Piport zrt 800 till tcat900

villkatta

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.224
6
38
58
Täfteå, Umeå
Hej

Har fått tag i ett par D&D pipor som satt på en zrt 800 1998 och har tänkt sätta dem på min tcat 900 1997.

Tror ni det blir bra eller anus ? Vet att de är avstämda för kubiken men tror ni det gör nåt om det är 100cc mer ?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.849
873
113
Kramfors
Hej

Har fått tag i ett par D&D pipor som satt på en zrt 800 1998 och har tänkt sätta dem på min tcat 900 1997.

Tror ni det blir bra eller anus ? Vet att de är avstämda för kubiken men tror ni det gör nåt om det är 100cc mer ?

Det går stenbra om man bara har koll på några saker .

org piporna från 900an 1000an har samma dim och längder så dom är pikade till samma varv, så jag tror även 800an har lika mått. Enda skillnad är stingergrovleken. En 1000cc och 900a går bättre med 800a pipor tack vare mindre stinger. Man får såklart vara lite vaksam på avgastempen om man byter från 900 pipor till 800a men jag ""tror"" det går åka även mot org burk. Sätter man dit fullflödes trippeldämpare eller 1 stor 2,5 - 3 tums bildämpare så går det utan problem ivf. Men bestyckning och avgastempkoll är ett måste, för en fullgasspikning hör man inte, den kan komma skenande och smälta en kolv på 3 sek :afraid:

Hur D&D har gjort med pikevarv eller stingergrovlek mellan 800an och 900an vet jag inte men det är nog bara marginellt isåfall, evn att dom pikat några varv högre ?

En 900a har 30 eller 32mm iv mått på stinger org men det är anpassat för motståndet i org burken och dessutom fegt mått från fabrik.. Om D&D har liknande mått är det ingen fara då kan du åka mot org slutburk utan att vara orolig. Men ligger D&D på 26-28mm måste du förmodligen köra den mot öppen dämpare. Det kan evnt gå att åka 27-28mm mot org burken också , men det måste försiktigt provas fram steg för steg med avgastemp och mycket kunnande om avgastempmätning och bestyckning. Eller bänkas och bestyckas i bänken.

Ex På kompisarens TC 900a som nu är våldsvässad till i bästa fall 200hk så har vi kortade org 900a tc pipor 7cm kortare för att få upp pik hk till ca 9000v ,den får också nya smalare stingers 27-28mm inv mått och dom kommer gå mot en Ducati kiolfiberslipon fullflödesdämpare som har en innerdim på ca 48mm så den kommer medvetet ge ett visst motstånd (lite)

På min 1000cc blir det nästan samma dim och längder 6cm kortade org pipor och 28mm stinger som kommer dämpas av en Aprilia titan slipon som har en dim av 55mm inv mått och är lång så även den kommer ge ett visst litet motstånd. Tanken är att försöka pika till 8800v-9000v.


Men detta testar vi försiktigt fram med digatron trippelavgastempmätare och kör längre och längre repor full gas för att se om den bygger mer värme under längre repor . Om den börjar skena i värme efter 400meter så får man stingra upp 1mm helt enkelt.
 

Bjarven50

Välkänd medlem
6 jan 2005
196
0
16
Bodträskfors
Jag körde på pipor från en 96:ans 800 på min 1000cc och den gick riktigt bra.
Men som BoostIII sa så är stingerna mindre och dom är även lite kortare så den bygger mer hetta med dom.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.849
873
113
Kramfors
Jag körde på pipor från en 96:ans 800 på min 1000cc och den gick riktigt bra.
Men som BoostIII sa så är stingerna mindre och dom är även lite kortare så den bygger mer hetta med dom.

Ok mycket interesant !!

Körde du dom mot org slutburk? Och kunde du köra full gas över en hel sjö utan överhettning?

Hur blev registret ?
Fick du mer slutvarv?
Laddade tidigare?
Fick du bestycka om?
 

Bjarven50

Välkänd medlem
6 jan 2005
196
0
16
Bodträskfors
Jag körde med 800:ans original burk ja.
Det var egentligen en zrt 800 som jag lyftade i en 99:ans 1000cc i och behöll tändningen och piperna från 800 (på inrådan av tikka som jag köpte motorn av) Vad gäller bestyckningen så vet jag inte vad 1000cc skulle ha men jag fick gå upp lite från 8oo:ans bestykning i alla fall (440 om jag inte minns fel)
Den gick bra att köra längre repor med utan bekymmer med att gå för varm.
 

plymouth_man

Välkänd medlem
1 jan 2000
288
0
16
Piteå
Jag kör med orginal 800:a pipor och slutburk på min 1004cc motor (thundercatcylindrar, wildcatkolvar, block och vev från zrt800), och den går bra, Men jag har inte bromsat den, så jag vet inte om det stryper effekten eller så...

Jag fick gå upp till 470 huvudmunstycken för att vara på den säkra sidan.

Hoppas framvagnen funkar bra förresten, det gör min i alla fall. Den nya boggien och mattan är på väg in nu åxå, ska bli kul att se om det blir nå skillnad.

//Hans L, Piteå (Stormcrow på arcticchat)