Lämplig dragbil

repeter

Välkänd medlem
4 okt 2005
1.272
0
16
Borlänge
Min Dodge ram 5,7 hemi drog 1,7 liter-mil med 2 skotrar på vagn och 1 skoter på flaket. Delar man det på 3 man så blir det inte så dyrt. Då tänker jag på att Toyota rav4 an drog nästan 1,5 med 2 skotrar på släpet. Hemma i stan kan man nog komma upp i 3-4liter om man åker inspirerat. Men det tycker jag är värt. Hur mycket sås drar inte en skoter vid inspirerad köning
 

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
Varför haldex när man kan åka torsen ;) ?

Har själv en audi 100 2,3e quattro med vakuumdiff som köptes mest för kul, 42000mil och går som en klocka vilket jag tycker är bevis på riktigt kvalité :) enda som fattas är lågväxel då den drar till den inte orkar mer på ettan.
Gärna Thorséndiffar men Audi har dess värre ingen för mig vettig bil i sitt modell program. Q7 närmast men d är en suv & för dyr. Redan en A6 går på 600 papp m anständig utrustning & 4wd. Värde fallet på bilar är ruskigt en halvmille bil tappar minst 200 papp d första. 3 åren om d räcker. D räcker till en jävligt fin skoter. Därför blir d halldex även i fortsättningen.
 

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
Jämför A6 quattro med en Buissniss edition Passat 177 hk dsg 4motion för 304 papp ! eller en alltrack för 317. Enklare jopp osexigar jopp sämre 4wd jopp mindre motorer jopp. Men fortfarande smaskiga kärror som är lika stora som A6. Dessutom alldeles tillräckligt katastrofala investeringar.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Min Dodge ram 5,7 hemi drog 1,7 liter-mil med 2 skotrar på vagn och 1 skoter på flaket. Delar man det på 3 man så blir det inte så dyrt. Då tänker jag på att Toyota rav4 an drog nästan 1,5 med 2 skotrar på släpet. Hemma i stan kan man nog komma upp i 3-4liter om man åker inspirerat. Men det tycker jag är värt. Hur mycket sås drar inte en skoter vid inspirerad köning
Jo klart att skotern drar bra med soppa...
Skillnaden är att jag kör 10 gånger så långt med bil mot vad jag kör skoter om året...
Jag har inte heller bruksbilen som intresse utan som transportfordon, då vill jag komma undan så billigt det går med bibehållen komfort.

Men jag håller med om att det är fränt med feta dieselpickuper...
 
W

wettrob

Var ju tvungen att ändra så alla inte ser att jag är en idiot ;)
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Ja efter att jag blev vuxen, (allt är relativt förstås men vad jag menar är att jag numera har egna pengar och måste betala egna räkningar) så har jag insett att när du köper bil så blir du våldtagen hur du än gör.

Min uppfattning är att en svinstor pickis mest är till för att tillfredställa 10-åringen som bor i oss alla, (om vi bortser från en kollega jag hade en gång, han var i 50-årsåldern, från Kalix och jag tror att han aldrig i hela sitt liv gjort något för att han själv ville). Men även 10-åringen i oss växer upp till slut och baksmällan kommer när amorteringarna och bränsleräkningarna ska betalas.
Fränt att ha under grabbkvällarna men en plåga all annan tid, typ som ett barn men tvärtom.

En kombination som passar för de flesta är en vanlig fyrhjulsdriven familjekombi med ett biltransportsläp bakom. Beroende på vilket släp och vilka skotrar du har kan du få med dig 4 st. Och släpet sjunker inte i värde.

Allt eftersom åren gått har jag insett att vi trots allt bor i Sverige, vi har ett av världens mest extrema klimat men landet är ett av de absolut rikaste. Kombinera det med att i princip inga större vägar är av grus och att vi lägger ner ganska stora resurser på plogning så är slutsatsen att du ska ha ganska ovanliga behov för att verkligen kunna utnyttja all extra kapacitet du får med en pick-up.

Ett till råd: Om din arbetsgivare går med på att leasa en tjänstebil åt dig så gå för fan med på det. Du slipper alla bekymmer och värdeminskningen och och förmånsbeskattningen är överkomlig i jämförelse.
 

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
35
Fåker
Ja efter att jag blev vuxen, (allt är relativt förstås men vad jag menar är att jag numera har egna pengar och måste betala egna räkningar) så har jag insett att när du köper bil så blir du våldtagen hur du än gör.

