byta variatorrem f6 - 05

pitepalten

Välkänd medlem
2 okt 2009
144
0
6
Tja! Funderar lite i det här på hur man tar loss den gamla variatorremmen och får dit den nya. Har försökt hitta någon info på nätet men verkar inte finnas någon. Ingen panik eftersom remmen som nu sitter på verkar ny men ifall den går åt hvete
 

Scorpio_Racing

Välkänd medlem
29 jan 2006
772
0
16
40
Östersund
på min F7a är det bara att ta tag i remmen och dra den över sekundärvariatorn samtidigt som man drar i den bakåt så att den kliver över nog mycke. sen är den lös.
 

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
Du måste pressa isär sekundären så att remmen går fri. Tryck in helixen så att inre skivan pressas in mot motorn och lyft av remmen.
Remmen är inte elastisk för fem öre så det är oklokt att rulla av den. All den belastningen hamnar på primören och i slutändan vevaxeln.
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Har också lite problem med att byta rem på min. Den går att slita av som Scorpio_Racing säger men gillar inte att göra så.
Kompisen får isär skivorna på sekundären min men jag får fan inte isär dom sjävl :D Vet inte vad jag gör för fel.
 

oliverandersson

Välkänd medlem
14 jun 2009
2.100
1
36
örnsköldsvik
Har också lite problem med att byta rem på min. Den går att slita av som Scorpio_Racing säger men gillar inte att göra så.
Kompisen får isär skivorna på sekundären min men jag får fan inte isär dom sjävl :D Vet inte vad jag gör för fel.
problem kanske sitter i armarna?;):)
 

pitepalten

Välkänd medlem
2 okt 2009
144
0
6
jo har försökt få isär sekundären men fixar det inte... Måste som sagt var sitta i tekniken:amuse:
 

boomer32

Välkänd medlem
1 jan 2005
368
1
16
Gällivare
Om du skruvar ut bulten som håller sekundären.
Ta sedan bort delen som bulten går igenom.
På den ska det finnas några brickor/chims och en o-ring, ta bort allt.
Skruva sedan tillbaka allt utom brickorna/chimsen och o-ringen.
Dra bulten i botten, ska inte behövas våldas.
Då ska skivorna sära på sig och det är lätt få bort remmen.
Byt rem och sätt tillbaka allt igen.
Så gjorde jag på min F7-05
 

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
Om du skruvar ut bulten som håller sekundären.
Ta sedan bort delen som bulten går igenom.
På den ska det finnas några brickor/chims och en o-ring, ta bort allt.
Skruva sedan tillbaka allt utom brickorna/chimsen och o-ringen.
Dra bulten i botten, ska inte behövas våldas.
Då ska skivorna sära på sig och det är lätt få bort remmen.
Byt rem och sätt tillbaka allt igen.
Så gjorde jag på min F7-05
Jo det var väl ett vettigt tips om man står hemma och verkligen inte kan byta. Men frågan gällde om det existerar ett verktyg för ändamålet. Står man illa till med dålig rem och man inte fixar att vålda isär sekundären kan det bli jobbigt.
Och för er som säger "skaffa starkare armar". Det kan vara så enkelt som att tjejen är ute med skotern och får stopp. För min del är det skillnad mellan att hon kör (och vet att hon klarar att fixa rembyte vid behov) eller inte ger sig på det pga risken att bli stående.
 

heelion-

Medlem
2 jan 2010
32
0
1
Boden
man vänder chims hållaren bakofram, skruvar in bulten sen är de bara att ta bort remmen, behöver inte pilla bort chimsen på det viset.
Alltså:
1: ta bort bulten (14mm skalle)
2: plocka ut chimshållaren, vänd den bakofram, ut o in
3: stoppa bulten genom den dra in den en bit sen är de bara att hänga av remmen.

IDIOTsäker förklaring:D mycke nöje med era byten:)
 

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
man vänder chims hållaren bakofram, skruvar in bulten sen är de bara att ta bort remmen, behöver inte pilla bort chimsen på det viset.
Alltså:
1: ta bort bulten (14mm skalle)
2: plocka ut chimshållaren, vänd den bakofram, ut o in
3: stoppa bulten genom den dra in den en bit sen är de bara att hänga av remmen.

IDIOTsäker förklaring:D mycke nöje med era byten:)
1. Bulten är väl 1/2 ", kanske ändrat på nyare men på -03 är det då det.
2. Vad är chimshållaren?

Och är det fortfarande ingen som kan svara på om det existerar ett originalverktyg för rembyte? :)
 

heelion-

Medlem
2 jan 2010
32
0
1
Boden
Det stämmer att det är en 1/2" bult.
Och det är ju de som är originalverktyget?
kan inte bli mycke lättare än så.


Chimshållaren är den aluminiumbit som sitter fastskruvad med bulten, har du aldrig fått chimsa om variatorn för att få remmen att ligga i rätt höjd???
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
50
Orsa
om jag inte missminner mig så har du trollet en 03 va?? i så fall har ni inte samma sekundär......
 

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
Stämmer, Undie, jag har en 03:a. Kanske borde startat en ny tråd om det.
Hur är det på min då, finns det nåt enklare sätt än att bara vålda?
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
50
Orsa
[ame]http://www.youtube.com/watch?v=wwXnCKzz_r0&feature[/ame]
här ser du hur du ska göra på din dd sek.

Trollet23
slå i parkbromsen vrid inreskivan på sekundären medsols samtidigt som du antingen trycker ihop den eller drar i remmen, kan gå tungt om du har hård fjäder i sekundären (som jag) :p

se till o ät upp spenaten så kommer det fungera ;)
 

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
http://www.youtube.com/watch?v=wwXnCKzz_r0&feature
här ser du hur du ska göra på din dd sek.

Trollet23
slå i parkbromsen vrid inreskivan på sekundären medsols samtidigt som du antingen trycker ihop den eller drar i remmen, kan gå tungt om du har hård fjäder i sekundären (som jag) :p

se till o ät upp spenaten så kommer det fungera ;)
I F5:an här ute sitter den gröna fjädern och den sekundären fixar inte jag att pressa ihop, spenat eller ej.
Sen menade du nog "trycker isär den" men det vet jag iofs redan. Utförandet i teorin är jag grym på. Praktiken: IG :)
 

Carleen

Välkänd medlem
12 nov 2010
251
0
16
Hej har samma problem, har en f7a från 05 med 06ans sekundär, men har på min bult sitter det inte nå schims, "aluklump" eller o-ringar. Utan för mig är det så att det är någon vit plastgrejj längst ut, sedan längre in i variatorn sitter en kort bult som håller variatorn på plats. Hur fan ska jag göra för att sära på skivorna?


mvh!