2011 tråden

MrMunken

Välkänd medlem
10 okt 2004
752
1
18
Rossön

forre

Välkänd medlem
9 okt 2004
1.231
5
38
48
Luleå
E

ejwbegysv

Önskar mig en Summit 800 e-tec med ca 154" o-hålad matta,minst 57mm kammar, handtagsskydd och helt i svart.
 
D

Draken

Hmm,vad kan det där tänkas vara. :hmmmm2:

En halvlång skoter med max 38mm kammar
Avsaknad av burkrem
4cyl eftersom det är dubbla pipor bak(?)
Hög ruta
Servo(?)


Kan det vara en rx1/apex XTX eller en ny modell med nytromotor och lättrycksturbo?

Gubbarna verkar gilla den i alla fall!
[ame="http://www.youtube.com/watch?v=pX6i7_mFfzU"]http://www.youtube.com/watch?v=pX6i7_mFfzU[/ame]

Hittade lite mer info:
After riding the "mystery Yamaha" last week, the Supertrax crew has been trying to guesstimate what’s under the hood. Our imaginations have been running wild and one thing we can’t overlook is the uncanny smoothness of what we think is a new 4-cylinder snowmobile engine in that particular sled.

Our guessing goes over to the GP road race Yamaha ridden by world champion Valentino Rossi. His GP bike uses a unique engine built by Yamaha called the "Cross-Plane”. Huh? Never heard of it? Kevin Ash of ashonbikes.com explains it this way:

"A conventional four-cylinder engine has its crankpins all in the same plane – a flat-plane crank – with the two inner ones 180 degrees from the two outer ones. The inner two pistons move up and down together, and so do the two outer ones, and it’s this particular configuration that generates inertial torque. This is independent of the main torque output generated by the combustion and cylinder pressure and happens entirely because of the crank layout.

On a flat-plane engine (like the Apex Genesis), the pistons are traveling at high speed when they’re half way along their cylinders, and at this point they have a lot of kinetic energy. Yet 90 degrees of crankshaft rotation later, all four pistons are stationary, two at the top, two at the bottom. Their kinetic energy has been transferred to the crankshaft, which was responsible for slowing the pistons down. Another 90 degrees on and the pistons are back up to maximum speed, accelerated by the crank which has returned some energy to them and in turn, it’s slowed down again.

On Yamaha's cross-plane crankshaft, these fluctuations are all but eliminated. In this layout the crankpins are distributed at 90 degrees to each other around the crankshaft (in two planes which form a cross when viewed on end). So as one piston is slowing down and losing energy to the crank, another is speeding up and taking the same amount back. At no point do all the pistons stop together, as they do on a flat-plane crank. Instead the energy flow is evened out and the rotation of the crank is much smoother.”
 
4

426H

Det är nya/ersättaren till apex. Och det är inte en crossplane motor, låter helt klart som jämn tändföljd. Trist om yamha löser sitt vikthandikapp genom lasta på ännu mer jox (servostyrning).
 

tofferacing

Välkänd medlem
15 dec 2008
297
0
16
prärien
Troligtvis kommer vi få se en Ny Polaris Rush baserad racer redan i vår,,Då racerförarna i coca cola landet inte var nöjjd med hur årets rush uppförde sig så får vi vänta ett tag till,
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.503
402
83
Malå/Adak
Jag har sagt det förr och jag säger det igen, jag tror aldrig att Polaris kommer att ha en Rush-baserad cross-racer nånsin. Bakfjädringen är aldelens för utsatt för cross. Sen att ett antal optimistiska privatister kör rush är en annan sak.

Det är väl redan i det närmaste klart att det kommer en Rush 800a samt även en Rush Switchback 136". RMKn får väl troligen Rushens plast snart också men någon Rush-boggi tvivlar jag på där.

Bombardier lär väl komma med E-tec 800an nu, den var ryktesvis på G redan i höstas men dom väntade med det ett år när finanskrisen slog till.

