Svar från Transportstyrelsen
Vad jag vet så krävs det ett registrerat företag inom turistverksamhet och att man har tillstånd att hyra ut fordon.
Skulle vara bra om du klistrade in hela ditt mail och även svaret från transportstyrelsen så man kan inblick i hur du skrev och hur dom svarade. Jag tror ändå att jag skall ringa.Fick då svar idag och det var väl högst tveksamt huruvida man kan lite på det:
Hmm, var nästan säker på att jag skrivit det men gjorde visst inte så, lägger till alltid här då.Skulle vara bra om du klistrade in hela ditt mail och även svaret från transportstyrelsen så man kan inblick i hur du skrev och hur dom svarade. Jag tror ändå att jag skall ringa.
Om transportstyrelsen svara, vad jag vet så är det inte enligt mig något seriöst svar. Det skall vara mer likt detta.
"Detta är var som gäller vid skotersafari enligt lag xx:xx
Annars anser jag att det inte är ett rättmätigt svar
Så är tacksam om jag skulle kunna få hela svaret.
Men eftersom detta är såpass luddigt och egentligen borde vara hel offentligt så tror jag knappast att man skulle kunna bli fälld i domstol men det vore ju tråkigt om det gick så långt...
//Svante
Fråga:
Såhär står det på eran sida:
"Undantag vid skotersafari
Du som har körkort eller traktorkort utfärdat från och med 1 januari 2000 får köra snöskoter inom organiserad turistverksamhet om färden sker
* i en grupp på högst tio personer
* under ledning av en person som har förarbevis
* längs en sträcka som ledaren har bestämt i förväg.
"
Då undrar jag vad som räknas som en "organiserad turistverksamhet". Kan jag som privatperson ha en "organiserad turistverksamhet"???
Med vänlig hälsningSvar:
Vad jag vet så krävs det ett registrerat företag inom turistverksamhet och att man har tillstånd att hyra ut fordon.
Sjukt luddigt svar, jag tror jag skall ringa och ta ett snack med han Lars S Larsson, TrafikinspektörHmm, var nästan säker på att jag skrivit det men gjorde visst inte så, lägger till alltid här då.
Hej!
Detta e-postmeddelande rör ett ärende du har registrerat hos Vägverket.
Beskrivning:
-------------------------------------------
Från:
Skickat: den 29 december 2009 17:02:27
Till: Transportstyrelsen Uppl Förare
Ämne: Lagar om förarbehörighet
Automatiskt vidarebefordrat av en regel
Svar på formuläret - Körkort och förarbevis
Kategori: Lagar om förarbehörighet
Med vänlig hälsning
Lars S Larsson
Trafikinspektör