AnabolaCat, Sno Pro 800 -08

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.764
844
113
Kramfors
Hade också problem med mina dial-a-jets, men jag gjorde så här, verkar funka bra :)


Man får snabbare svar på gasen med kortast möjliga spridarrör! Med så långa sugrör/spridarrör som du har är det risk för ojämnt flöde och fördröjd funktion eller rentav dålig funktion.

Jag sätter alltid mina powerjetts så tigt det går ner i förgasaren. På bilden har jag försänkt ner själva PJ huset max ner i godset förgasare så det är endast 18mm spridarrör. Även bränslenipplar och slang från flotörkoppen är grova . Minst 3,5mm inv mått i alla nipplar och 4mm inv mått på slangen . Detta gör att man får minsta möjliga tröghet när den vill ha soppa. Mina PJ är så snabba i på gassvaret att dom till stor del ersätter axpumpsfuntion på 4 taktare.

Jag har testat Dualjet och dom kan inte bli fullt lika snabba som en PJ för dom sopar in luft också som bara fördröjer soppan. Och några fördelar av luftinblandningen har jag heller inte märkt av.

Du kan säkert sätta Dualjet klumpen bara några mm ovan tratt insug

 

Rbanan

Välkänd medlem
15 jan 2010
1.710
4
38
Luleå
Har fått förstärka motorstödet som håller motorn från vridning, orginal höll inte för mig.

 

kr ingebrigtsen

Välkänd medlem
30 sept 2010
100
0
16
Hei.
Har monterat min 800 men plages lite. Hvilket mål har du på dine vaiere til avgasventilene?
Bruker du orginal reeds?
 

Rbanan

Välkänd medlem
15 jan 2010
1.710
4
38
Luleå
Hei.
Har monterat min 800 men plages lite. Hvilket mål har du på dine vaiere til avgasventilene?
Bruker du orginal reeds?
Hej!

Har inte sett ditt svar förens nu. Avgasventilerna skall sitta med den fasade sidan ner, vad kör du med för avgasventiler? själv kör jag fortfarande med gilijotiner från en zr800 spärrade fullt öppna.
Jo jag anväder orginal reeds. såg att du svarade på FB att den inte ville varva ut, vad får du för varv och med vilka vikter? jag har 69 gram och varvar 8000 när jag får temp i pipan.

Angående min maskin så är det körning och körning för min del, har renoverat boggiedämparna en sväng då slangen till behållaren behagade säga upp sig

har fått på sig nån dekal också.

Någon som har en sx ruta liggandes? :D

Visa bifogad bild 9427
 
Last edited:

kr ingebrigtsen

Välkänd medlem
30 sept 2010
100
0
16
Hei.

Eksosventilene er montert rett, bestilte eksosventiler fra speedwrex som patrik har slipat til. Drar max 8200 med orginal 600 vikt, 58g. tar og lite tid før den kommer dit.. Har plukket ned den igjen, fant en simmering på ene eksosventilen som var ødelagt, fjæren var kommet ut ilamme ventilen, heldigvis ikke noe som kom ned i motorn. Men oppdaget at forgasserne var lite fel justert, ved full gass var det enda 3-4 mm kvar før forgasser stempel var i topp, håper det var dette som var felen. Kjører med tending på +1, 40-480 og nålen i midten.

Her er min tråd med bilder: http://www.hsperformance.no/scooterforum/pimp-my-ride/8620-sno-pro-600-becomes-800-motor-er-startet.html
 

Rbanan

Välkänd medlem
15 jan 2010
1.710
4
38
Luleå
Hallå hallå!

Pipan har fått på sig lite kläder nu, fy fan vad glasfiber kliar på armarna ska jag säga!


Har även fixat bättre pipfästen så den har börjat spricka litegrann då den har kunnat röra sig för mycket. Svetsen ser inte finast ut då det har suttit ett BMP plåt därikring :D


Har även hunnit köra av kedjan, även fast man har sliraxel men men, sitter 15W kedja och drev nu.
 

kr ingebrigtsen

Välkänd medlem
30 sept 2010
100
0
16
Lite dåligt med updates här!

Cylindrarna har iaf hittat hem, dial-a-jetsen sitter på plats. förbränningsrummen uppmätta, lite svarvning behövs, se bilder på tennet jag körde runt!

Nu är det nära uppstart!
Gir det bettre kylning med de små slangene koblet til blokken?
 

Rbanan

Välkänd medlem
15 jan 2010
1.710
4
38
Luleå
Gir det bettre kylning med de små slangene koblet til blokken?
Det där sitter orginal så jag vet inte om de blir bättre än utan =)

Kan väl bara berätta för er att jag nu kör med 600 orginalpipa då den bygger effekt betydligt snabbare och ger mer effekt än med bmp.

Om någon är sugen på att köpa, så är det bara att höra av sig. blir maskinbyte till nästa år!
 

kr ingebrigtsen

Välkänd medlem
30 sept 2010
100
0
16
Okey, på min sitter slangene i 600 cylindrene så er de blindet på blokken. Hvordan stinger hadde du på bmp pipan?
 

Rbanan

Välkänd medlem
15 jan 2010
1.710
4
38
Luleå
Stingerdiametern på BMP pipan låg på 44.5 eller 45 om jag inte minns del, alltså way to grovt :)

Maskin går som ett skållat med org pipa!

Körde sista svängen för den här säsongen förra helgen så nu får skotern skämmas i garaget då jag "tyvärr" drar till barca med jobbet sista helgen skoterföret verkar ska hålla...

Men men skotern är till salu ifall någon är sugen.
 

Rbanan

Välkänd medlem
15 jan 2010
1.710
4
38
Luleå
Jahaja! Frosten börjar visa sig på mornarna, så de börjar klia svårt i skoterfingrarna och skotern står kvar i garaget.

Så då var jag och hämtade Lidmans nästan oanväda kåpor då grappen tydligen ska ratta polaris i vinter:
Visa bifogad bild 11890

Då återstår bara att fixa en fräsch huv, antar att svart är det enda alternativet till dessa kåpor då eller?

samt att jag var och beställde lite resevdelar till boggien så ska denna maskin vara redo för ännu en säsong av lek och smisk. motormässigt blir det bara att öppna upp och kolla så allt är fräscht samt montera vettiga avgasgilijotiner så ska allt lira som attans!

Eller så kanske de barkar iväg som de brukar.....
 

Rbanan

Välkänd medlem
15 jan 2010
1.710
4
38
Luleå
Här var det ett tag sen nu.

Skulle bara öppna upp motorn och kolla så allt såg bra ut inför säsongen, och tur var väl de.

För här är det jag hittade när jag lyfte cylindrarna. Nya bättre kolvar på väg från staterna, Som tur är så har cylindrarna klarat sig utan några som hellst skador, biten mellan ringarna som försvunnit måste ha åkt direkt ut i pipan då delen som saknas på kolven var riktad rakt ut i grenröret, phu!

Jag har även planer på dekalkittet här nedan också, så har varit på de gröna kåporna och tagit bort dekalerna som satt på dem samt att huven fått ny fräsch mattsvart färg på sig, kommer nog bli bra!



Har även skaffat mig tryckknappar till dynan så jag slipper kardborreskräpet som sitter orginal!
 

Rbanan

Välkänd medlem
15 jan 2010
1.710
4
38
Luleå
Impulsbeställde precis dekalkittet i tidigare inlägg precis, blir intressant att se om man lyckats montera den också..

Annars så har jag hunnit montera nya viktpinnar, schims och bussningar i vikterna.

Tyvärr inga bilder på detta, men de kommer framöver!