Ligger sömnlös hur gör ni?

R0xic

Välkänd medlem
10 apr 2009
382
0
16
Vännäs
Ganska ofta finner jag mig själv ligga sömlös på nätterna hur gör ni då vilka år era tips o trick? Ett piller är sista utvägen
 

Andersson

Välkänd medlem
31 jan 2007
1.338
1
16
Kiruna
Har brottats med samma problem i över 7år. Kan klara mig på 2timmars sömn utdelat på 3dagar. Blir aldrig trött helt enkelt och fruktansvärt mycket överskotts energi så kan tyvär aldrig somna.
Sömnpiller fungerar tyvär inte heller på mig fått prova flera olika märken inga fungerar. Inte ens narkos fungerar, dom ville söva mig inför en knäoperation det gick tyvär inte så fick bara bedövning och en ipod.

Även varit till en sömnterapeut (stavning) men inte ens dom lyckades luska ut vad som är fel, det svaret jag fick var att min kropp tar den sömn den behöver alltså ingen alls. Dom hade aldrig sett något liknande så ska tillbaka till Sunderbyn i februari vars vi skulle få konsultera experter men jag håller då inte hoppet högt tyvär.

Det lustigaste är det att min kropp visar tecken på trötthet, jag har påsar under ögonen och svarta ringar runt dem och blek i hyn. Men ändå orkar jag hålla igång hur mycket som helst. Koffein har inte heller någon effekt på mig.

Så råden jag kan ge dig är tyvär inte hur du ska lyckas somna utan mer hur du ska fördriva den extra tiden.

Några saker jag brukar göra:
Gå till gymmet tidigt vid 5 på morgonen.

Försöka jobba så mycket jag kan.

Spendera tid i garaget.

Tittar jävligt mycket serier VÄLDIGT bra tidsfördriv särskilt om det är bra serier.

Ta en jävligt lång promenad kan vara ute i flera timmar ibland.

Ta något varv med bilen.

Springa med hunden.

Ja det var några av de saker jag sysselsätter mig på mina 23timmar som jag är vaken per dygn :)

Ursäkta det långa inlägget men skönt att vet att jag inte är helt ensam i världen om att ligga sömnlös.
 

Fille.

Välkänd medlem
5 apr 2008
366
0
16
Var precis ute och joggade lite, nu är jag riktigt trött och somnar nästan i datorstolen. Kanske vore värt ett försök?
 

R0xic

Välkänd medlem
10 apr 2009
382
0
16
Vännäs
Problemet med mej är att jag är trött men jag kan inte fokusera på att jag ska sova lite adhd aktigt :( jag spinner som en jevla helikopter i sängen tv fungerar inte så värst bra på mej
 

Andersson

Välkänd medlem
31 jan 2007
1.338
1
16
Kiruna
Testa det här, ett råd jag fick av min läkare stäng av datorn/tvn/musiken 1 timme eller så innan du ska sova, och läs en bok eller stirra i taket eller något för att låta kroppen varva ner.

Fungerade inte för mig men jag är nog ett undantag då inte ens pillrerna fungerar.
 

Fille.

Välkänd medlem
5 apr 2008
366
0
16
Du svettas inte eller så? När jag har varmt i rummet och svettas så vrider och vänder jag på mig hur länge som helst innan jag somnar.

Ska ta och sova nu :blink1:
 

R0xic

Välkänd medlem
10 apr 2009
382
0
16
Vännäs
Jo läst på åtminstonde 4 forum om att man ska göra det men man ska inte jogga elr något sånt fick ett råd om husdjur :)vet ej om det funkar att dom ska vara med en då man ska sova det hjälper tydligen
 

dhenniz

Välkänd medlem
17 nov 2005
1.163
3
38
Strömsund
Jag har svårt att sova i lägenheter, då kan det bli jobbigt, och förut, när jag var yngre hade jag svårt att sova över huvud taget....

