Lämplig dragbil

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Väldigt sällan man måste ha 4wd. Jag vet inte hur era fjällvägar ser ut men vi har vanliga asfalterade vintervägar och 2wd fungerar hur bra som helst.

4wd är trevligt då man ska starta men i övrigt tycker jag det är lite överskattat. Kör enbart 4wd på jobbet men köpte ändå en 2wd privat.

sen att ens diskutera riktig 4wd mot haldex...

Har aldrig kört fast med haldex på en vanlig väg.
Alla är vi olika.
Har kört 4wd nu ett tag, 7-8 år tror jag det är.
Kommer aldrig byta tillbaka.

Åker man till fjälls räcker det med ett litet snöfall och 1-2 dm på vägen för att en framhjulsdriven bil ska få problem, visst man tar sig kanske fram, men stadigt kan ingen påstå att det är. Göra omkörning med modd eller snö på vägen kan man glömma om man har släp.
Bakhjulsdriven funkar kanske lite bättre än fwd med släp.

Likaså vid korsningar och rondeller mm.
Är det motlut och man är tvungen att stanna så kan man inte räkna till 100% att man kommer iväg problemfritt.

Dessa saker räcker för mig.
Även utan släp så går en 4wd stadigare vid omkörning på vinterväg, man behöver heller aldrig slira sig iväg från korsningar, såna grejer är plus i kanten...
 
W

wettrob

Åker man till fjälls räcker det med ett litet snöfall och 1-2 dm på vägen för att en framhjulsdriven bil ska få problem, visst man tar sig kanske fram, men stadigt kan ingen påstå att det är. Göra omkörning med modd eller snö på vägen kan man glömma om man har släp.
Det där känner man igen.
I vintras så for vi upp mot byn Tärendö,20 mil norr om Luleå, 2 dm nysnö + att det kräkte ner ännu mer så det kan ha varit 3dm på sina ställen.
Dragbil var en volvo 850 på ca 174hk (chippad) och drog ett stort kåpsläp med en switchback assault och en iq rr som var fulltankade + 6st 20L dunkar.
Gick endast att köra på 4ans växel och minsta lilla man gasade så började den spinna och tappa fart, i backarna gick det 60km/h och spann hela tiden.

Några helger senare så var det ungefär samma väderförhållande men då åkte vi en Toyota Hilux med ett ungefär lika stort släp dock utan skåp med 3 skotrar på som var fulltankade och några 20L dunkar.
130km/h och släpet märktes knappt att den var efter.

Nä nog vet man vad det ska bli för bil nästa gång och det är inte en 2wd iaf...
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Det där känner man igen.
Ja det är rätt tröstlöst...

Var på väg norrut för några år sen, jag körde först och kompisen efter i sin Saab.
Höll lagom fart första tio milen, runt 100 eller så. Saaben hängde på, inga problem...
Men efter tio mil så kom vi in i ett snöväder och det låg en del snö på vägen, men inte speciellt mycket.
Snaaben försvann direkt i backspegeln.
Fick lov och ringa och kolla om det hänt nåt...
Nej, inget speciellt, mer än att antispinnlampan lyste i princip konstant och han kunde bara hålla 70-80 knyck...
Han bytte bil ett tag efter det, behöver jag säga att det inte blev en till 2wd...
 

johan_lkpg

Välkänd medlem
5 jan 2012
124
0
6
Ja 4wd ska det vara. Har en Mitsubishi Outlander -12 och är helnöjd.

Man är inte särskilt sugen på att behöva dra och putta loss bil+ släp som man parkerat på någon vändplan på en grusväg som inte blivit röjd på ett tag när man har varit ute och kört en hel dag med fastkörningar som följd =)
 
W

wettrob

Körde ett monster idag, leendet på topp när man gled runt och hörde mullret.
Nu är det bara att börja spara
 
Last edited:
W

wettrob

2500an drog 1,25L/milen i 140km/h efter e4an
I stan idag så låg den kring 1,8 - 2,3 och vid fultl gaspådrag så steg den till 4,2 men släppte gasen då så den kunde nog stiga lite mer.

Dock var det utan släp.
Jepp, turbo diesel cummis.
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Om Dodgen är en diesel så kan du ju omöjligt ha hört V8-ljud ifrån den?