Min uppfattning är att en svinstor pickis mest är till för att tillfredställa 10-åringen som bor i oss alla, (om vi bortser från en kollega jag hade en gång, han var i 50-årsåldern, från Kalix och jag tror att han aldrig i hela sitt liv gjort något för att han själv ville). Men även 10-åringen i oss växer upp till slut och baksmällan kommer när amorteringarna och bränsleräkningarna ska betalas.
Fränt att ha under grabbkvällarna men en plåga all annan tid, typ som ett barn men tvärtom.

En kombination som passar för de flesta är en vanlig fyrhjulsdriven familjekombi med ett biltransportsläp bakom. Beroende på vilket släp och vilka skotrar du har kan du få med dig 4 st. Och släpet sjunker inte i värde.

Allt eftersom åren gått har jag insett att vi trots allt bor i Sverige, vi har ett av världens mest extrema klimat men landet är ett av de absolut rikaste. Kombinera det med att i princip inga större vägar är av grus och att vi lägger ner ganska stora resurser på plogning så är slutsatsen att du ska ha ganska ovanliga behov för att verkligen kunna utnyttja all extra kapacitet du får med en pick-up.

Ett till råd: Om din arbetsgivare går med på att leasa en tjänstebil åt dig så gå för fan med på det. Du slipper alla bekymmer och värdeminskningen och och förmånsbeskattningen är överkomlig i jämförelse.
Som svar på detta så är det därför jag idag kör en A4 quattro avant 2013 med texten ricoh imagin change.
Aldrig haft så billig bil i hela mitt liv. Hade en Nissan x-trail 2013 förut. Grym delägare, javisst, dyr i drift, javisst. Å då var det ingen värsting bil soppamässigt.
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.624
99
48
Örnsköldsvik
Bortsett från flaket. Vad är fördelen med en pickup?
Hur många behöver egentligen markfrigången, lågväxel och diffspärr? Ärligt nu.
Men visst är dom coola. :)

För övrigt, 2WD feta Amerika truckar, vad är dom tänkt till? Är det för å frakta höbalar på vägen?

Sen angående soppa så hade jag inte uppskattat om skotern drog 4l/milen om jag körde 4000mil per år med den. :)
 

ekemeke

Aktiv medlem
9 okt 2011
64
0
6
Härnösand
Bortsett från flaket. Vad är fördelen med en pickup?
Hur många behöver egentligen markfrigången, lågväxel och diffspärr? Ärligt nu.
Men visst är dom coola. :)

För övrigt, 2WD feta Amerika truckar, vad är dom tänkt till? Är det för å frakta höbalar på vägen?

Sen angående soppa så hade jag inte uppskattat om skotern drog 4l/milen om jag körde 4000mil per år med den. :)
I Usa är det ju fruktansvärt vanligt ha en pickup, och om man då bor i södra delarna där det inte snöar så är det nog väldigt många som aldrig behöver 4x4.
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.624
99
48
Örnsköldsvik
Jo men hur många av dom behöver egentligen en fet 2WD truck? En passat skulle nog funka bättre i 99% av fallen känns de som.

Men dom har väl för billig bensin stackarna. :)
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Aldrig haft så billig bil i hela mitt liv. .
Jag läste vad du skrev och började fundera lite kring det här med bilar och finansiering och kom fram till följande: Notera att jag inte vet vad jag pratar om, alls.

Företaget äger bilen, den anställde kör:
För företag med stora kapitalströmmar kan det vara bra att köpa en dyrare bil för att binda upp kapital och få lite momsutgifter. Tänk dock på att en skåpbil enbart är avdragsgill till halva momsen och då enbart vid leasing som finansieringsmetod, en flakbil får finansieras hursomhelt och är helt avdragsgill.
Om bilen enbart används till arbetskörning så är arbetstagaren helt fri från både pappersarbete och extrabeskattning eller utgifter. Tänk dock på att så fort arbetstagaren får använda bilen privat så blir denne skyldig att betala förmånsskatt. I vilket fall som helst är det arbetstagaren och inte skatteverket som har bevisbördan så kör med en körjournal, för säkerhets skull.

Om företaget har höga kassaflöden så kan det vara bra med en dyrare bil för att binda upp lite kapital och få nytta av avskrivningar. Om arbetstagaren(sannolikt chefen/vd i detta fall) har en maka som äger en bil privat kan han köra runt med firmabilen obegränsat privat.


