koppla 12v - uttag F6

pitepalten

Välkänd medlem
2 okt 2009
144
0
6
Funderar på att koppla in ett 12v - uttag till gpsen men skulle behöva lite vägledning. Vad behöver man?
 

pezon

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.462
1
38
Jag tjuvade in på den gula kabeln i kontakten vid huvgångjärnet, sen så kopplade jag en liten diod i serie och en konding parallelt mot jord. Det kostade några kronor och har funkat bra i flera år. Det går att ta ström från soppa pumpen, det är 12 likström direkt men det känns som en risk att mecka där...
 

pitepalten

Välkänd medlem
2 okt 2009
144
0
6
Försöker hitta komponenter på elfa men finns ju en miljon olika kondensatorer och diodrar. Vad valde du för komponenter?
 

pezon

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.462
1
38
En GPS tar rätt lite ström om den inte är en som laddar batteriet när den är inkopplad. En Garmin GPS 60 CSx tar ca 65 mA som mest.

Jag använde mycket tunna kablar för att minimera risken att bränna nått om det blir kortis och slippa en säkring som gärna skakar sönder.

Har man en tunn kabel så går den att klämma i en befintlig kontakt utan att skala eller klippa.

Jag använde en 70-003-42 diod och en elektrolytkondensator av denna typ. 67-009-59 från elfa.se

Om man bara har en diod så blir det bara halvvågslikriktat, men eftersom man har en konding och GPS:n tar så lite ström och har bra intern stabilisering så går det bra ändå.

Sen förpackade jag allt i en rulle av krympslang och tejpade fast den på kablestammen.
 

Beasten

Välkänd medlem
26 feb 2007
1.012
0
16
NJURUNDA
är det inte bara koppla in kabeln direkt på lyset?....Ska det bara va till GPS så måste det ju fungera. GPS brukar ju dra nästan ingenting i ström..och väldigt stort spänningsomfång brukar ju fungera med
 

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
Det enda ni behöver är likriktaren jag länkade till. Pezons lösning är samma likriktare fast hemmagjord. För 39 spänn tycker jag inte det är nåt att bråka om.
Strömspikar behöver ni knappast bekymra er över. Voltregulatorn i skotern sköter den saken och det är först om den går sönder som det kan bli problem. Men laddaren till Garmins GPSer tål 24 volt enligt specen och ännu mer i praktiken så det blir inget problem.
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
50
Orsa
10 -30volt (max 1A) klarar min ciggladdare till garmin nuvi 500 så jag har bara kopplat in en sån som trollet länka till i "accesory" uttaget i huven... works like an charm =P och kostade sammanlagt typ 100kr med kablar, säkringshållare och cigguttag
 

pitepalten

Välkänd medlem
2 okt 2009
144
0
6
Ok låter fint. nån som vet vilken säkring man borde ha till en garmin astro. har inte hunnit skaffa 12v-laddaren än så har inte kunnat läsa på den
 

pezon

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.462
1
38
Det enda ni behöver är likriktaren jag länkade till. Pezons lösning är samma likriktare fast hemmagjord. För 39 spänn tycker jag inte det är nåt att bråka om.
Strömspikar behöver ni knappast bekymra er över. Voltregulatorn i skotern sköter den saken och det är först om den går sönder som det kan bli problem. Men laddaren till Garmins GPSer tål 24 volt enligt specen och ännu mer i praktiken så det blir inget problem.
Skillnaden mellan den hemma gjorda och den du länkade till är att den hemmagjorda kräver mindre kablar samt har en konding. Den du länkade till är en Graetzbrygga som har fyra dioder, ger en jämnare spänning och kräver fler kablar men det funkar garanterat perfekt i alla fall, som sagt en gps är inte så kräsen.

Det som är viktigt är att allt blir vibrationståligt och någolunda vattentätt så att det inte ramlar av, korroderar eller blir kortis.
 

pitepalten

Välkänd medlem
2 okt 2009
144
0
6
Hmm hade in skotern i garaget och försökte hitta vars man skulle koppla in sig.

"ja det finns även ett uttag vid lysena du kan ta ström av... ".. Nån som kan förklara mer exakt var det ligger? Eller kanske en bild. Letar men hittar inte :hmmmm2: