Tja! Funderar lite i det här på hur man tar loss den gamla variatorremmen och får dit den nya. Har försökt hitta någon info på nätet men verkar inte finnas någon. Ingen panik eftersom remmen som nu sitter på verkar ny men ifall den går åt hvete
problem kanske sitter i armarna?Har också lite problem med att byta rem på min. Den går att slita av som Scorpio_Racing säger men gillar inte att göra så.
Kompisen får isär skivorna på sekundären min men jag får fan inte isär dom sjävl Vet inte vad jag gör för fel.
Jo det var väl ett vettigt tips om man står hemma och verkligen inte kan byta. Men frågan gällde om det existerar ett verktyg för ändamålet. Står man illa till med dålig rem och man inte fixar att vålda isär sekundären kan det bli jobbigt.Om du skruvar ut bulten som håller sekundären.
Ta sedan bort delen som bulten går igenom.
På den ska det finnas några brickor/chims och en o-ring, ta bort allt.
Skruva sedan tillbaka allt utom brickorna/chimsen och o-ringen.
Dra bulten i botten, ska inte behövas våldas.
Då ska skivorna sära på sig och det är lätt få bort remmen.
Byt rem och sätt tillbaka allt igen.
Så gjorde jag på min F7-05
1. Bulten är väl 1/2 ", kanske ändrat på nyare men på -03 är det då det.man vänder chims hållaren bakofram, skruvar in bulten sen är de bara att ta bort remmen, behöver inte pilla bort chimsen på det viset.
Alltså:
1: ta bort bulten (14mm skalle)
2: plocka ut chimshållaren, vänd den bakofram, ut o in
3: stoppa bulten genom den dra in den en bit sen är de bara att hänga av remmen.
IDIOTsäker förklaring mycke nöje med era byten
I F5:an här ute sitter den gröna fjädern och den sekundären fixar inte jag att pressa ihop, spenat eller ej.http://www.youtube.com/watch?v=wwXnCKzz_r0&feature
här ser du hur du ska göra på din dd sek.
Trollet23
slå i parkbromsen vrid inreskivan på sekundären medsols samtidigt som du antingen trycker ihop den eller drar i remmen, kan gå tungt om du har hård fjäder i sekundären (som jag)
se till o ät upp spenaten så kommer det fungera
Det tycker jag absolut att du ska.:biggrin1:jag har en 03:a. Kanske borde startat en ny tråd om det.