Inkörning av en nytro ?

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
Tja!

får troligtvis hem min nya nytro rtx på tisdag :becky: OOch nu undrar jag hur jag skall köra in motorn på bästa sätt ?

NicklasHaarahiltunen

Välkänd medlem
2 okt 2009
180
0
6
Örnsköldsvik
du ska börja med och kolla olja och sånt, sen ska du starta den och låta den gå på tomgången en stund tills den är varm. sen kan du börja puttra runt på en åker eller nått, efter du kört en stund kan du gasa mer, sen kör du så en stund sen gasar du mer, efter ca 20 timmar så kan du börja tukta yaman ;)

och glömm inte att kolla bultar och skruvar så allt sitter fasst!

KalleT

Välkänd medlem
8 nov 2008
2.350
3
38
Frösön/Rönnöfors/Offerdal
Hmm så man bör inte köra eftr leden i försttaget ?
är bättre att ut och köra dom på engång när man startar dom istället för att tomgångsköra,blir jämnare värme i motorn då,gäller alla skotrar,
så hade det varit min så bara kör,
spelar nog ingen roll hur du kör för om inte jag har fått fel info så är motorerna mer eller mindre inkörd ifrån fabrik

FOX rider

Välkänd medlem
10 okt 2006
1.426
9
38
47
Ludvika
Jag säger så här, var noga med varmkörningen, sen är det bara att köra som vanligt, förutom att du inte bör hålla fullt längre stunder eller köra i blöt tung snö. Alltså helt vanlig ledkörning är perfekt. Man ska absolut inte fisköra hela tiden om man vill att ringarna ska slita in sig ordentligt mot cylinderloppen.

A

AndyLee

boken till 80 hästarn säger så här

första start: tomgång 15 min
0-16 mil: ej över 8000rpm längre stunder
16-50 mil ej över 10000rpm längre stunder
50- kör!

Mangeboy

Välkänd medlem
21 feb 2009
128
0
16
Ullånger
Om jag inte minns helt fel så var det:

0-16 mil inte över 6000 varv längre stunder

16-50 mil inte över 8000 varv längre stunder

Vill du vara helt hundra innan du får skotern så gör som berrob sa och hämta hem manualen.

Såvitt jag vet är det bästa sätt att köra in en motor är att låta den jobba, dvs accelerera mycket och inte ligga på samma varv hela tiden som vid t.ex ledkörning.

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
"accelerera mycket" det låter kul :) det är ju det bästa med skoteråkningen ! Så det gör inget om man åker på rullen ibland ? (efter att remmen är inkörd !! )

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs
"accelerera mycket" det låter kul :) det är ju det bästa med skoteråkningen ! Så det gör inget om man åker på rullen ibland ? (efter att remmen är inkörd !! )
För att köra på rullen så lär du få hålla full gas och fulla varv rätt länge.

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
Ja iaf till nästa sesong ! Jag ska försöka få den inkörd denna vinter ! men 50mil är låååååååååååååååååååååååångt tycker jag hehe !

Bean_75

Välkänd medlem
20 nov 2006
322
0
16
Luleå
Låt alltid skotern stå på tomgång tills lampan slocknar.

Inkörning: varierad gas. Du behöver dock inte stumma ur den gasen i botten längre stunder första 50 milen.

Den går tungt & luktar brännt ganska många mil. Min började gå lättare efter ca 100 mil. Så de är bara att ligga i....:)