Projekt GLS Mountain Edition

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Motorn är nu ihopskruvad igen med nya lager och kolvar!

Monterade snurran igår och provstartade, men fick ryggskott då jag drog igång den... :push: Så det blev ingen provkörning.

Idag då jag stapplade till bilen kände jag att det luktade soppa. Utanför garaget. Öppnade garagedörren och... jamenfyfan. Soppa över hela govet. Och motor + pipa fyllda med bränsle också.

Tur man inte hade en cigg i munnen då man öppnade garagedörren! :shocked: Vågade inte ens tända lyset i garaget, kröp omkring med trasor i mörkret och torkade soppa. Med ryggskott. Det är riktig humor!

Nålventilsproblem, tydligen, förgasarna har flödat hela natten tills tanken blev tom! Tur att det inte var mer än kvarts tank i den.

Ska se om jag får ordning på den imorgon, om ryggen tillåter det.

PuderSvensk

Medlem
18 mar 2010
20
0
1
Ett "klassiskt" problem på de där maskinerna (slidmatade rotax). Gäller att justera nivån i flottörhuset så slipper man det. Hade en Mach1 Racing med 643:a som jag var tvungen att parkera i uppförsbacke tills jag åtgärdade nivåproblemet. Minns att det fanns en del trådar på Snowest bl a som beskrev "fixen".

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Bra idé med bränslekran. Jag ska se om jag kan gräva upp en sån. För närvarande verkar nålventilerna täta som dom ska, den går klockrent och flödar inte.

Skulle kränga på remmen idag, och provköra lite. Då jag tittade ner mellan skivorna i primären tittade en bit av bussningen fram på axeln... Typiskt. Ingen provkörning idag heller. Ringde runt alla BRP-ÅF i norrbotten för att få tag på en ny bussning till ytterskivan, då den var restad från Rovaniemi till slutet av mars. Till slut hittade jag en i Arvidsjaur! Så den kommer imorgon med bussgods. Då var det väl ändå fan om man inte skulle få köra ut den ur garaget iallafall. :)

Igår kväll märkte jag dessutom att jag ej fått full gas förut, då GLS orginalgasreglage inte lyfter trottlarna nog högt innan det bottnar i gummihandtaget. Satte dit MXZ-reglaget så var det problemet löst!

Imorgon blir det lite pyssel med det estetiska. Fixa lite bling-bling, så att säga. Mer om det senare!

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Sådärja. Nu har den hittat ut i snön igen.

Jag måste bara säga en sak... Fy fan vad den går! Dom här motorerna är faktiskt helt vansinniga. Gissar att en hel del häst var på grönbete förut, dels pga sunkiga kolvar och dels pga gasreglageproblemet jag nämnde tidigare. För nu blir man ju nästan rädd för den... :becky:

Nu har jag kört lite fett bestyckat idag för att vara på den säkra sidan, man är ju lite rädd om kolvarna nu... DIGATRON AVGASTEMP KÖPES, pm om du har nåt liggandes!! Dessutom låg temperaturen nära den absoluta nollpunkten idag, så man var ändå rädd för snålgång. Sjukt kallt!

Konstaterade att den nya bakfjädern i boggien är perfekt i det lösa, men lite för mjuk på gropiga "leder", åkte på ett genomslag.

Har även pysslat lite med bling-bling idag, under tiden jag laddade batteriet på biljäveln som inte startade då jag skulle iväg med skotran. Har nåt foto på det som jag kan bjuda på senare, bara frugan lämnar tillbax min bärbara burk som hon kidnappat. Tyvärr inga actionbilder, då det var svårt att hitta villiga fotografer i kylan.

