AnabolaCat, Sno Pro 800 -08

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.213
1.046
113
Stora Blåsjön
Tur du tog och kikade på kolvarna... hade kunnat gått riktigt illa.
Antar att den har spikat då bryggan mellan kolvringarna har lossnat?

Rbanan

Välkänd medlem
15 jan 2010
1.710
4
38
Luleå
Tur du tog och kikade på kolvarna... hade kunnat gått riktigt illa.
Antar att den har spikat då bryggan mellan kolvringarna har lossnat?
Verkligen!! Dock inga spikmärken alls på varken kolvtopp eller förbränningsrum, så de är ett litet mysterium varför ringlandet gav upp på ena kolven. Blir märkesbyte på kolvarna nu så ska det hålla framöver.

Häftigt bygge.
Är det verkligen sprickor man ser där någom cm från kolvbulten?
Kunde blivit dyrt det där...
Du ser helt rätt, sprickor..
Känns bra att man ändå rätt noga med grejjerna och kollar upp allt!

Swikberg

Välkänd medlem
3 okt 2008
762
0
16
söråker
Verkligen!! Dock inga spikmärken alls på varken kolvtopp eller förbränningsrum, så de är ett litet mysterium varför ringlandet gav upp på ena kolven. Blir märkesbyte på kolvarna nu så ska det hålla framöver.

fint bygge :) vilket märke hade du på kolvarna ?

Rbanan

Välkänd medlem
15 jan 2010
1.710
4
38
Luleå
Nu har jag varit och gjort ett ryck i garaget!

Började fila på ett fotstöd för lite bättre kontroll.

Hittade en gammal lyftbåge som jag kapade till

Tog tag i dynan och fixade dit knappar istället för den värdelösa kardborren

Tyckte även det såg så trist ut med skitiga grejjer, såsom cylindrar så dom fick sig en omgång dom också!

Före:

Efter:

Och så här ser skotern då ut för tillfället i väntan på kolvar, dekalkitt, avgasgilijotiner m.m m.m

Och ja det kommer åka dit nya handtagsskydd! =)

Rbanan

Välkänd medlem
15 jan 2010
1.710
4
38
Luleå
Då har man fått på nå klister på maskinen också.

Och satan vad jobbigt att få på, trodde aldrig jag skulle få dit de!

Började med att packa upp och se över va sjutton man gett sig in på!

Slog upp men lite vuxndricka och påbörjade helvetet:

Och slutresultatet blev:

Rbanan

Välkänd medlem
15 jan 2010
1.710
4
38
Luleå
Jadu, var och hämtade kolvarna hos mr smp. och efter en alkoholtyngd firmafest var det bara släpa sig till garaget för att montera ihop han!

Dessa 2 kartonger hittade hem

Och Wiseco tycker att dom ska vara high end och levererar kolvar en jäkla påse!

Monterad och nästan klart för provstart. Startade och gick bra och fick äntligen känna på lite snö!

Och monterade dessa hålade plåter där lysena egentligen ska sitta. Får nog montera nå meshtyg eller liknade för att slippa snö direkt på pipan

Last edited:

Rbanan

Välkänd medlem
15 jan 2010
1.710
4
38
Luleå
Fikk du tak på nye eksosventiler? vad kom kolvarna på?
Sitter och jagas avgasgilijotiner med finns inte många från F7orna att få tag på för en rimlig peng tyvärr..

För övrigt så började skotern gå fett efter kolvbytet, så lite inbestyckning behövs. Har varit i och rest runt på USAs västkust i 3 veckor så har inte hunnit med så hemskt mycke körning, ska dock rasta den på banan i helgen så får vi se hur den går.

Rbanan

Välkänd medlem
15 jan 2010
1.710
4
38
Luleå
Kör med SX:ens helix, och svart/lila sek fjäder (om jag inte minns galet) 70g slp mtx vikter och fjädern kommer jag inteihåg tyvärr. Ska ta isär och kolla upp det imorrn eller i helgen då jag skulle vilja ha högre inslag då jag har under 4000rpm och behöver en primfjäder med högre starttryck.

Ingen som har ett 39t 13eller15W undre drev till sno pron samt en 70P kedja? Vore trevligt att ha dessa grejjor =)

Swikberg

Välkänd medlem
3 okt 2008
762
0
16
söråker
Okej. Hur upplever du att han matar efter ca 80 km/h har problem med min att han inte vill fortsätta växla på.

Han bara tomvarvar för mig sedan.

Rbanan

Välkänd medlem
15 jan 2010
1.710
4
38
Luleå
Okej. Hur upplever du att han matar efter ca 80 km/h har problem med min att han inte vill fortsätta växla på.

Han bara tomvarvar för mig sedan.
Har ingen hastighetsmätare så jag har ingen aning faktiskt :) dock drar min hårt tills drevningen tar slut (iaf känns det så) sedan blir det bara tomvarv. Men man kanske kunde ha brantare helix på slutet. Vilken helix kör du och vilka vinklar har sx helix, skotern står 6 mil ifrån mig så kan inte kika på min.

Swikberg

Välkänd medlem
3 okt 2008
762
0
16
söråker
näe samma för mig väldigt svårt hastigheten var högst uppskattad kan vart 70 eller 90 med hehe.

sx:ens org helix har 64-48-41 alt 68-48-36

den jag har i nu heter 62-44-46 och upplever att den funkat bäst av dom jag testat. har även provat en org helix från en xc.

väntar just nu på att oktan ska försöka få fram en bättre sekundärfjäder till mig som ska ha lite mer mottryck i slutet än org från sx:en. vet dock inte om de kommer fungera...

kanske kan vara att den är så lågt drevad att de är de som stör ut de hela.