Aldrig haft så billig bil i hela mitt liv. .
Jag läste vad du skrev och började fundera lite kring det här med bilar och finansiering och kom fram till följande: Notera att jag inte vet vad jag pratar om, alls.
Företaget äger bilen, den anställde kör:
För företag med stora kapitalströmmar kan det vara bra att köpa en dyrare bil för att binda upp kapital och få lite momsutgifter. Tänk dock på att en skåpbil enbart är avdragsgill till halva momsen och då enbart vid leasing som finansieringsmetod, en flakbil får finansieras hursomhelt och är helt avdragsgill.
Om bilen enbart används till arbetskörning så är arbetstagaren helt fri från både pappersarbete och extrabeskattning eller utgifter. Tänk dock på att så fort arbetstagaren får använda bilen privat så blir denne skyldig att betala förmånsskatt. I vilket fall som helst är det arbetstagaren och inte skatteverket som har bevisbördan så kör med en körjournal, för säkerhets skull.
Om företaget har höga kassaflöden så kan det vara bra med en dyrare bil för att binda upp lite kapital och få nytta av avskrivningar. Om arbetstagaren(sannolikt chefen/vd i detta fall) har en maka som äger en bil privat kan han köra runt med firmabilen obegränsat privat.
Företaget leasar tjänstebil:
För den anställde är detta en bra lösning, företaget betalar bilen och service och den enskilde får höjd beskattning. Det är även en bra lösning för företaget eftersom att en leasing kan bli avsevärt billigare än en lönehöjning.
Det kan vara riktigt förmånligt att ta en gasbil eftersom att förmånsskatten blir mindre än hälften, du slipper trängselskatt och i vissa fall trafikskatt och det är billigare drivmedel än både diesel och bensin.
Företaget betalar milersättning, bilen ägs privat:
Detta kan bli lönsamt om du använder en billigare bil. Sen kan det bero lite på vad du arbetar med. För egenföretagare med liten omsättning kan det vara ett jättebra sätt att ta ut pengar skattefritt från företaget.
Privat bil:
Skjut dig själv.
En annan intressant skatteregel är räntefördelning. Detta innebär i korthet att om du satsar obelånat kapital i firman så får du ta ut några procent ur firman som kapitalinkomster istället för vanlig inkomst. Eftersom att kapitalinkomster beskattas väldigt mycket lägre så finns det goda möjligheter till ytterligare skattesänkning för egenföretagaren.
Ex: En egenföretagare skjuter till 100k för att köpa sig en hilux, nu har han utökat firmans obelånade tillgångar med obelånade pengar. 2012 var räntefördelningen ~7%. Detta innebär att han får ta ut 7k som kapitalinkomst med halva beskattningen mot vanlig löneinkomst och att bilen ger upphov till momsutgifter och avskrivningar som ytterligare sänker beskattningen.
Sverige är ett fantastiskt skatteland.