Jag upptäckte att förutom lägenheter, (där luften känns kvav jämfört med iaf mitt eget hus) så är mina sömnproblem till största delen värme-relaterade.

Är det över 17 grader i sovrummet kan jag inte sova, somnar bäst och sover bäst vid 13-15 grader. 11 grader är inte heller nåt problem för min del, men då börjar frugan frysa. =D

Sen kan jag ha lite svårt att komma in i "sov-mode" om det är mycket att grubbla på, kärv månad ekonomiskt, något man oroar sig över osv. Men det händer sällan numer, klart vi e arbetslösa båda två så ekonomin har ju varit kärv ett tag nu, men inget som oroar mig längre.

Lägger jag huvet på kudden numer, så somnar jag direkt. =D
 

Brogge1

PRO sledder
10 nov 2007
689
3
0
Lofsdalen
Samma problem, sover som sagt väldigt lite, visar också alla möjliga tecken på dålig sömn, även att jag blöder näsblod rätt ofta tack vare sömnen. Det ända som funkat på mig är att jag dricker en kopp kaffe innan jag lägger mig, vridet? Fattar dock inte hur det funkar men blir skit trött av kaffe om jag lägger mig direkt efteråt.
Dock får jag ett annat problem då, finns inte en möjlighet att jag vaknar inom dom kommande 8 timmar om inte nån drar upp en ur sängen. Har 4 väckarklockor på morgonen och vaknar ändå inte..
 

hajfen

Välkänd medlem
11 jan 2008
1.794
0
36
Strömsund
har haft samma problem i lite mer än 3 år.... tänker så förbannat mycke brukar gå upp och skriva eller rita av mig lite brukar kunna funka !
 

MaTtti

Välkänd medlem
27 sept 2008
936
0
16
Malmberget/Gällivare
När jag inte kan sova så brukar jag räkna till tre.......ibland till halv fyra :D

Nämen, just nu har jag också lite sömnproblem, men det är för att jag har fått så j*vla ont i ryggen, kan hugga till rejält när jag ska byta sovposition, och vid så plötslig smärta så piggnar jag till direkt och sen blir det svårt att sova, har inte listat ut någon lösning på det.
 

Fritiof Konkas

Välkänd medlem
21 dec 2009
884
0
16
32
Åre
Andersson/"Testa det här, ett råd jag fick av min läkare stäng av datorn/tvn/musiken 1 timme eller så innan du ska sova, och läs en bok eller stirra i taket eller något för att låta kroppen varva ner."

Tack, det ska jag testa!:)

Ps: Bra tråd för fladdermössen!
 
Last edited:

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.612
11
38
33
Lugnvik
Man får inte fråga efter tips på hur man tar sig upp på morgonen också :unsure:

Jag är hopplös på att ta mig upp, värderar inget högre än att ligga kvar på morgonen. Men börjar bli less på att inte komma upp innan 12 en helg och sedan ligga kvar så man lyckas bli sen varannan dag till skolan :wacko:

Hur många alarm jag än har eller hur långt bort mobilen ligger spelar ingen roll, ingenting verkar hjälpa.

Någon som har ett bra tips :confused:
 

Fille.

Välkänd medlem
5 apr 2008
366
0
16
Man får inte fråga efter tips på hur man tar sig upp på morgonen också :unsure:

Jag är hopplös på att ta mig upp, värderar inget högre än att ligga kvar på morgonen. Men börjar bli less på att inte komma upp innan 12 en helg och sedan ligga kvar så man lyckas bli sen varannan dag till skolan :wacko:

Hur många alarm jag än har eller hur långt bort mobilen ligger spelar ingen roll, ingenting verkar hjälpa.

Någon som har ett bra tips :confused:
Någonting som fick mig upp ur sängen idag var att jag kollade på klockan... Missade solljuset :argh:


Men att ställa väckarklockan på andra sidan rummet brukar fungera.