Phazer krängninshämmare

Emme.G.H.

Välkänd medlem
10 nov 2009
2.056
0
36
har nån provat att ta bort krängningshämmarna... blir de nån skillnad i djupsnön å sånt.:hmmmm: positivt och negativt?:hmmmm2:

jammen600

Välkänd medlem
14 dec 2004
1.395
0
36
Timrå
Det blir till det bättre i många avseenden men kan bli lite mer tippkänslig
vid högre farter på led. Själv har jag tagit bort den på alla skotrar jag
haft, man lär sej att köra med den setupen efter ett tag.
En stor fördel med att ta bort den är att då fungerar framvagnen
som den är konstruerad för att just vara en individuell framvagn.
Ett exempel, du kör på en sjö och du kör över ett borrhål som kan
sticka upp 20-30cm av ismassa efter borrningen och har du kvar
krängnissen så kan du välta, utan så har du bra mycke större
chans att klara dej utan att tippa.

Emme.G.H.

Välkänd medlem
10 nov 2009
2.056
0
36
Okej tack för svaret. men visst skruvar man bara bort "järnstången" så äre klart elr?

jammen600

Välkänd medlem
14 dec 2004
1.395
0
36
Timrå
Ja bara att skruva lös skiten, förr fick man kapa med rondell
för att få bort kacket men nu är det lite lättare som tur är
och man kan montera tillbaka om man ska sälja lr byta maskin
nån gång så spara den.

snippe

Välkänd medlem
2 dec 2008
386
1
16
Norrbotten
Jag tog bort min i fredags och idag var jag ute och körde. Jag tycker att det var stor skillnad. Både bra och dåligt beronde på hur man kör. Kör du bara i lössnö och i skogen/fjäll så tycker jag att krängen ska vara borta. Den blir mycket lättare att svänga runt med. Kör du mycket efter älven och leder så behåll den på. Den blir mycket mer stabil. Jag har en -07:a vilket betyder att jag har oljedämpare fram= inte bra. Hellst skulle jag vilja byta till nya gasdämpare vilket betyder att jag skulle kasta krängen for ever...

mvh, snippe :hello:

Emme.G.H.

Välkänd medlem
10 nov 2009
2.056
0
36
Okej dom åker av imorgon:p

provade idag men alla muttrar å sånt satt fast sjukt hårt så farsan får väll hitta på nått sätt att få loss dom:hmmmm:

jo har också en 07a så blir kanske nya skidor och dämpare nästa år om budgeten håller:p har ju redan 38mm matta:wof:

Honung

Välkänd medlem
26 feb 2007
728
2
18
Östersund
Jag tog bort min i fredags och idag var jag ute och körde. Jag tycker att det var stor skillnad. Både bra och dåligt beronde på hur man kör. Kör du bara i lössnö och i skogen/fjäll så tycker jag att krängen ska vara borta. Den blir mycket lättare att svänga runt med. Kör du mycket efter älven och leder så behåll den på. Den blir mycket mer stabil. Jag har en -07:a vilket betyder att jag har oljedämpare fram= inte bra. Hellst skulle jag vilja byta till nya gasdämpare vilket betyder att jag skulle kasta krängen for ever...

mvh, snippe :hello:
Hur sitter de fast i chassiet? är de ledade där eller hur ser det ut?
Funderar på att ta bort dem på nytron men jag vill kunna sätta tillbaka dem om
det är möjligt.

//Magnus

Emme.G.H.

Välkänd medlem
10 nov 2009
2.056
0
36
det är ju bara som en stång som sitter fast i chassiet med nåra skruvar å muttrar å sånt så den är bara att skruva tillbax om man är missnöjd...:becky:

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Och om krängaren är en stång med separata stag ("klapperstag") till bärarmen, så räcker det att man skruvar lös klapperstaget på ena sidan, så har man deaktiverat krängaren. Då är det dessutom enkelt att skruva tillbaka om man skulle vilja åka med krängare nån gång. :)

Emme.G.H.

Välkänd medlem
10 nov 2009
2.056
0
36
Har vart och testat nu å måste säga att det vart en stor skillnad. mkt skönare att burka och går mkt mjukare:becky:

Emme.G.H.

Välkänd medlem
10 nov 2009
2.056
0
36
varför spänna framdämparna:O? dom ska ju vara mjukare då går den ju hur fint som helst både på och utanför leden :biggrin1:

Emme.G.H.

Välkänd medlem
10 nov 2009
2.056
0
36
Du slipper bryta över när du burkar. den tippar inte lika lätt om du kör på en stubbe(elr nå annat) i hög fart.

Negativt är väll att den blir tippigare när du svänger å sånt:becky: men vart mycket skönare utan:nerd:

Metso

Välkänd medlem
3 nov 2008
2.832
2
36
Sundsvall
Jag tog bort den på min Phazer MTX, klart de bästa jag gjort på maskinen hitills, grymt mycket roligare/lättare att burka och busa, ser då inte någon större tippkännslighet eller något annat negativt. :ciao:

Johan'B

Välkänd medlem
16 dec 2008
182
0
6
För någon mindre insatt person: Vart sitter krängninshämmaren? Och vad har den för huvudfunktion?

Emme.G.H.

Välkänd medlem
10 nov 2009
2.056
0
36
den sitter under "armarna"? den svarta järnpinnen som går från arm till arm. den set till så att om ena skidan lyfts så trycks den snabbt ner i baken igen å ser till att du har båda skidorna i marken hela tiden

Johan'B

Välkänd medlem
16 dec 2008
182
0
6
den sitter under "armarna"? den svarta järnpinnen som går från arm till arm. den set till så att om ena skidan lyfts så trycks den snabbt ner i baken igen å ser till att du har båda skidorna i marken hela tiden
Ok, tack för svaret!

Kanske ska testa det någon dag.