Yamaha et 340

Alexisthebest

Medlem
15 dec 2009
6
0
1
Hallå tänkte köpa en et 340 av en polare är de nå skit man åker fast med hela tiden ? och är den bra som första skoter :) 3000kr är de ett rimligt pris?:eyebrows:
 

bonde456

Välkänd medlem
10 mar 2009
728
0
16
den går skitdåligt i snö, och kan mycket väl vara en bra första skoter
 

maddafagga

Välkänd medlem
5 dec 2007
116
0
6
Det är en helt okej skoter, har en själv, en 79:a kort.
Går bra efter led men inget att köra fort med, dålig fjädring. undvik puder! ingen direkt fartmaskin men inte är den seg heller. Bra förstamaskin.
 

maqqe17

Välkänd medlem
18 aug 2008
492
1
16
Skellefte
Bästa skotern!
Klart att den går på spåren, och den går att köra i lite lössnö också, men blir det lite uppför så blir det jobbigt, men det är en utomordentlig första skoter. Tar lite bensin också. Är den i bra skick så är 3000 ett mycket bra pris, är den lite småskabbig men går är det ett rimligt pris.
Dock om den inte går så tycker jag att du ska skippa den eller pruta... Och kolla noga efter skrammel i variatorn, skrammlar det så finns det risk att den är körd med ojämn vikt i variatorn och då kan den inte så värst hållbara vevaxeln hunnit bli sned.
Köper du den så tycker jag att du ska kolla så allt är bra och inget glapp eller så i variatorn, och byta slitna grejer. Det är verkligen inte värt att chansa på en sådan grej i en Et340.

Går en sisådär 90 kmh på en rak och fin led.
Det dåliga med den är väl att fjädringen knappt finns, men hårdingar kör ofjädrat ;)

Vad är det för årsmodell? 1985 blev dom betydligt fulare (enligt mig), men fick en bättre boogie, så den har aningen bättre komfort.
 

Alexisthebest

Medlem
15 dec 2009
6
0
1
Bästa skotern!
Klart att den går på spåren, och den går att köra i lite lössnö också, men blir det lite uppför så blir det jobbigt, men det är en utomordentlig första skoter. Tar lite bensin också. Är den i bra skick så är 3000 ett mycket bra pris, är den lite småskabbig men går är det ett rimligt pris.
Dock om den inte går så tycker jag att du ska skippa den eller pruta... Och kolla noga efter skrammel i variatorn, skrammlar det så finns det risk att den är körd med ojämn vikt i variatorn och då kan den inte så värst hållbara vevaxeln hunnit bli sned.
Köper du den så tycker jag att du ska kolla så allt är bra och inget glapp eller så i variatorn, och byta slitna grejer. Det är verkligen inte värt att chansa på en sådan grej i en Et340.

Går en sisådär 90 kmh på en rak och fin led.
Det dåliga med den är väl att fjädringen knappt finns, men hårdingar kör ofjädrat ;)

Vad är det för årsmodell? 1985 blev dom betydligt fulare (enligt mig), men fick en bättre boogie, så den har aningen bättre komfort.
Okej får nog bilder nån gång nu i veckan men den är skapligt fint skick . och motor går fint. Men jag är inte så lång å jätte kraftig så men tycker dom värkar rätt smidiga =)
 

LoboLynx

Medlem
16 mar 2009
24
0
1
Luleå
Fick en ET 340-81 när jag var 15 (25 år sedan :) Körde den i 15 år utan problem.
Har haft en del skotrar men den har alltid varit kvar, har nu dock bytt bort den mot en ET 340 T som "andraskoter"
Klockrena motorer om man håller koll på variatorn så att vevaxeln inte tar skada,fan på min så lossnade oljeslangen och den varmnöp på en sjö..väntade i 30 min så började den gå runt, sen en gnutta olja in genom stiften, dra runt sen barastarta och köra. Den gick då 5 år för mig efter det och går ännu vad jag vet.
Man bör ju dock koppla bort lubricatorn och blanda olja i bensinen själv efter en 1000 mil på dom där..kanske inte behövs men känns säkrare så, iallafall hålla koll på oljenivåer så att det verkligen försvinner olja när man kör :)
Bredda den fram är heller inget dåligt tips, jag breddade min ca 10cm(5 på varje sida)
Som sagt ingen snömaskin men defenitivt en rolig och lättkörd första skoter..