Fördelning underhållsresurser

Hur fördela underhållsresurserna ?

  • Allt inom tätorten.

    Röster: 9 25,7%
  • Skit i tätorten och kraftsamla på resten istället.

    Röster: 26 74,3%

  • Totalt antal som röstat
    35

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Skoterklubbar som bedriver ledunderhåll har ju begränsade resurser till att underhålla lednätet. :nerd:
Om en klubb t.ex. har 25 mil skoterled totalt, och av dessa så finns 1,5 mil inom tätorten, resten 23,5 mil är alltså i ren landsbygd.
Dom flesta bor i tätorten och kör följdaktligen helt eller delvis på lederna där, vilket gör ett enormt slitage på lederna just där.
Men samtidigt så är det ju så att många väljer att köra led på sin skotertur, och man tycker man kan guppa fram på 3-4 km skitkass led. om resten av utflykten är på kanonleder.

Hur tycker du att man ska fördela resurserna, Allt inom tätorten och resten lämnas åt sitt öde, eller tvärt om ? :hmmmm:
 

psike

Välkänd medlem
20 sept 2009
1.456
2
38
Skellefteå
Skita i tätorten var kanske att ta i, men fokus bör väl klart ligga på ledsystemet utanför tätort.

Tätort är väl främst att se som av och på-farter?
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Av två onda ting! röstade faktiskt på allt i tätorten av den anledningen att tätortsnära får det inte bli anarki med körning överallt, skiter man i tätorten skulle det bli så och det leder obönhörligen till ytterligare restriktioner.


Dessutom anser jag att utanför tätorten , förutom t ex den lokala "puss och utsiktsplatsen" skall inlemmas i infrastrukturen och då kommer resurserna till dessa leder utifrån eller som pengatillskott till den lokala klubben för att utföra ett givet arbete med hög ambitionsnivå.
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Skita i tätorten var kanske att ta i, men fokus bör väl klart ligga på ledsystemet utanför tätort.

Tätort är väl främst att se som av och på-farter?
Visst, man kanske inte skiter helt i tätortslederna, för när man utgår (i regel från en tätort) så höjer man ju inte upp hyvelbladet, utan man drar ju till leden när man passerar.

Av två onda ting! röstade faktiskt på allt i tätorten av den anledningen att tätortsnära får det inte bli anarki med körning överallt, skiter man i tätorten skulle det bli så och det leder obönhörligen till ytterligare restriktioner..
Är det inte även risk för restriktioner om folk börjar köra vid sidan om lederna ute på landsbygden och börjar köra i föryngringsytor och på jordbruksmark ?

Dessutom anser jag att utanför tätorten , förutom t ex den lokala "puss och utsiktsplatsen" skall inlemmas i infrastrukturen och då kommer resurserna till dessa leder utifrån eller som pengatillskott till den lokala klubben för att utföra ett givet arbete med hög ambitionsnivå.
Visst, när vi förhoppngsvis är där, men som läget är idag så finns det ju inga större pengatillskott för infrastrukturen.
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
jag blir glatt överaskadd om 20 av de 160 milen är i BRA skick, sen spelar de inte mig nån roll vars det ser bra ut. Kul att det är bra nånstans.
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Visst, man kanske inte skiter helt i tätortslederna, för när man utgår (i regel från en tätort) så höjer man ju inte upp hyvelbladet, utan man drar ju till leden när man passerar.
Men det är ju så vägverket med hjälp av konstiga upphandlingar av driften har det, har man inte betalt för slitaget på hyvelstål/sladd så sparar man på den.

Är det inte även risk för restriktioner om folk börjar köra vid sidan om lederna ute på landsbygden och börjar köra i föryngringsytor och på jordbruksmark ?
Definitivt men det skapar en svår prioritering och gränsdragning för vad som är tätort, i min värld ingår även byar i tätortsbegreppet.
Alltså en radie 10 km från bebyggelse med mer än XX bofasta och där skoterleder, stråk eller vad man nu vill kalla det måste vara tip top för att folk ska styras till dem.
DÅ blir det mer än de 6 % tätortsnära än exemplet då en radie på 10 km säkert ger 40 % eller mer och täcker in en stor del av mångas skoteråkning.

Och tyvärr, jordbruksmark och f-ytor körs det redan på idag oavsett skicket på lederna eller landsbygd/tätort.

