rotax vilken dålig kvalite på motorer säger jag bara

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Så i mina ögon är det faktiskt förvånandvärt att det inte inträffar flera haverier än det gör.
En helt riktig iakttagelse, man ser ju många som inte ens varmkör innan det blir 7000 rpm och iväg, inte använder sil vid tankning osv och det är ju att be om problem nu eller senare.

Sedan har ju BRP/Rotax runt 60 % av marknaden så statistiskt sett också några fler "måndagsexemplar".
 

Kryckan

Välkänd medlem
14 mar 2006
2.320
3
38
Hälsingland
ja jag bor i kiruna och jag kör ungeför 800mil per vinter, förra året hade jag en summit 600 med 500ss motor -09 och den skar efter 8mil men jag fixade det sen efter 40 mil till skar den . efter 3 gången den skar fick dom reda på från finland att den inte var rätt bestyckad från fabrik ? jag var måttligt irriterad , men nu äger jag istället en summit 800 -2010 och variatorn gick sönder efter 50 mil , men det var inte så stora skador. men i hel het har jag presonligen tyckt ski-doo är det bästa märket !

Jag blir ju lite fundersam på om du inte märkte att den gick så grovt felbestyckad?
 

villkatta

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.224
6
38
58
Täfteå, Umeå
Nu blev det märkeskrig.

Det jag ville säga att skotertillverkarna är väldigt ojämna i kvaliten. Det var länge sen en bil var ett måndagsex. Nog vet tillverkarna vad som är den bästa lösningen men så tummar dom på den av ekonomiska skäl och genomför en sämre lösning. Därför idiotllösningar på moderna motorer.

Detta gäller alla tillverkare.
 

spitchen

Välkänd medlem
5 dec 2008
836
0
16
Dala Järna
Beror väl på vad man menar för Rotax. 447 och 503 är väl det driftssäkraste man kan ha. Mina har stått ut med fullgas vid kallstart, gammal bensin, dragit tjuvluft och gått snålt och haft alla möjliga sorters olja och oljeblandningar. Ingen har havererat än bortsett från 503an med sitt nyckfulla tändsystem vilket kan bero på utslitna brytare. 1000+ mil i veddragare med lågväxel så dom har några timmar på sitt samvete

503orna är vanliga i flygplan med och där är driftssäkerhet högsta prio :bigsmile:
 

viperhauck

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.631
1
38
Ljusdal Sverige
Nu blev det märkeskrig.

Det jag ville säga att skotertillverkarna är väldigt ojämna i kvaliten. Det var länge sen en bil var ett måndagsex. Nog vet tillverkarna vad som är den bästa lösningen men så tummar dom på den av ekonomiska skäl och genomför en sämre lösning. Därför idiotllösningar på moderna motorer.

Detta gäller alla tillverkare.

Håller med, både ekonomiskt och miljö spelar in. Väldigt tråkigt och helt oacceptabelt enligt mig. Köpa ny maskin för kanske 130-140 tusen och behöva vara orolig om skiten håller 500mil. Ingen och jag menar ingen annan konsument skulle acceptera detta, vare sig det gällde en ny bil eller gräsklippare.
 

viperhauck

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.631
1
38
Ljusdal Sverige
Rotax "RV" motorer är de bästa som någonsin tillverkats.


Gräsklippare är allt annat än driftsäkra. Jag vet det då jag jobbar med skiten. :amuse:
Ok, kanske har fel där. Inte allt för mycket erfarenhet där. Allt jag vet är att våran gamla stiga med brigg and stratton alltid startar trots vanvård av värsta sort
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Varför Rotax har sitt fettlager på veven är just för miljökraven. Med oljesmortlager klarade inte motorn kraven. Då satte man ett fettsmort lager så då klara man kraven.
Det är därför Arctic Cat har satt dubbla stift på dom nyare motorerna just för att klara kravena. Sen att det följer med massor med fördelar med dubbla stift de gör ju inge ;)
 

villkatta

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.224
6
38
58
Täfteå, Umeå
Nu låter det som att det är ROTAX jag hackar på. Men 1999 när de började med serie 3 med engångssmorschlade lager tvivlar jag på att miljökrav var orsaken.

