Hej
Har fått tag i ett par D&D pipor som satt på en zrt 800 1998 och har tänkt sätta dem på min tcat 900 1997.
Tror ni det blir bra eller anus ? Vet att de är avstämda för kubiken men tror ni det gör nåt om det är 100cc mer ?
Det går stenbra om man bara har koll på några saker .
org piporna från 900an 1000an har samma dim och längder så dom är pikade till samma varv, så jag tror även 800an har lika mått. Enda skillnad är stingergrovleken. En 1000cc och 900a går bättre med 800a pipor tack vare mindre stinger. Man får såklart vara lite vaksam på avgastempen om man byter från 900 pipor till 800a men jag ""tror"" det går åka även mot org burk. Sätter man dit fullflödes trippeldämpare eller 1 stor 2,5 - 3 tums bildämpare så går det utan problem ivf. Men bestyckning och avgastempkoll är ett måste, för en fullgasspikning hör man inte, den kan komma skenande och smälta en kolv på 3 sek :afraid:
Hur D&D har gjort med pikevarv eller stingergrovlek mellan 800an och 900an vet jag inte men det är nog bara marginellt isåfall, evn att dom pikat några varv högre ?
En 900a har 30 eller 32mm iv mått på stinger org men det är anpassat för motståndet i org burken och dessutom fegt mått från fabrik.. Om D&D har liknande mått är det ingen fara då kan du åka mot org slutburk utan att vara orolig. Men ligger D&D på 26-28mm måste du förmodligen köra den mot öppen dämpare. Det kan evnt gå att åka 27-28mm mot org burken också , men det måste försiktigt provas fram steg för steg med avgastemp och mycket kunnande om avgastempmätning och bestyckning. Eller bänkas och bestyckas i bänken.
Ex På kompisarens TC 900a som nu är våldsvässad till i bästa fall 200hk så har vi kortade org 900a tc pipor 7cm kortare för att få upp pik hk till ca 9000v ,den får också nya smalare stingers 27-28mm inv mått och dom kommer gå mot en Ducati kiolfiberslipon fullflödesdämpare som har en innerdim på ca 48mm så den kommer medvetet ge ett visst motstånd (lite)
På min 1000cc blir det nästan samma dim och längder 6cm kortade org pipor och 28mm stinger som kommer dämpas av en Aprilia titan slipon som har en dim av 55mm inv mått och är lång så även den kommer ge ett visst litet motstånd. Tanken är att försöka pika till 8800v-9000v.
Men detta testar vi försiktigt fram med digatron trippelavgastempmätare och kör längre och längre repor full gas för att se om den bygger mer värme under längre repor . Om den börjar skena i värme efter 400meter så får man stingra upp 1mm helt enkelt.