Visst, när vi förhoppngsvis är där, men som läget är idag så finns det ju inga större pengatillskott för infrastrukturen.
En annan diskussion men dit bör det komma (och märkligt att det inte är där redan efter 30 år), sett med infrastrukturögon skulle ju sloterledskostnaden vara en "spottstyver"
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Definitivt men det skapar en svår prioritering och gränsdragning för vad som är tätort, i min värld ingår även byar i tätortsbegreppet.
Alltså en radie 10 km från bebyggelse med mer än XX bofasta och där skoterleder, stråk eller vad man nu vill kalla det måste vara tip top för att folk ska styras till dem.
DÅ blir det mer än de 6 % tätortsnära än exemplet då en radie på 10 km säkert ger 40 % eller mer och täcker in en stor del av mångas skoteråkning.
Men i många kommuner är det väl så att runt centralorten går det en "Ringled" runt samhället, med "Insticksleder" in till olika bostadsområdena.
Ut från denna "Ringled" går det sedan som ett "Spindelnät" ut leder åt alla håll, mot grannkomunerna.
Man passerar många byar, där byborna i regel gjort sig "Egna" leder till sitt eget hus. Men i många större byar finns det säkert också någon slags "Ringled", men är byn så pass stor så finns det även då i regel en skoter-/byaförening som sköter om dessa

Skall man med som idag, med begränsade resurser, ha perfekta leder, så måste man tyvärr prioritera.
Ska man då priorotera tätortslederna så måste man i stort sett dagligen (Helst sent kvällstid) köra dessa leder, så att dom inte får förfalla.
Tyvärr så finns det i detta läge, då ingen möjlighet att regelbundet underhålla dom andra lederna, vilket får till följd att dessa då förfaller.
Alternativet kan ju också som sagt också vara tvärtom.

Och tyvärr, jordbruksmark och f-ytor körs det redan på idag oavsett skicket på lederna eller landsbygd/tätort.
:laser: Liksom på elljusspår och GC-vägar inne i samhällena.
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Skall man med som idag, med begränsade resurser, ha perfekta leder, så måste man tyvärr prioritera.
Ska man då priorotera tätortslederna så måste man i stort sett dagligen (Helst sent kvällstid) köra dessa leder, så att dom inte får förfalla.
SÅ är det, daglig preparering under de intensivaste perioderna, annars kan man strunta i det helt och detsamma gäller "landsortslederna" där prioriteringen givetvis beror på slitaget, intensiv trafik innebär daglig preparering.
Kör man på led så ska det vara slätdraget på morgonen , då vill man åka bekvämt även om man bara använder leden ett par mil för att sedan vika av för lite obekvämare men roligare åkning.

Sedan styr ju erfarenheten och almanackan hur mycket kvälls/nattsladdning det blir, alla tänker ju inte skoter 12 mån per år tinar fram någon helg i februari och mars och kör ett par veckor runt påsk.
Sen innebär som sagt utvecklingen av maskiner och åkstilar mycket högre slitage på lederna och då ökar underhållet och kostnaden som ju vi åkare ska betala på ett eller annat sätt.

Alternativet kan ju också som sagt också vara tvärtom.
Ser inte jag som alternativ då det leder till anarki i närområdena.

:laser: Liksom på elljusspår och GC-vägar inne i samhällena.
Beivras med lagens hjälp dvs de ska sköta sin uppgift oavsett om det är en polis eller utbildad naturbevakare osv.
Kan inte låta bli, sätt körförbud på alla yamaha..........:biggrin1:

Skoterlederna utanför tätorter, städer och samhällen måste in i infrastrukturen, sedan hur pengarna tas ut med generellt tvång eller för brukaren är en annan sak.
Jag tror heller inte kommuner ser med blida ögon att tätortsnära leder och stråk skulle lämnas vind för våg av lokala skoterklubbar
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
SÅ är det, daglig preparering under de intensivaste perioderna, annars kan man strunta i det helt och detsamma gäller "landsortslederna" där prioriteringen givetvis beror på slitaget, intensiv trafik innebär daglig preparering.
Vad man kan säga generellt (Undantag finns säkert) är att slitaget på närleder (Tätorter) är intensivt över hela veckan.
På helgerna dagtid och på vardagar kvällstid.
Men på "Landsortslederna" är slitaget knutet till veckosluten och helgerna.
Vilket praktiskt gör att man för att få ett fullgott resultat på "Närlederna", så bör man inter sladda före 22,00 vardagskvällar.
Men på "Landsortslederna" så kan man med fördel sladda vardagar, med tyngdpunkt tidigt på veckan.