Men det är en bra ide men varför inte göra en hållbar lösning då ? De har ju fått en del reklamationer och tid har ju funnits.

Sen har polaris haft problem med vevaxlar och arctic har sina problem. Vet inte om det står made in romania på boggiehjulslagren numera ?
 

MR600SX

Välkänd medlem
22 aug 2009
348
0
16
Luleå
Jag kan tyvärr inte dela alla åsikter som "villkatta" har. Jag har kört och jobbat med skoter på heltid i över 40 år och kan konstatera att driftsäkerheten är vida bättre än någonsin tidigare, bränsleförbrukningen har mer än halverats trots att motorernas effektuttag mer än dubblerats, oljeförbrukningen har halverats liksom ljudnivån.
När man läser många av insändarna i detta forum förvånas man mer än en gång hur okunniga många är, framförallt när det gäller motorer. Man kan t.ex. se att man kör på 95oktan i maskiner som är gjorda för racing och kräver minst 98 oktan och blir förvånad av att kolvarna ryker. Man förstår inte att oljan som tillverkaren rekommenderar är utprovad och testad, utan tror att man kan hälla i vilken olja som helst oavsett motortyp, montera andra tändstift än vad tillverkaren rekommenderat och blir överraskad att det blir hål i kolvarna, osv. Så i mina ögon är det faktiskt förvånandvärt att det inte inträffar flera haverier än det gör.

Du anar inte så rätt du har. Har en polare i Kiruna som brukar berätta när han som 10-åring (för 25 år sen) åkte på långfärd till Råstu med sin farsa och hans polare. Färden var väl 12 mil och sen 12 mil tillbaka. Gänget hade 10-12st ockelbo, finlandia,mm. Man hade då med sig en kälke med bara reservdelar till alla maskiner.

Nu för tiden åker jag 30 mil på en tur och det händer nästan aldrig någonting maskinellt på våra färder.

Dagens skotrar håller fruktansvärt hög kvalite jämfört med för 15-20 år sedan. Visst tusan kostar det men, tycker man att det kostar kan man byta sport. Jag kommer inte att göra det oavsett pris.

I slutet på 70 talet tyckte farsgubben min att 19900SEK för en SRX440 är "alldedes för mycket och nu är taket nått och nu blir det prissänkningar framgent". Jo-Jo farsan hade oftast fel :hahaha:

Skotrarna kommer att kosta ännu mer i framtiden och utvecklingen kommer att gå ännu snabbare. Jag vet att jag har rätt :bigsmile:. ROTAX är lika bra som alla andra. Så det så.

Sen kör jag arctic för att det imponerar mer på tjejerna.:tongue1: Nu är märkesdebatten igång igen. Tusan vad kul kvällsläsning jag skall ha. Bye-Bye.
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Nu låter det som att det är ROTAX jag hackar på. Men 1999 när de började med serie 3 med engångssmorschlade lager tvivlar jag på att miljökrav var orsaken.

Men det är en bra ide men varför inte göra en hållbar lösning då ? De har ju fått en del reklamationer och tid har ju funnits.

Sen har polaris haft problem med vevaxlar och arctic har sina problem. Vet inte om det står made in romania på boggiehjulslagren numera ?
Ja då när dom kom var det väll inte för miljön. Det var väll billigare och lättare att göra så än att sätta oljesmorda lager. Sen har dom väll inte bytt/fixat det just för kraven som blivit allt hårdare.

Jo inte är de bara Rotax som har problem. Se Polaris med Assaulten. Yamaha har ju lite rackel med framvagnen. Arctic cat vet ja fan inte men det finns säkert nått hos dom också.

Men det är som nån sa. Hur många Rotax maskiner är det ute på lederna, det är några fler än dom andra märkena därför märks det ju mer på dom.
 

markkus

Välkänd medlem
5 feb 2005
184
0
6
Alltså, är ju lite off-topic, men vilka Ski-Doo modeller är det som har problem med dom permanentsmorda lagren? Är sugen på en Renegade 800 -05, men törs man??

Mvh
 

muotkas

Välkänd medlem
2 jan 2007
1.462
0
36
Kiruna
Ja då när dom kom var det väll inte för miljön. Det var väll billigare och lättare att göra så än att sätta oljesmorda lager. Sen har dom väll inte bytt/fixat det just för kraven som blivit allt hårdare.

Jo inte är de bara Rotax som har problem. Se Polaris med Assaulten. Yamaha har ju lite rackel med framvagnen. Arctic cat vet ja fan inte men det finns säkert nått hos dom också.

Men det är som nån sa. Hur många Rotax maskiner är det ute på lederna, det är några fler än dom andra märkena därför märks det ju mer på dom.
precis! Såg en lista nånstans antal sålda märken, så var ju lynx skidoo etta tvåa!
 

exc

Välkänd medlem
3 dec 2004
834
1
16
Vännäs
Nu vet jag inte om de nya serie 3 motorerna används i flygplan. Men annars är rotax motorer vanliga i flyg. Kan då tänka mig att det är därför de har fettat lagret dvs. en extra tätning till ut i det fria där motorn kan suga i sig tjuvluft och skära. Och motorn är troligen genomgången och packboxen bytt många h innan packningen är uppnött i en ett flyg montage.
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.285
86
48
Övik
Till trådskaparen: Ang. RS'en, låter precis som om du/ägaren innan glömt fylla på olja i den lilla behållaren ovanför CDI boxen, där är direktsmörjning till vevlagren, tror inte något lager är fettsmort på RS'en? Rätta mig om jag har fel!
 

oliverandersson

Välkänd medlem
14 jun 2009
2.100
1
36
örnsköldsvik
Ja, men hur är det med underhållet då?

'01an där, hur många mil hade du på den mätaren? Kolvbyten? Fettade lager? Var lite bristande beskrivning.
Av egen erfarenhet vet jag att köra på våren är ju ofta en liten chansning, när det är varmt ute..

Sen att en 440 havererar är väl mer regler än undantag om man inte bestyckar hela tiden, byte kolvar veckovis, osv, osv listan blir lätt lång på en maskin som faktiskt är menad att gå på bana.
Har många vänner som åker 440 och hävdar att det är perfekt, var senast förra veckan en av dom skar..
-Det är den enda erfarenheten jag har.

RS:en däremot är ett tydligt exempel på dålig kvalitet, alternativt måndagsexemplar, på lager. Där har du all anledning att vara upprörd.
komentar från en med allt för mycket fördomar...
 

rickyrickardo

Välkänd medlem
28 feb 2008
1.158
1
38
Boden
Folk är väl inte beredda på att betala för att få den kvaliten man måste ha på en skoter.
Alla tillverkare kan göra lättare modeller och hållbarare motorer men det kostar pengar och därför måste dom bli dyrare men det vill inte någon betala. Ski doo snålar in på motorerna och andra delar därför ligger dom i lite lägre kurser men kräver mer underhåll och service därefter.
 

Woodlauncher

Välkänd medlem
1 nov 2007
178
0
6
Folk är väl inte beredda på att betala för att få den kvaliten man måste ha på en skoter.
Alla tillverkare kan göra lättare modeller och hållbarare motorer men det kostar pengar och därför måste dom bli dyrare men det vill inte någon betala. Ski doo snålar in på motorerna och andra delar därför ligger dom i lite lägre kurser men kräver mer underhåll och service därefter.
Och det gör inte andra tillverkare?

Att motorerna håller så bra som dom ändå gör med tanke på effekten och vikten är otroligt egentligen.
 

XTX Turbo

Välkänd medlem
22 okt 2009
274
2
16
Lösningen på tvåtakts problemet är köp inte skiten........4 takt är vad man ska ha om man vill ha en hållbar motor.Tex Yamaha Nytrons motor har en beräknad livslängd på 7000 mil...Lite i överkant kanske... Yamaha turbo med ca 270 hp eller mer har bättre hållbarhet än orginal 2 taktarna....