Cat. Ja vad ska man tro... förhopningsvis en ny M med lite modernare ergo. Typ något liknande en -06 Snopro-räcers framände och dyna påbultat på en M-bakdel vore inte dumt, sen kan dom klä in den i lite ny plast.
 

kochkramer

Aktiv medlem
2 nov 2006
86
0
6
Sorsele
Jag såg en SkiDoo annons idag *host*ienannanskotertidning*host* där var det en bild på en Summit (såg ut som Everest, samma färg dock 153") fast på huven stod det 1200 4-tech...vem vet, kanske kanske :)
 
4

426H

Jag såg en SkiDoo annons idag *host*ienannanskotertidning*host* där var det en bild på en Summit (såg ut som Everest, samma färg dock 153") fast på huven stod det 1200 4-tech...vem vet, kanske kanske :)
Jo, det är nog ingen högoddsare. Dom hade den klar för lansering redan förra vintern, men drog tillbaks den i sista stund av någon anledning. Här är en bild som läckte ut från förra vintern. Är kanske bättre timing nu om yamaha lägger ner sin apex mtn, och i stället satsar på servostyrda ledskotrar. :)
 
D

Draken

Rx1/apex är ju king of the hill med turbo över there så den vore ju dumt att lägga ner,är väl iofs enda chansen för skidoo att någonsin vinna något om dom skulle lägga ner den.:)

Dock är marknaden i Sverige inte särskilt stor..
 
4

426H

Rx1/apex är ju king of the hill med turbo över there så den vore ju dumt att lägga ner,är väl iofs enda chansen för skidoo att någonsin vinna något om dom skulle lägga ner den.:)

Dock är marknaden i Sverige inte särskilt stor..
Ehh.. Moddade Apex mtn var fantastiska på sin tid, men den är hopplöst outdated över there numera. Här har du stjärnan i Mountain mod mania 8 som kommer till hösten:
http://www.dootalk.com/forums/index.php?showtopic=361057&st=0
Objektet som moddas är en av två summit 1200 154" prototyper som byggdes förra året.
 

kevaaaa

Medlem
14 jan 2010
40
0
1
skulle va sjukt kul om yamaha kunde komma me någon 2-taktare nu, lite trisst att de bara är tunga 4-taktare nu :p
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
50
Orsa
Rx1/apex är ju king of the hill med turbo över there så den vore ju dumt att lägga ner,är väl iofs enda chansen för skidoo att någonsin vinna något om dom skulle lägga ner den.:)

Dock är marknaden i Sverige inte särskilt stor..
Men nu är det väl ändå så att nu när det finns bra turbokit till skidoo´s 1200 som ger nästan samma effekt som till yammisarna så kommer yamaha klättrarna försvinna en efter en, pga poo´n är bra mycke lättare så den borde då klättra bra mycke bättre kan man juh tycka fast detta är då bara min ödmjukaste åsikt ;).
Sen kan jag väl tillägga att den dagen yamaha släpper en phazer med ca 120 - 130hk och med sin nuvarande vikt kommer jag då hänga på låset hos närmsta yahaha handlare med lädret fulladdat :rock:
 

C-West

Välkänd medlem
5 aug 2007
1.208
1
38
33
Örnsköldsvik
4

426H

Sen kan jag väl tillägga att den dagen yamaha släpper en phazer med ca 120 - 130hk och med sin nuvarande vikt kommer jag då hänga på låset hos närmsta yahaha handlare med lädret fulladdat :rock:
Finns redan en 4-taktare med 130 hk som är lättare än en phazer ;). Vikt enligt maxsleds (amerikansk skotertidning) vägningar:
2007 Phazer FX: 233,3 kg
2009 Rev XR 1200 4-tec: 232,4 kg
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
50
Orsa
Finns redan en 4-taktare med 130 hk som är lättare än en phazer ;). Vikt enligt maxsleds (amerikansk skotertidning) vägningar:
2007 Phazer FX: 233,3 kg
2009 Rev XR 1200 4-tec: 232,4 kg
För att upprepa mig, -Den dagen dom släpper en PHAZER med 120 - 130 hk så köper jag den..