Känns så konstigt nu. Ingen skoter i garaget... Vad ska man nu skruva i?? :weird:

r0tkiv

Välkänd medlem
25 okt 2007
1.210
0
36
stödE
vad är fotstegen gjorda av?
känner igen stagen men kan inte kommapå vart jag har sett dom...

zleric

Välkänd medlem
30 maj 2008
1.856
1
38
Luleå
Härligt att höra!:D Men huvva, är du tokig? Aldrig att jag skulle tänka tanken på att starta skotern i denna kyla :O

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
vad är fotstegen gjorda av?
känner igen stagen men kan inte kommapå vart jag har sett dom...
Om du har lekt sotare eller jultomte så har du stått på sådana stag. Kommer från en gångbrygga brevid en skorsten. Man tager vad man haver! :blink1:

Härligt att höra!:D Men huvva, är du tokig? Aldrig att jag skulle tänka tanken på att starta skotern i denna kyla :O
Det var 5 grader varmare idag än vad det var förra vintern då jag åkte skoter tur och retur till stugan, cirka 12 mil totalt... Hehe. Är man sugen så är man! :heh:

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Kul att maskinen är igång igen och bara funkar bättre och bättre.

Är reparationerna tagna som goodwill eller garanti inom ramen för "bcools evighetswarranty"
"spegel spegel på väggen där, är det den jag ser som får stå för det här"

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Kul att maskinen är igång igen och bara funkar bättre och bättre.

Är reparationerna tagna som goodwill eller garanti inom ramen för "bcools evighetswarranty"
"spegel spegel på väggen där, är det den jag ser som får stå för det här"
Haha, spegel spegel...

Tyvärr så är man ju ganska "duktig" på att använda sakerna, så jag utfärdar endast Polaris-garanti på mina byggen... ;) Iallafall då jag kör dom själv. Hehe.

Just nu är jag väldigt nöjd med motorns gång, trots att den fetar lite.

Däremot så tvekar den lite från stillastående i djupsnö, jag misstänker att variatorsetuppen är lite för ledanpassad från start. Då är frågan vad jag ska hitta på för att lösa det? Helixen är en Goodwin GP605, vinkel 52/46.

Är det den som måste bytas ut, månne? Tyvärr kommer jag inte ihåg fjädrarnas färger nu...?? Varför skriver man inte upp sånt innan man skruvar ihop? :hmmmm:

Tips emottages tacksamt! :)

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Igår var jag och gasade omkring på isen, och fixade till bestyckningen lite bättre. En timmes förgasarskruvning i -25 grader var ju sådär lagom kul! Bensin på fingrarna gillar man ju då det är kallt. Brrr!! Men nu går den riktigt sött! :) Blev lite rappare från start också. Bara en nerdrevning som saknas nu, tror jag.

Fortfarande inga actionbilder pga kallt. Men här är lite annat:

Råämnet, 10mm alu

Grovkapat och fräst

Ett par timmars filande och putsande senare

Och monterad. Skönt att slippa se hålen i dynan!

Om det bara kunde bli lite varmare, så man kunde åka upp i bushen och smiska skiten ur några myrar och nåt berg... *suck*.

prankster_76

Välkänd medlem
27 mar 2010
444
0
16
Luleå
Satan va snyggt! Kul att du fick till bestyckningen, själv botaniserar jag vidare i usa efter dämpare... Kan ha hittat ett par nu i allafall:)

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Köpte dessa från 670in också, min varvräknare visar typ 9000rpm vid tillslag. Lite jobbigt... Ska försöka få dit dom nån gång under veckan. Nån som vet varför hastighetsmätaren har 2 uttag för vajer?

Smithers

Välkänd medlem
22 nov 2007
514
0
16
umeå
Tror ett uttag är för att visa miles o det andra kmh. så var det på dom äldre iaf men det kanske inte stämmer på din eftersom du bara har en skalan på mätaren ?

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Tror ett uttag är för att visa miles o det andra kmh. så var det på dom äldre iaf men det kanske inte stämmer på din eftersom du bara har en skalan på mätaren ?
Tack för svar, det verkar även enl 2stroke vara så.

Nu har jag fått tag på en Digatron avgastempmätare, så är man lite skyddad mot kolvbränder framöver...