Köra skoter utan kort

kobbe

Välkänd medlem
21 mar 2007
200
0
16
Gällivare
Fick då svar idag och det var väl högst tveksamt huruvida man kan lite på det:

Svar från Transportstyrelsen

Vad jag vet så krävs det ett registrerat företag inom turistverksamhet och att man har tillstånd att hyra ut fordon.

Kidmaster

Aktiv medlem
29 dec 2009
54
0
1
Fick då svar idag och det var väl högst tveksamt huruvida man kan lite på det:
Skulle vara bra om du klistrade in hela ditt mail och även svaret från transportstyrelsen så man kan inblick i hur du skrev och hur dom svarade. Jag tror ändå att jag skall ringa.

Om transportstyrelsen svara, vad jag vet så är det inte enligt mig något seriöst svar. Det skall vara mer likt detta.

"Detta är var som gäller vid skotersafari enligt lag xx:xx
Annars anser jag att det inte är ett rättmätigt svar

Så är tacksam om jag skulle kunna få hela svaret.

Men eftersom detta är såpass luddigt och egentligen borde vara hel offentligt så tror jag knappast att man skulle kunna bli fälld i domstol men det vore ju tråkigt om det gick så långt...

//Svante

Last edited:

kobbe

Välkänd medlem
21 mar 2007
200
0
16
Gällivare
Skulle vara bra om du klistrade in hela ditt mail och även svaret från transportstyrelsen så man kan inblick i hur du skrev och hur dom svarade. Jag tror ändå att jag skall ringa.

Om transportstyrelsen svara, vad jag vet så är det inte enligt mig något seriöst svar. Det skall vara mer likt detta.

"Detta är var som gäller vid skotersafari enligt lag xx:xx
Annars anser jag att det inte är ett rättmätigt svar

Så är tacksam om jag skulle kunna få hela svaret.

Men eftersom detta är såpass luddigt och egentligen borde vara hel offentligt så tror jag knappast att man skulle kunna bli fälld i domstol men det vore ju tråkigt om det gick så långt...

//Svante
Hmm, var nästan säker på att jag skrivit det men gjorde visst inte så, lägger till alltid här då.

Hej!

Detta e-postmeddelande rör ett ärende du har registrerat hos Vägverket.
Beskrivning:
-------------------------------------------
Från:
Skickat: den 29 december 2009 17:02:27
Till: Transportstyrelsen Uppl Förare
Ämne: Lagar om förarbehörighet
Automatiskt vidarebefordrat av en regel

Svar på formuläret - Körkort och förarbevis

Kategori: Lagar om förarbehörighet
Fråga:

Såhär står det på eran sida:

"Undantag vid skotersafari

Du som har körkort eller traktorkort utfärdat från och med 1 januari 2000 får köra snöskoter inom organiserad turistverksamhet om färden sker
* i en grupp på högst tio personer
* under ledning av en person som har förarbevis
* längs en sträcka som ledaren har bestämt i förväg.
"

Då undrar jag vad som räknas som en "organiserad turistverksamhet". Kan jag som privatperson ha en "organiserad turistverksamhet"???

Svar:

Vad jag vet så krävs det ett registrerat företag inom turistverksamhet och att man har tillstånd att hyra ut fordon.
Med vänlig hälsning
Lars S Larsson
Trafikinspektör

Vägtrafikavdelningen
Transportstyrelsen

www.transportstyrelsen.se
Telefon: 0771-503 503

Kidmaster

Aktiv medlem
29 dec 2009
54
0
1
Hmm, var nästan säker på att jag skrivit det men gjorde visst inte så, lägger till alltid här då.

Hej!

Detta e-postmeddelande rör ett ärende du har registrerat hos Vägverket.
Beskrivning:
-------------------------------------------
Från:
Skickat: den 29 december 2009 17:02:27
Till: Transportstyrelsen Uppl Förare
Ämne: Lagar om förarbehörighet
Automatiskt vidarebefordrat av en regel

Svar på formuläret - Körkort och förarbevis

Kategori: Lagar om förarbehörighet

Med vänlig hälsning
Lars S Larsson
Trafikinspektör

Vägtrafikavdelningen
Transportstyrelsen

www.transportstyrelsen.se
Telefon: 0771-503 503
Sjukt luddigt svar, jag tror jag skall ringa och ta ett snack med han Lars S Larsson, Trafikinspektör

Känns ju väldigt konstigt att en "trafik inspektör" inte kan svara mer korrekt och ansvarsfullt utan mer "höhö jag tror att det skall vara så" liksom mer hans egen tolkning eller bara efter känsla. Han kollar inte ens upp det innan han skickar ett svar

MYCKET dåligt tycker jag
(jag vet att man inte skall hänga ut personer men jag tycker helt ärligt att detta är lite nonchalant)

Vänligt men bestämt
//Svante

ooobergarn

Medlem
17 jan 2014
18
0
1
Krokom
Jag har pratat med transportstyrelsen nu och dom sa ungefär såhär: En person med Am-kort får köra efter en person med snöskoterförarbevis så länge man håller sig till terrängen och inte kör på, eller korsat vägar. Jag frågade flera gånger om han var helt 100 på detta om en polis skulle komma och stoppa oss, och det var han. Så med andra ord är det bara att köra efter en person med skoterkort om man har AM behörighet och inte vara på några vägar! :eyebrows:

Brogge1

PRO sledder
10 nov 2007
689
3
0
Lofsdalen
Nu ska jag bringa lite klarhet för er. Den som guidar måste vara anställd / få ersättning från företaget som anordnat guidningen. Så man kan inte bara åka ut och köra och säga att man är guide utan att man blir betald för att guida. Guiden behöver ingen särskild utbildning men skall ha snöskoter kort.
Detta kollar polisen upp om man blir stoppad att man jobbar / konsulterar företaget som anordnat safarin.

Vad gällande att driva uthyrning så krävs det uthyrningstillstånd, minns jag inte galet så heter det biluthyrningstillstånd. Och ja du måste ha ett registrerat företag.

Nu råkar jag ju jobba som guide på en skoteruthyrning och detta är vad jag har uppfattat som gäller. Kan ha fel men då har jag missat något :)

ooobergarn

Medlem
17 jan 2014
18
0
1
Krokom
Okej, du kanske skulle tagit ett snack med personen på transportstyrelsen och säga vad som gäller för han verkade ju uppenbarligen inte ha nån koll :blink1:

Brogge1

PRO sledder
10 nov 2007
689
3
0
Lofsdalen
Fick reda på lite nytt i veckan som var när man satt och lyssnade på konsumentverket, fjällsäkerhetsrådet, polisen, fjällräddningen och transportstyrelsen. Dels är det på ingång en utbildning för guider, ingen lag men en rekommendation att den som sysslar med guidad verksamhet ska ha en utbildad guide. Du får köra guidade turer utan ett uthyrningstillstånd så länge du inte hyr ut skotrarna och dom åker själva. Dock måste det finnas som sagt en beskrivning i verksamheten där det står att man håller på med guidade turer.

Var en väldigt luddig "föreläsning/kurs" i vissa delar då dom som var där kunniga i sakfrågor från alla olika instanser hade överlag väldigt dålig koll på vad som gällde om ni frågar mig. Det är ingen annan här på forumet som var med där i undersåker?