Blinkande mätare och felmeddelande xp 600

Malgomaj

Välkänd medlem
13 apr 2009
625
0
16
Hammarby
Idag var det dax för en tur i 28 graders kyla. Mest för att testa vad mina nya kläder går för:)
Skoter startade som vanligt på andra rycket och gick fint på tomgången ca fem minuter. När jag skulle gasa runt mattan några varv (hade den uppställd på ställ) började instrumenten hacka, slockna och blinka ungefär som om det var glapp i kontakterna. Så fort jag drog på gasen startade instrumenten om med Ski-doo texten som den gör när man drar igång den. Motorn dog medan instrumenten startade om men kom igång så fort jag släppte gasen. Sedan rullade ett felmeddelande förbi: Suspension falure. Keh!!?
Kan det vara ett felmeddelande för GTX:en som har samma instrument?
Den har väl luftfjädring?
Jag antog att Det var kontakterna som glappade bakom instrumentpanelen pga att jag lossade de när jag satte på styrhöjare i går men efter tio minuter kunde jag dra på mer gas utan att mätarna slocknade och när jag sedan körde iväg var allt bra igen.
Var det bara kylan som spökade? Hade den i garage ett dygn innan jag parkerade ute så det kanske var fukt som frusit eller?

Last edited:

olssson

Välkänd medlem
6 jan 2008
218
0
16
Sundsvall
Jag hade också ett problem med min xp800 för några helger sedan, När jag släppte gasen och stod still med maskinen igång så började mätarna slockna och sen blev det som för dig skidoo loggan kom fram och allt vart bra igen när man gasade. Detta upprepades ända tills jag stängde av maskinen och startade om den. Mycket suspekt.

Malgomaj

Välkänd medlem
13 apr 2009
625
0
16
Hammarby
ladda batteriet.
Det finns alltså ett batteri trots att man inte har elstart? Hur laddar man batteriet? Funkar det med en vanlig laddare till nokia, äh jag menar bilen?

Har kört idag och det var -10 och inga problem.
Har också bytt säkringen till tanken till en 0,5Ampere. Den har skickats ut till verkstäderna som ersättare till 0,25:an som sitter org.
Får se om det blir stabilare bensinmätning nu. Fast det stora problemet är förstås själva utformningen av tanken....

Gott Nytt År!:hello:

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Det finns alltså ett batteri trots att man inte har elstart? Hur laddar man batteriet? Funkar det med en vanlig laddare till nokia, äh jag menar bilen?

Har kört idag och det var -10 och inga problem.
Har också bytt säkringen till tanken till en 0,5Ampere. Den har skickats ut till verkstäderna som ersättare till 0,25:an som sitter org.
Får se om det blir stabilare bensinmätning nu. Fast det stora problemet är förstås själva utformningen av tanken....

Gott Nytt År!:hello:
Jo Sdi maskinerna har batteri.

K

kenth

Har fått ett återkommande meddelande 4-5 gånger nu. "LEARNING"
Vad är det? Har kollat i instruktinsboken och det står inte med där.
Har fått en uppgradering pga tidigare meddelanden; muffler, check battery(har inget batteri!), low oil som nu återkommit tillsammans med det nya meddelandet,LEARNING.

Volvolarsa

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.546
1
16
Arvidsjaur Sverige
efter lite forskande verkar det vara att när nån parameter ändras i insprutningen typ dålig kontakt, slut på inkörningsperioden, lite batteri osv så visas det där.. nått om att boxen anpassar sig efter dom parametrarna typ.. lite grekiska men endå :D

K

kenth

efter lite forskande verkar det vara att när nån parameter ändras i insprutningen typ dålig kontakt, slut på inkörningsperioden, lite batteri osv så visas det där.. nått om att boxen anpassar sig efter dom parametrarna typ.. lite grekiska men endå :D
Lite skumt, eftersom den passerade 450mil i fredags. Borde vara inkörd för länge sedan...

Less på att den blinkar som en julgran i tid och otid. Egentligen alltid otid!
Blir ju att man inte bryr sig till slut. När det väl är nåt fel så åker man väl på som vanligt och skiten rasar.

R

RevMan

När skotern är igång. Håll in M-knappen och blinka lite med hel/halvljuset så kommer det fram en kod som borjar Med P och sen 4 sifror.
Skriv ner den och ring till er verkstad så kan dom kolla i datorn vad den betyder.

Malgomaj

Välkänd medlem
13 apr 2009
625
0
16
Hammarby
När skotern är igång. Håll in M-knappen och blinka lite med hel/halvljuset så kommer det fram en kod som borjar Med P och sen 4 sifror.
Skriv ner den och ring till er verkstad så kan dom kolla i datorn vad den betyder.
Testade att hålla ned M och blinka med helljuset, hände ingenting:-(

olssson

Välkänd medlem
6 jan 2008
218
0
16
Sundsvall
Bumpar denna tråd då man snart ska ta tag i skotern. Har ni hittat någon lösning på detta problem? Då jag hade samma mot slutet av förra säsongen. Vore trevligt om någon hade en lösning eller ett förslag på hur man kan rå bot på problemet med blinkande mätare och "omstart" av skidoo xpn

Simonrenberg

Aktiv medlem
16 mar 2009
74
0
6
Sundsvall
Bumpar denna tråd då man snart ska ta tag i skotern. Har ni hittat någon lösning på detta problem? Då jag hade samma mot slutet av förra säsongen. Vore trevligt om någon hade en lösning eller ett förslag på hur man kan rå bot på problemet med blinkande mätare och "omstart" av skidoo xpn
Laddade du batteriet? Jag hade liknande fel, mina mätare snurrade runt runt på tomgång osv. Laddade batteriet sen var den som vanligt igen.