Hjälp! Min skoter vill inte gå

macon

Välkänd medlem
22 okt 2009
264
0
16
Sandviken
Tjena, har en srv -89 med en rotax 503 motor i. Det är första gången jag körde den igår nu när snön har kommit. Jag märkte ett stort problem. När jag startar den så gå den knappt på tomgången innman den blivit varm. Men det värsta är att när jag kör så gick den bra i ungefär 100m sen börja den gå skit. Den börja typ haka eller iaf hålla på att lägga av och gick inte att köra fortare än ca 15km/h gasa man mer hände inte så mycket och den dog. Alltså den dör ut när jag gasde på. Så jag stängde av den ett tag. Den var nog av i alla fall 45 min. Sen prima jag och körde och då gick den bra en bit igen. Sen började den. Jag var ut idag igen, samma då. Fast ni dog den efter en stund när den började gå dåligt så la den av i lössnön när de gick lite tungt. Vad kan felet vara???? Den har stått i ca 2 år innan. Den har två förgasare, kan dom vara osynkade eller liknanade eller får den inge soppa? Det sitter inga luftfilter på förgasarna just nu heller. Men det är inge skit idom för jag pocka upp dom tidigare och det ser inte ut att ha kommit in nå vatten heller. Snälla hjälp!

brinken600

Välkänd medlem
26 okt 2008
648
0
16
Rättvik
soppafiltret som är fullt av skit? min gick ungefä som din och då var det filtret som var helt igenkletat med skit !

brinken600

Välkänd medlem
26 okt 2008
648
0
16
Rättvik
okej, var sitter det? är det vid vakum pumpen?
kan det inte vara något med stiften?
på min zr så måste jag slita bort luftburken för att filtret sitter under tankn på nå knöligt vis så ja ve inte riktigt vart det sitter på just din skoter, men följ alla slangar från tanken så ska du nog hitta det, kan inte vara så svårt att se det på en srv ?:toung: Stifften tror jag inte att det är men visst dukan ju byta och kollaom det blir nån skilnad:amuse:

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
har du ny soppa i den? tanka fräsch soppa så äre lugnt...

skit i förgasaren..

tvivlar på skitigt filter..man tankar inte precis så mkt skit i tanken så.. om du inte tankar med barr i dunkarna;)...

macon

Välkänd medlem
22 okt 2009
264
0
16
Sandviken
men den går värkligen inte. Jag har tankat i 5 liter. kan det inte var så att den går tort? den gå pis och går inge fortare än typ 15km/h och lägger av. När man gasar på då så dör den. Men den går ju bra i början en kort bit.

Mountainmaze

Medlem
24 mar 2009
28
0
1
Gräsmyr
Jag är ingen expert men det låter som den får för lite soppa. Får nog hålla med
brinken600. Byt filter och häll i fräsch soppa så tror jag det löser sig. Tror oxå att filtret sitter under luftburken. Kan gå utan att lyfta bort den. . .

macon

Välkänd medlem
22 okt 2009
264
0
16
Sandviken
okej, men ska jag behöva byta munstycke eller är det bara att ställa förgasarna. Det sitter ingen luftburk å inget luftfilter på nu. Men jag öppnade dom tidigare och fögarna är rena. Dom kanske måste synkas?? Men den går värkligen inte. Kan det inte vara stiften eller så är det bensin problem för den dör ut när jag gasar på. Även när jag inte gasar så vill den dö. Men den går ju bra liten bit när den startas, men kan det bero på att den är primad då?

macon

Välkänd medlem
22 okt 2009
264
0
16
Sandviken
det har jag inte kollat.. Men det konstiga är att den går bra en kort bit ibörjan sen går det skit. Går inte att gasa då lägger den av och den går inget ändå om man gasar. När jag en stannar så lägger den av.

roBain

Välkänd medlem
18 nov 2009
444
1
16
Örnsköldsvik
Haru kollat stiften då ?

då får du ju svar på hur bestyckningen ligger till.. Köp nya stift sen kör du fullt och stäng utav i farten, sen kollar du hur dom ser ut.

macon

Välkänd medlem
22 okt 2009
264
0
16
Sandviken
nej, det har jag inte. Men jag kan försöka. det vill säga om jag kan köra fullt då-.- men jag tycker det låter som att den skulle få för lite soppa eller? eller kan det vara fel blandning med luft. Fast det borde ju inte göra en sån dramatisk effekt. skulle ju kunna tro att den går först på grund av att jag primat och sen börjar det bli snålt med soppa lr nåt å den går skit? eller kan det vara misständning men då borde den väll gå skit hela tiden?

roBain

Välkänd medlem
18 nov 2009
444
1
16
Örnsköldsvik
nej, det har jag inte. Men jag kan försöka. det vill säga om jag kan köra fullt då-.- men jag tycker det låter som att den skulle få för lite soppa eller? eller kan det vara fel blandning med luft. Fast det borde ju inte göra en sån dramatisk effekt. skulle ju kunna tro att den går först på grund av att jag primat och sen börjar det bli snålt med soppa lr nåt å den går skit? eller kan det vara misständning men då borde den väll gå skit hela tiden?

Jag skulle iallafalla kolla stiften direkt, då får du en rätt klar bild på hur den är bestyckad.

om det är en misständning så känns det ju som att den borde gå dåligt hela tiden tycker jag!?

Men nu är jag ingen som kan mycket om skotrar, första skotern jag äger nu så.
Men jag skulle iaf börja med tändstiften och kolla där !

macon

Välkänd medlem
22 okt 2009
264
0
16
Sandviken
ska göra det. kanske byter stift när jag ändå är i farten. Men ingen annan som vet nåt? kan det vara bränsle problem?

brinken600

Välkänd medlem
26 okt 2008
648
0
16
Rättvik
det har jag inte kollat.. Men det konstiga är att den går bra en kort bit ibörjan sen går det skit. Går inte att gasa då lägger den av och den går inget ändå om man gasar. När jag en stannar så lägger den av.
då är jag nästan säker på att det är soppafiltret, för så som din verkar bete sig betedde sig min skoter exakt! Man kunde köra typ 100 meter sen gick han dåligt och dog.. man får vänta typ 5-10 min så att soppan hinner "suga" lite, sen går den 100m till osv osv..
Kolla filtret.

macon

Välkänd medlem
22 okt 2009
264
0
16
Sandviken
då är jag nästan säker på att det är soppafiltret, för så som din verkar bete sig betedde sig min skoter exakt! Man kunde köra typ 100 meter sen gick han dåligt och dog.. man får vänta typ 5-10 min så att soppan hinner "suga" lite, sen går den 100m till osv osv..
Kolla filtret.
jag ska kolla up det. sitter det vid vakum pumpen eller under luftburken? Sen så undra jag om det inte oxå kan vara någon inställning på föggarna? kanske fel munstycke eller något? fel luftblandning, men skulle det kunna skapa såna problem?

LoboLynx

Medlem
16 mar 2009
24
0
1
Luleå
Stått länge= kondens och vatten..vatten och minusgrader= is i filter, soppapump m.m....ta isär hela bränsle linan och rengör, töm tanken och fyll i NYTT bränsle..borde göra susen :)

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.519
33
48
Kan ju gå dåligt om den tjuvtar luft.

Kan vara läge att kolla om det är någon spricka i gummit.