Chevan hursomhelst är bensin, V8.
'05a, kostade strax under 200' för ett år sedan.
Drar 1,4 långa sträckor.
1,7-2,0 i stan, kan väl dra oändligt om man vill men brukar inte ha särskilt bråttom.
Och till det egentliga ändamålet - 4 skotrar på släp, 5 personer i bilen, full packning. Absolut fullastat.
=2,6 liter per mil.
Med andra ord helt okej om man delar det på fem personer, sen åker man fantastiskt bra i den.

Men nästa gång blir det en Duramax diesel.
 
W

wettrob

Om Dodgen är en diesel så kan du ju omöjligt ha hört V8-ljud ifrån den?
6,7L cummis V8 DIESEL

Edit: kan vara 5,6L, blev osäker nu.
Ej tittat under huven då det spöregnar ute nu :)
 
Last edited:
W

wettrob

Men den cumminsmotorn är väll en rak sexa? Eller har jag fel?

J*vligt manliga bilar förövrigt! Skall ha en någon dag, någon dag...
Haha ja efter lite google sökningar så fick jag se att det är en rak sexa.
Illa att man inte hör skillnaden på en sexa och en 8a! maffigt ljud för en 6a är det då iallafall :)

Edit: Den var chiptrimmad och 5" utblås med nån ljuddämpare i mitten som var borttagen, inte undra på att den lät porrigt :D
 
Last edited:

GoPro

Välkänd medlem
28 nov 2010
807
6
18
Åkte Dodge Ram 1500 med 5,2L bensinare förut. Visst är det jäkligt fränt och roligt i början men efter ett halvår ungefär då började i alla fall jag ledsna på osmidigheten.
Drog aldrig under 1,5L milen utan snittet låg nog på 2L minst men tanken var stor så kom långt ändå! ;-)

Bytte ner mig rätt rejält storleksmässigt till en Seat Leon 1,8ts 4x4. Rolig och pigg, går billigt och drar 1500kg på b-kort. Med två skotrar på släpet och mätaren på 100-110km/h så drar den 1,2 vilket får anses som okej :)
 
Last edited:

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
Håller med. Dinosaurier..Men fattar att det passar ihop med vår hobby att åka skoter. Drar vad som helst kommer fram fint, ryms massor med prylar på flaket osv. Tur inte alla tycker lika för jag har möjlighet att låna en jänke pickis då & då å det är inte fel.

Att leva med dessa bilar varje dag är inte riktigt lika lätt. Rambyggda grejor är ju seriösa för tuffare tag men hur många använder bilarna till tuffare tag ?

Jag väljer en moderna personbilar alla dagar i veckan för ren person transport. Eller rättare sagt en mpv som Multivan. Varmt bagage komfort sofistikerad mm
 
Last edited:

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Om Dodgen är en diesel så kan du ju omöjligt ha hört V8-ljud ifrån den?

Chevan hursomhelst är bensin, V8.
'05a, kostade strax under 200' för ett år sedan.
Drar 1,4 långa sträckor.
1,7-2,0 i stan, kan väl dra oändligt om man vill men brukar inte ha särskilt bråttom.
Och till det egentliga ändamålet - 4 skotrar på släp, 5 personer i bilen, full packning. Absolut fullastat.
=2,6 liter per mil.
Med andra ord helt okej om man delar det på fem personer, sen åker man fantastiskt bra i den.

Men nästa gång blir det en Duramax diesel.
Usch vilka förbrukningsiffror...

Man åker billigare med två bilar och släp.
Audin jag hade tog 0.9-1 L/mil med kåpsläp.
Visserligen diesel.
Jämför man med en dieselpickup blir det jämnare...
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.612
11
38
33
Lugnvik
Kör en XC60 D5 AWD 2012. Funkar mycket bra, kan starkt rekommendera om din ekonomi tillåter :)

Varför haldex när man kan åka torsen ;) ?

Har själv en audi 100 2,3e quattro med vakuumdiff som köptes mest för kul, 42000mil och går som en klocka vilket jag tycker är bevis på riktigt kvalité :) enda som fattas är lågväxel då den drar till den inte orkar mer på ettan.