800 E-Tec/185 hk standard?

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.539
414
83
Malå/Adak
Vad inni hela friden skulle boyesensystemet kunna tillföra på en E-tec egentligen??? Jag har svårt att förstå vad det skulle kunna ge överhuvudtaget????

E-tec sprutar väl in soppan efter att avgasporten redan stängt, så vilka färskgasförluster skulle den kunna bota?
En 2-t använder ju pipan att återladda och får med en bra pipa bättre fyllnadsgrad än om den skulle ha öppet utblås, har du nån skramlande avgasport som stänger för porten innan kolven gått förbi avgasporten så bör väl fyllnadsgraden försämras eller?

Sen kolla bara på hur rapplet ser ut..... jag vet att det bara visats prototyper men hur länge tror ni alla armar, leder och giljotiner kommer hålla?? Två varv runt huset möjligen innan grannen kommer ut och hötter med nävarna över livet du fört både medans den faktiskt gick och dina vrålanden över "plockepinnet" under huven efter raset =)

Jag hoppas på en driftsäker och pigg E-tec 800 med VERKLIGA 140-150 hk monterat i antingen en -11 Hillclimb-summit eller en X-trim RE.

Mardrömmen för Doo/Lynx och även Polaris som jag åker nu vore väl om Cat kom med ett nytt och bra chassie som matchar nya 800an. Driftsäkerhetsmässigt verkar dom ju redan utklassa både Po och Doo så gör dom en ny mountainmaskin som inte har samma ergonomi som en -03 Ranger Mountain, (vilket nuvarande M har tycker jag), så blir dom jävligt farliga.
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Jag hoppas på en driftsäker och pigg E-tec 800 med VERKLIGA 140-150 hk monterat i antingen en -11 Hillclimb-summit eller en X-trim RE.
X2, och givetvis bränsleeffektivitet och en superbt brde effektkurva:)
"It is supposed to be officially released at 1pm Sunday."

Fått klart för mig att dagens injektorer sätter limit vid 80 hk per cylinder men vridmomentet kommer säkert att motsvara mer.....
 
Last edited:

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Nu kan man i alla fall äntligen köpa en ny båtmotor:)
Sturtevant, Wisconsin, January 14, 2010 – BRP launches the all-new Evinrude E-TEC 15-hp H.O. engine. The new engine features BRP's own Touch-Troll™ system, a 15 amp alternator and the exclusive no scheduled dealer maintenance for three years or 300 hours on its Evinrude E-TEC engines.

Vad gäller etec 800 eller vad det nu blir så verkar det ske någon visning i helgen, vi får väl se när fakta kommer
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.245
1.084
113
Stora Blåsjön
X2, och givetvis bränsleeffektivitet och en superbt brde effektkurva:)
"It is supposed to be officially released at 1pm Sunday."

Fått klart för mig att dagens injektorer sätter limit vid 80 hk per cylinder men vridmomentet kommer säkert att motsvara mer.....
Hmm 80hk x 3 blir ju 240hk.... där är lösningen :)
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Hmm 80hk x 3 blir ju 240hk.... där är lösningen :)
:) Men de törs knappast mht miljömaffian, står det 4 T är det ju okej för dem även om det är "respirator" under huven och den egentligen är mer miljöbov, de ska nog "till tops" och vingklippa yammorna en gång för alla.:blink1:

BRP är ju störst men som alla vill de bli ännu större, gillar inte riktigt att de börjar ligga på 60-70% av marknaden och växer ännu, då stannar utvecklingen av så småningom.

Från Doo
Just talked to my dealer. His HP claim was 155-159.
12.2 - 1 compression ratio
New pistons, thicker rings, Lite throttle pull,
new Mag 1100 watts
new injections, visually the same, 25% larger nosle
19 MPG fuel economy, 130-165 MPQ oil economy
At temps below -9 high idle of 1750 until warmed up then drops to the normal etec idle of 12- 13k
New Head , new oil pump with feedback sensor
2 Gas tank break in. Retail price 12099.00
 
Last edited:

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Ejbwgsy(vart det rätt) , ejwbegysv (nu vart det rätt) slipper nog äta hjälmluva, 156 hp 19 mpg(1,3 l/mil)
Samma fina värden som 600 för de med mjuk tumme alltså.

Kommer att bli kul att se effektkurva och vad olika trimchip kommer att göra.

Hmm, tanten skulle nog behöva en sån, den drar ju lite bränsle...:):)

Hmm 2, upgrades suspension, fabriksgrejor eller har de sneglat på PPS?
 
Last edited:

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Hur i helvete baserar dom bränsleförbrukningen?

1.2liter milen e-tec 800
1.7liter milen dragon 800 (har inte den samma motor som assaulten som drar närmare 3-4liter milen?!?!?)
1.6liter milen F6
1.4liter milen = powertech 800?!

öööh? Nu får de väl fan ta o ge sig....

Så skulle jag slänga e-tech motorn i en bil som har extremt mycket mindre energi förluster i drivlinan skulle jag kunna kommma ner på bränsle förbrukningar kring säg 0.9liter milen?
 
4

426H

Hur i helvete baserar dom bränsleförbrukningen?
Skulle tro att det är ideala förhållanden, hårt packad led och jämn gas i 50 km/h. Lyckades faktiskt köra min gamla rev 800 på 1,6 l/mil en gång på en familjetur. Fast oftast drog den 2-3 liter blandad körning.

Nu är det dags att spekulera om skidoos andra stora nyhet. Vad kan det här vara för maskin?
SkiDoo skrev:
For 2011, we will be launching a new model that’s so white hot, it’s top secret.
http://www.ski-doo.com/en-US/ultimate_rider/?utm_source=JanuarySkiDooContestEmail&utm_medium=email&utm_content=en-us&utm_campaign=Contest

Skulle tro att det är ytterligare en ny motor, ersättare till 550F. Kanske en Summit xrs 146" med 500 e-tec? 90 hk och prissatt i linje med Phazer MTX?
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Nu är det dags att spekulera om skidoos andra stora nyhet. Vad kan det här vara för maskin?
Brukar det inte vara "alla vill ha ha ha" maskiner de presenterar såhär "mid season"?
Volymmaskinerna säljer de i alla fall för de som vill ha ha får ju oftast prioritera nedåt, även om jag håller med att 550 behöver en ersättare snarast, den borde aldrig ens kommit ut.

Nåväl
Garanterat en Summit då "freeriding rules" i promotionsyfte.
Lättad ytterligare?
1200 4 tec med respirator? (tror inte på att de sätter det som standardgrejor)

:hmmmm:"Total knock"
1200 HO Etec.................., men har de i så fall klarat att utveckla en TRA X?

Hursomhelst blir det intressant att se