Jag tror heller inte kommuner ser med blida ögon att tätortsnära leder och stråk skulle lämnas vind för våg av lokala skoterklubbar
Detta är väl förutsatt man betalar för detta, annars så kan man ju inte ställa något krav på en skoterklubb, utan i så fall måste det ju vara på sig själv.
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Detta är väl förutsatt man betalar för detta, annars så kan man ju inte ställa något krav på en skoterklubb, utan i så fall måste det ju vara på sig själv.
På vilket sätt har olika kommuner lämnat över ansvar för ledhållning till skoterklubbarna, har det bara blivit så någon gång i tiden eller är det reglerat med avtal parterna emellan?.
Terrängkörningsförordningen med reglering av förbud, allmänna leder och olika undantag är ju bl a till för att reglera tätortsnära trafik såväl som i ödemarken.

Var behövs denna reglering mest, jo runt tätorterna/befolkningscentra som är uppstyrt av Lst och kommuners regelverk vilket i slutändan pekar på dem själva som ansvariga för de allmänna skoterlederna.

Det blir intressant att se utfallet i Gellivare efter uppsägningar mm då det säkert inte enbart är eget initiativ att ställa kommunen inför fullbordat faktum, nog finns stödet uppifrån och från sidan för detta!

Sker ju på gott och ont, det går ju principer i det också från bägge håll.
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
På vilket sätt har olika kommuner lämnat över ansvar för ledhållning till skoterklubbarna, har det bara blivit så någon gång i tiden eller är det reglerat med avtal parterna emellan?.
jag har då aldrig läst eller hört att någon skoterklubb är ansvarig för någon allmän skoterled, utan det ansvaret ligger helt på skoterledshållaren, vilket är kommunerna i dessa fall.
Det enda möjliga är däremot att kommunen lejer bort skötseln och betalar för detta, men man kan som kommun inte tvinga på skötseln till någon annan.
 
Last edited:

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Det enda möjliga är däremot att kommunen lejer bort skötseln och betalar för detta, men man kan som kommun inte tvinga på skötseln till någon annan.
Kanske en definitionsfråga men jag har då ännu inte sett någon kommun sköta en skoterled eller är lokala "ringleder och tillfartsleder " behandlade på annat sätt?

Det närmaste jag sett är när skogsvårdstyrelsen utförde en massa gröna jobb för ett antal år sedan, då förekom viss ledskötsel men det kanske mer berodde på enskilda tjänstemäns anknytning till bygden.

Tredje stycket i TGF ställer ju rätt så höga krav på ledhållaren idag då maskinerna utvecklats och utan buskörning så är ju medelhastigheter betydligt högre

11 § Länsstyrelsen eller kommunen svarar för skoterledhållningen på allmän skoterled.
<A name=P11S2>Skoterledhållning innebär att anlägga en allmän skoterled och i förekommande fall andra anläggningar för skotertrafik i anslutning till leden samt att ansvara för driften av leden och anläggningarna. Vid skoterledhållning skall tillbörlig hänsyn tas till både allmänna och enskilda intressen.
<A name=P11S3>En allmän skoterled skall genom underhåll och övriga åtgärder hållas i ett säkert och i övrigt tillfredsställande skick med hänsyn till såväl omgivningen som dem som färdas på den. Dessa åtgärder räknas som drift av leden. Förordning (1997:713).
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Kanske en definitionsfråga men jag har då ännu inte sett någon kommun sköta en skoterled eller är lokala "ringleder och tillfartsleder " behandlade på annat sätt?
Grejen är den att ledhållaren (kommunen) har MÖJLIGHET att leja bort själva ledunderhållet, men fortfarande så är det dom som har det yttersta ansvaret över leden.

Men det finns ingen lagtext som tvingar en ledhållare (Kommunen), att se till så att leden underhålls vad det gäller jämnhet, den kan vara hur knölig som helst. Däremot så finns det säkerhetsaspekter.
Så om en skoterklubb som frivilligt underhållit en allmän skoterled, slutar upp med detta, så kan en kommun ha hur oblida ögon som helst, men dom kan ändå inte tvinga på någon annan ledunderhållet.
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Grejen är den att ledhållaren (kommunen) har MÖJLIGHET att leja bort själva ledunderhållet, men fortfarande så är det dom som har det yttersta ansvaret över leden.
Ansvaret är solklart och det är ju så att "förtroende är bra , kontroll bättre" men kontrollerar gör de knappast.

Märkligt i alla fall att det inte finns avtal som reglerar inbördes förhållande oavsett om det är kommunen som har yttersta ansvaret.