Företaget leasar tjänstebil:
För den anställde är detta en bra lösning, företaget betalar bilen och service och den enskilde får höjd beskattning. Det är även en bra lösning för företaget eftersom att en leasing kan bli avsevärt billigare än en lönehöjning.
Det kan vara riktigt förmånligt att ta en gasbil eftersom att förmånsskatten blir mindre än hälften, du slipper trängselskatt och i vissa fall trafikskatt och det är billigare drivmedel än både diesel och bensin.


Företaget betalar milersättning, bilen ägs privat:
Detta kan bli lönsamt om du använder en billigare bil. Sen kan det bero lite på vad du arbetar med. För egenföretagare med liten omsättning kan det vara ett jättebra sätt att ta ut pengar skattefritt från företaget.


Privat bil:
Skjut dig själv.


En annan intressant skatteregel är räntefördelning. Detta innebär i korthet att om du satsar obelånat kapital i firman så får du ta ut några procent ur firman som kapitalinkomster istället för vanlig inkomst. Eftersom att kapitalinkomster beskattas väldigt mycket lägre så finns det goda möjligheter till ytterligare skattesänkning för egenföretagaren.
Ex: En egenföretagare skjuter till 100k för att köpa sig en hilux, nu har han utökat firmans obelånade tillgångar med obelånade pengar. 2012 var räntefördelningen ~7%. Detta innebär att han får ta ut 7k som kapitalinkomst med halva beskattningen mot vanlig löneinkomst och att bilen ger upphov till momsutgifter och avskrivningar som ytterligare sänker beskattningen.
Sverige är ett fantastiskt skatteland.
 
Last edited:

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
Mycket bra sammanfattat ! Den bil jag kommer att köra kommer att tappa 150 tkr minst d 3 första åren. Min nettokostnad för tjänstebilen är 1900 kr i månaden. 36 månader gör ca 70 papp. Bara att betala och se glad ut då service däck tvätt ingår. Det är min sida av ekonomin, för firman är det ändå en affär som man inte jublar över på ekonomi avdelningen. Man påminner mig ibland om att bilen kostar en del men att visst du betalar bilen själv genom ditt arbete. Jag tror att upplägget med en del i kontantinsats typ 150tkr + månads bet på 3-3,5 tkr i månaden. För min del har bilägandet aldrig vart vettigare. När leasingtiden går ut har man chansen att köpa ut bilen förmånligt men d har jag inte nappat på ännu då frestelsen att ratta nytt är stort efter 3 år
 

ekemeke

Aktiv medlem
9 okt 2011
64
0
6
Härnösand
du glömmer helt bort att amerikanarna älskar stora soppaslukande bilar! bensinen kostar inte ens hälften så mycket som i sverige ändå har dom mage att klaga på priserna.
 

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
35
Fåker
Mycket bra sammanfattat ! Den bil jag kommer att köra kommer att tappa 150 tkr minst d 3 första åren. Min nettokostnad för tjänstebilen är 1900 kr i månaden. 36 månader gör ca 70 papp. Bara att betala och se glad ut då service däck tvätt ingår. Det är min sida av ekonomin, för firman är det ändå en affär som man inte jublar över på ekonomi avdelningen. Man påminner mig ibland om att bilen kostar en del men att visst du betalar bilen själv genom ditt arbete. Jag tror att upplägget med en del i kontantinsats typ 150tkr + månads bet på 3-3,5 tkr i månaden. För min del har bilägandet aldrig vart vettigare. När leasingtiden går ut har man chansen att köpa ut bilen förmånligt men d har jag inte nappat på ännu då frestelsen att ratta nytt är stort efter 3 år
Min uträkning på min bil om man jämför vad en likadan bil som jag har tappar på 3 år så skattar jag bort den summan i förmån typ. Service, reparation,slitage på däck är ej inräknad då.
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
du glömmer helt bort att amerikanarna älskar stora soppaslukande bilar! bensinen kostar inte ens hälften så mycket som i sverige ändå har dom mage att klaga på priserna.
Dom flesta som klagar på bränslepriserna i det landet är framförallt låginkomsttagare som tvingas använda privat bil i jobbet eller har två jobb vilket innebär mycket pendling.
Lönen skiljer väl lite åt mellan staterna, men det är fullt rimligt att en snickare idag tvingas acceptera en lön på $10-12/h, samt att han förutsätts använda egen bil/verktyg/mobiltelefon i jobbet.
Siffrorna kommer från kollega på jobbet som utvandrat till staterna efter han gifte sig med en amerikansk tjej jobbade mellan 2004-2010. Det var ok lön inledningsvis, men efter krashen -08 fick han välja mellan sänkt lön eller uppsägning...
2010 var lönen så låg att det lönade sig för honom att jobbpendla mellan Norge och Minnesota...nu har dom flyttat till Norge.
Googla lite på "minimum wage", så blir det ganska klart att en lågavlönad amerikan -och det är många!- inte skulle ha råd med svenska priser.

-Därmed inte sagt att jänkarna inte skulle behöva höja priserna en femma, för att få ner snittförbrukningen på deras vagnpark. :p
 

Linusp12

Välkänd medlem
27 okt 2012
246
1
16
Västernorrland.
När jag var och monterade en Såglinje på ett Sågverk i Canada så var det endå jag såg i bilväg Pickisar. Stora jävla bensin/diesel v8or.
 

rotax211

Välkänd medlem
30 nov 2007
1.140
4
16
Hudiksvall
Ja efter att jag blev vuxen, (allt är relativt förstås men vad jag menar är att jag numera har egna pengar och måste betala egna räkningar) så har jag insett att när du köper bil så blir du våldtagen hur du än gör.

Min uppfattning är att en svinstor pickis mest är till för att tillfredställa 10-åringen som bor i oss alla, (om vi bortser från en kollega jag hade en gång, han var i 50-årsåldern, från Kalix och jag tror att han aldrig i hela sitt liv gjort något för att han själv ville). Men även 10-åringen i oss växer upp till slut och baksmällan kommer när amorteringarna och bränsleräkningarna ska betalas.
Fränt att ha under grabbkvällarna men en plåga all annan tid, typ som ett barn men tvärtom.

En kombination som passar för de flesta är en vanlig fyrhjulsdriven familjekombi med ett biltransportsläp bakom. Beroende på vilket släp och vilka skotrar du har kan du få med dig 4 st. Och släpet sjunker inte i värde.

Allt eftersom åren gått har jag insett att vi trots allt bor i Sverige, vi har ett av världens mest extrema klimat men landet är ett av de absolut rikaste. Kombinera det med att i princip inga större vägar är av grus och att vi lägger ner ganska stora resurser på plogning så är slutsatsen att du ska ha ganska ovanliga behov för att verkligen kunna utnyttja all extra kapacitet du får med en pick-up.

Ett till råd: Om din arbetsgivare går med på att leasa en tjänstebil åt dig så gå för fan med på det. Du slipper alla bekymmer och värdeminskningen och och förmånsbeskattningen är överkomlig i jämförelse.
Vadå att släp inte sjunker i Värde? Klart dem gör? Hämta ut ett nytt släp så klart som fan att det sjunkit i värde många tusen på bara en Skoter säsong,, Ovanliga behov för att äga en pick-up? Nästan ett måste om du bor i Kiruna(Bor några mil utanför tack o lov), Dem som håller för snöröjningen inne i staden är inte så noga, ligger ofta stora klimpar på vägarna, och i dem backana går det knappt att köra Volvo V70 med sorkdrift, utan släp, spinner bara, på vintern alltså.
Själv Kör jag S60 med Sorkdrift. Drar inte så överdrivet mycket släp, men har några 4x4 pickuper hemma om det krisar sig
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.624
99
48
Örnsköldsvik
Är det bara stora pickups som är 4x4?

En modern bil med "styrd" 4wd tar sig nog fram lika bra som vilken pickup som helst, bortsett från höjden på bilen då. =) Har sen pickisen inte diffspärr tror jag tametusan den är "chanslös". Ska vara vikten som kan hjälpa till då men. =)

Sen inte sagt att det inte finns dom som behöver en pickup! För det gör det såklart. SUVar däremot....
 

Calleman91

Välkänd medlem
28 sept 2009
238
0
16
Vänersborg / Sälen
Det är olika, men ja dom små brukar va 2wd när det gäller usa trucks.
Jag har en 04a xc90 D5, drar lite över 0,8 med släp å 2 skotrar! Gott om plats i dom, tyst, bekväm, har lem bak som en pickis.. grym bil! Jag bor i stan å jag snittar vanlig personfrakt, 0,65-0,7! Bara skatten som är lite jobbig...