften hela tiden så behövs det ju inte... ;)