Men det finns ingen lagtext som tvingar en ledhållare (Kommunen), att se till så att leden underhålls vad det gäller jämnhet, den kan vara hur knölig som helst. Däremot så finns det säkerhetsaspekter.
Så om en skoterklubb som frivilligt underhållit en allmän skoterled, slutar upp med detta, så kan en kommun ha hur oblida ögon som helst, men dom kan ändå inte tvinga på någon annan ledunderhållet.
DÅ vore kanske rätta medicinen att alla unisont skulle göra som FSF Nord i Gellivare och sätta saken på sin spets , lägga ned underhållet oavsett hur goda relationer det finns i enskilda kommuner.

Eller helt enkelt konstatera, vi har råd att underhålla 4 mil led med hög ambitionsnivå, göra det och strunta då i resten så får marknadsekonomin ha sin gång.

Vägen till att med VÅRA skattepengar finansiera Allmänna skoterleder inom "infrastruktursramen" torde ju vara betydligt kortare än att den långa långa juridiska vägen få till stånd kraftiga restriktioner.

Sett till totala kommunbudgetar utgör ju inte ledkostnader några dramatiska summor men skulle ju i vanlig ordning ställas mot undersköterskan och städerskan även om det är olika kostnadsställen.
Kommunerna har ju oftast möjlighet att avsätta personal för att kamma tillbaka lite pengar från EU, det kräver ju många gånger heltidsarbete långa perioder.
Skoteråkare går ju också till lokalen vart fjärde år och utgör tvåsiffrigt procenttal i många vinterkommuner.
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
DÅ vore kanske rätta medicinen att alla unisont skulle göra som FSF Nord i Gellivare och sätta saken på sin spets , lägga ned underhållet oavsett hur goda relationer det finns i enskilda kommuner.
Det är faktiskt en sak som diskuterats klubbar emellan, för att inte bara visa sina hemkommuner, utan även "skotersnyltarna" hur en skoterled som inte underhålls blir.
Jag tror även att någon klubb gjort 2 parallela leder, den ena för medlemar, den andra för medlemslösa. Men bara den ena underhålls.
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Det är faktiskt en sak som diskuterats klubbar emellan, för att inte bara visa sina hemkommuner, utan även "skotersnyltarna" hur en skoterled som inte underhålls blir.
:hmmmm:Jag har förstått att inte ens "grufvisarna" är helt allena!:becky:

Men, omvänd retorik kunder ju vara att satsa rejält (dvs ta en affärsrisk) på ledunderhållet under en 3 års period, ju bättre skick iom daglig preparering man har ju lättare att få både fler "kunder" och ta ut en högre avgift av dessa.

Då kan ju ingen säga att "lederna är i så j...a dåligt skick och underhålls aldrig så jag ska då aldrig.........."


Hög ambitions nivå med daglig preparering år dessutom en långsiktig investering även på annat vis som på sikt minskar på det "onödiga" slitaget iom att det skulle finnas en daglig närvaro därute, dvs "någon kan se dig " mellan kl 0600-2400.
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Men, omvänd retorik kunder ju vara att satsa rejält (dvs ta en affärsrisk) på ledunderhållet under en 3 års period, ju bättre skick iom daglig preparering man har ju lättare att få både fler "kunder" och ta ut en högre avgift av dessa.

Då kan ju ingen säga att "lederna är i så j...a dåligt skick och underhålls aldrig så jag ska då aldrig.........."
Problemet är ju att klubbarna idag inte har dom resurser som krävs för detta, det är både volontärer, material och inte minst pengar, som i regel saknas.

Det är i många klubbar som medlemarna t.om. använder sina egna grejor och dessutom ibland även får betala en stor del av bensinen själv !

Klubbarna jobbar med att bearbeta kommunerna, om en ledsatsning.
Men dom har fått det sämre och drar snarare ner på i deras ögon "Onödiga utgifter".

Så det är ju lite av en "Moment 22" situation.

Att i det läget få en styrelse att t.ex. ta ett banklån för att satsa på ett "3-års projekt" på ledunderhåll, är nog svårt.
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Det är i många klubbar som medlemarna t.om. använder sina egna grejor och dessutom ibland även får betala en stor del av bensinen själv !
Jo, det är ju lite skandal i sig att de själva måste bidra, det är tur det är roligt att köra skoter:becky::becky:
Ser bara själv vad det kostar att minutiöst underhålla 3 km hundrastningsspår av hög "skatekvalité "och bredd.
Lokalt har de 1 000 kr i bränslebudget för ca 3 mil och jag förbrukade säkert det dubbla på bara 3 km men då är det i stort sett daglig prep dec-mars, en snowmover skulle minska arbetet med kanske hälften men det vore ju lite häftigt att ha en för eget bruk.

Att i det läget få en styrelse att t.ex. ta ett banklån för att satsa på ett "3-års projekt" på ledunderhåll, är nog svårt.
Yes, men satsar man inte så vinner man inget, är ju inte roligt heller att år efter år gneta och inte veta hur likvid/solid man är.
Det vettiga är kommersialisering, går det inte på affärsmässiga grunder så går det inte alls.
Klubbarna måste ju kunna arbeta efter en långtidsplan för ledunderhållet, sommar som vinter likväl som att investeringsplanen säger att över en X års period skall alla maskiner bytas osv.
Då skapas en positiv utveckling och borde medföra att det är lättare att rekrytera folk oavsett det är ideellt eller betalt då fler skulle dela på bördan men de kör säkert hellre en modern WT 4 T än en gammal 59:a som många klubbar nöter på i en evighet, "bättre att amortera än att reparera"!.

Men, min känsla är att mycket redan avhandlats i en snäv krets runt detta med ledavgifter och hur det ska gå till, ett modernt ledarskap hade vädrat detta på många olika sätt, t ex genom bloggning.


Nu skall vi ha ett Gott Nytt År:)
 
Last edited:

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Yes, men satsar man inte så vinner man inget, är ju inte roligt heller att år efter år gneta och inte veta hur likvid/solid man är.
Det vettiga är kommersialisering, går det inte på affärsmässiga grunder så går det inte alls.
Klubbarna måste ju kunna arbeta efter en långtidsplan för ledunderhållet, sommar som vinter likväl som att investeringsplanen säger att över en X års period skall alla maskiner bytas osv.
Då skapas en positiv utveckling och borde medföra att det är lättare att rekrytera folk oavsett det är ideellt eller betalt då fler skulle dela på bördan men de kör säkert hellre en modern WT 4 T än en gammal 59:a som många klubbar nöter på i en evighet, "bättre att amortera än att reparera"!.

Men, min känsla är att mycket redan avhandlats i en snäv krets runt detta med ledavgifter och hur det ska gå till, ett modernt ledarskap hade vädrat detta på många olika sätt, t ex genom bloggning.


Nu skall vi ha ett Gott Nytt År:)
Det är som du skriver, satsar man inget så vinner man inget.
Men det är den enskilde styrelsemedlemen som står för riskerna, när en skoterklubb ska låna pengar !
Vad kan han/hon egentligen vinna ?
Känns som att riskerna är det som gör att en styrelse avstår från att ta ett lån?

Och en ordentlig satsning på ett skoterledsnät som är 25 mil eller längre, så är det nog på få ställen som det räcker med enbart en ny snöskoter och snowmover.
Dessutom tillkommer det är även drivmedel som är en inte obetydlig utgift.

Låna till allt detta känns högst osäkert, allra helst då folk som hittar fina leder, hellre köper 15 liter bensin till, än att stödjer klubben som fixat leden, med ett medlemskap.
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Och en ordentlig satsning på ett skoterledsnät som är 25 mil eller längre, så är det nog på få ställen som det räcker med enbart en ny snöskoter och snowmover.
Det jag mednade var att en klubb som t ex har 8 maskiner på affärsmässig basis omsätter dessa under en 5-8 års period men då måste man givetvis först komma till en annan ekonomisk verklighet än idag.

Låna till allt detta känns högst osäkert, allra helst då folk som hittar fina leder, hellre köper 15 liter bensin till, än att stödjer klubben som fixat leden, med ett medlemskap.
Egentligen pudels kärna, hur vända den attityden?.

Budskapet behöver komma fram på något sätt, om man skulle sammanfatta trådarna runt detta ämne och presentera den bistra verkligheten , att det här räcker pengarna till om det inte kommer in mer har väl redan skett otaliga gånger men kanske inte i sammanfattad form på ett ställe med många läsare.

Hursomhelst är det oerhört svårt att få intresse hos tillfällighetsåkaren, som kanske är skoteråkare 20 dagar per år max till skillnad mot andra (LOL .., spegel spegel på väggen där...) som är det 12 mån per år och anser det är åt h-vete om det är mer än 6 månader mellan sista svängen i maj till första i oktober.
Många är som sambon, skare, solsken och plusgrader annars sitts det inne, men det är ju skönt att vara ensam ute också!
 
Last edited: