800 E-Tec/185 hk standard?

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
800 E-Tec/156 hk standard (editerad)

Vi får se om ryktena i Nordamerika stämmer detta år då de är igång igen, bl a att BRP ska introducera något nytt i slutet på denna vecka.
 
Last edited:
E

ejwbegysv

Sv: 800 E-Tec/185 hk standard

E-tec med 185hk då äter jag upp min hjälmluva.
 

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Sv: 800 E-Tec/185 hk standard

Jimmy: Det är noterat! :D

Får se vilka skotertillverkade "som är smarta" att använda Boyesens teknik.. dvs med avgasportarna.. DET kommer ge effekt :)

/F
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.245
1.084
113
Stora Blåsjön
Sv: 800 E-Tec/185 hk standard

Jag tvivlar starkt att dom kommer att ligga på 185hk standard med Boyesen avgasport. Däremot så borde dom få ett väldigt fint register med många hästar extra lägre ner i varven.
Men 165 bänkade hästar måste dom släppa iallafall så dom ligger högre än AC.
Har jag fel så får jag väll äta upp ena hjärnhalvan eller något :)
 
S

StoxResearch

Sv: 800 E-Tec/185 hk standard

Ibland ska det släppas 4T Turbo/Kompressor som har 200hp och väger 200kg. Nu är det 185hp 800ccm 2T. Lugna er nu grabbar, :p Jag om nån skulle jubla, men hallå!
 
4

426H

Sv: 800 E-Tec/185 hk standard

185 hk kommer det inte att bli, jag tror det blir ungefär samma effekt som 800R. Förhoppningsvis en ny generation av injektorer som kan leverera mer bränsle (för turbo :D )
 
S

StoxResearch

Sv: 800 E-Tec/185 hk standard

426H:
Spot on! Tippar på 800R effekt eller liknande. Allt över det är bara bonus. BRP kan inte sänka effekten och det vet de nog själva. Inte ens lägre emissioner och lägre bränsleförbrukning skulle kunna stilla folks vrede då, :p 800R med förgasare är ju redan en bra motor.

Än har ingen bevisat att det går att tillverka DI injektorer som ger tillräckligt med flöde för en 150hp 800 och samtidigt kunna vara tillräckligt noggranna för att hålla emissionerna låga. Men det kommer, det kommer. Det är det som kallas teknisk utveckling, :) Två injektorer vore ju lösningen idag men det är uteslutet. Om jag får tippa så är DI injektorn den enskilt dyraste delen i en 600 E-Tec motor.

PS. Jag är skeptisk till att BRP kommer att använda Boyesen teknik inom en nära framtid. Tiden är inte mogen. Den enskilt viktigaste faktorn tror jag är priset, vilket skulle sticka i höjden med Boyesen OCH DI. Folk vill bara ha utveckling och utveckling men ingen vill betala, :) Snälla låtsas-Gud låt mig ha fel!
 

AlexM

Välkänd medlem
4 okt 2009
552
1
16
Boden
Sv: 800 E-Tec/185 hk standard

Vad jag har hört så kommer den ligga på ca 145hk,men det är ju bara ett rykte som allt annat.Har även hört att dom började testa den redan ifjol men att dom inte fick till den riktigt?Kanske blir en storflopp som med 800SDI???
Den som lever får se.Men en sak är då säker,jag kommer då inte att köpa nån vilket fall som helst så länge det finns annat än Rotax att välja bland:argh:
 

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Sv: 800 E-Tec/185 hk standard

Vad jag har hört så kommer den ligga på ca 145hk,men det är ju bara ett rykte som allt annat.Har även hört att dom började testa den redan ifjol men att dom inte fick till den riktigt?Kanske blir en storflopp som med 800SDI???
Den som lever får se.Men en sak är då säker,jag kommer då inte att köpa nån vilket fall som helst så länge det finns annat än Rotax att välja bland:argh:
Nu återstår det iofs att se hur bra Arctics nya motor håller också ;)
Men det verkar ju faktiskt som en väldigt bra prestation från det gröna laget...

Och med tanke på att 160hk känns som att lite pressa gränserna på en standard 800 så känns ju 185hk lite för högt upp...
Men oavsett vad de har på gång ska det ju bli intressant att se...
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.245
1.084
113
Stora Blåsjön
Sv: 800 E-Tec/185 hk standard

Vad jag har hört så kommer den ligga på ca 145hk,men det är ju bara ett rykte som allt annat.Har även hört att dom började testa den redan ifjol men att dom inte fick till den riktigt?Kanske blir en storflopp som med 800SDI???
Den som lever får se.Men en sak är då säker,jag kommer då inte att köpa nån vilket fall som helst så länge det finns annat än Rotax att välja bland:argh:
800 E-tek menar du väll... 800SDI har dom redan provat ett år på en touring...
 

AlexM

Välkänd medlem
4 okt 2009
552
1
16
Boden
Sv: 800 E-Tec/185 hk standard

800SDI:n försvann ju som en avlöning.Tänkte att det kanske blir likadant med 800E-tec??
Det var väl kylningen av vevhuset som var problemet med 800SDI:n va???
 

Återfallet

Välkänd medlem
6 sept 2008
828
1
16
61
kiruna
Sv: 800 E-Tec/185 hk standard

800SDI:n försvann ju som en avlöning.Tänkte att det kanske blir likadant med 800E-tec??
Det var väl kylningen av vevhuset som var problemet med 800SDI:n va???
Det är väl så det sägs, fast 1000 sdi på summit,renegade och mach z verkar konstigt nog funka? :hmmmm2:
 

Granberg

Välkänd medlem
17 okt 2006
919
0
16
Arvidsjaur
Sv: 800 E-Tec/185 hk standard

Har en fråga angående SDI motorn och andra tillverkares motorer. Vilket typ av insprutning använder sig SDI respektive polaris/arctics motorer sig av?
 

psike

Välkänd medlem
20 sept 2009
1.456
2
38
Skellefteå
Sv: 800 E-Tec/185 hk standard

Varför skulle en 800 E-tec leverera med än 10% effektökning kontra 800 Powertek/H.O när inte 600 E-tec gör det gentemot en 600SDI/H.O?

En 800 med E-tec-soppaekonomi och 800-prestanda torde väl räcka gott för en "formidabel succé"??
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Sv: 800 E-Tec/185 hk standard

Varför skulle en 800 E-tec leverera med än 10% effektökning kontra 800 Powertek/H.O när inte 600 E-tec gör det gentemot en 600SDI/H.O?

En 800 med E-tec-soppaekonomi och 800-prestanda torde väl räcka gott för en "formidabel succé"??
Helt rätt resonerat, personligen får de gärna ta ned effekten jämfört med PTek och utnyttja det till att få en bredare o bättre effektkurva och bra bränsleekonomi men gissningsvis tvingas de av marknaden att gå på mer effekt än nuvarande 800, det säljer ju.
Gissningsvis 160-165 hk i broschyren, sen kommer det fort eftermarknadskit typ "chipstrim" för mer effekt.......

Verkar vara efterlängtat i alla fall, dryga 500 visningar här på 12 h
 

Byarno

Välkänd medlem
6 mar 2008
674
0
16
46
Piteå
m.facebook.com
Sv: 800 E-Tec/185 hk standard

Det är väl så det sägs, fast 1000 sdi på summit,renegade och mach z verkar konstigt nog funka? :hmmmm2:

Konstigt är de väl inte att det funkar på Bigblocken (1000cc)... den var ju konstruerad direkt för att ha SDI (dom har ett riktigt "vulgo" block)... det är inte 800a snurran, den "kastade" man bara på SDI å hoppades att det skulle funka...