Långtidsprojekt - Yamaha SXR 600

AD_

Välkänd medlem
10 mar 2009
1.080
0
16
Arjeplog/Värmland...
Stått still länge, men idag lyckades jag lyckades äntligen påbörja min dyna som jag skulle börja med tidigare i sommar.

Fortsättning följer... :)

AD_

Välkänd medlem
10 mar 2009
1.080
0
16
Arjeplog/Värmland...
Kan väl göra en liten update då. Dock känns det som väldigt få följer...

I vilket fall införskaffades en rullblockssats på biltema idag. Ganska förvånad över att hitta det i butiken :)

Innehållet + 3 "stroppar"

Ihopmonterat och klart!

Bjuder även på lite bilder på mitt halvsega dynbygge ;)

Lite stoppning och skotergalon så kan det nog bli rätt så bra :)

Ge gärna feedback. Blir lite roligare att lägga upp då!

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Ett hett tips: lägg ner en del tid o kärlek på finishen på dynan. Minsta ojämnhet kommer nämligen att synas igenom.
Tips 2: Gör dynan ännu högre. På en Boss-dyna sitter man i höjd med tanklocket, det ger en mkt trevlig körställning. :)

AD_

Välkänd medlem
10 mar 2009
1.080
0
16
Arjeplog/Värmland...
Ett hett tips: lägg ner en del tid o kärlek på finishen på dynan. Minsta ojämnhet kommer nämligen att synas igenom.
Tips 2: Gör dynan ännu högre. På en Boss-dyna sitter man i höjd med tanklocket, det ger en mkt trevlig körställning.
Tack för tipsen! :) Har försökt gjort det så noga som möjligt. Med stoppning så kommer den nästan bli upp till tanklocket. Baktanken var att göra en boss look-a-like

jag följer!! :)
Kul att höra! :)

finns nog många som följer med kanske inte skriver, fast det är ju det man vill! sen kan det vara lite trist när det är så lite uppdateringar på projektet... keep it up! :)
Brukar vara så. Den långa tiden mellan uppdateringarna beror mest pga studier på annan ort. Samt skotern varit på sommarförvaring. Så blir lite svårt att få till det. Men förhoppningsvis blir det lite mer uppdateringar framöver! :)
Tackar :)

Kan avslöja lite av det som kommer att hända framöver:
- Bygga klart dynan
- Xenonkonverting.
- Renovera primären. Skramlar på låga varv.
- Byta lyftbåge. Lyckades spräcka den i våras.
- Samt lite småfix.

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Liggunderlag är lagom hårt material för att stoppa dyna. Billigt är det också. Men även om man limmar ihop dem så är det lätt hänt att det korvar sig efter en vinter. Been there...inte kul. Jag tejpade runtrunt med 1 st rulle silvertejp, det blev ganska så jämnt, och det höll. :)

AD_

Välkänd medlem
10 mar 2009
1.080
0
16
Arjeplog/Värmland...
Tog och monterade lite xenon nu ikväll :) Blev 35W 6000K Bi-xenon.

Får ursäkta för kassa ljusbilder. Får fixa bättre senare i veckan.
Halvljus halogen:

Helljus halogen:

Halvljus xenon:

Helljus xenon

I vilket fall sjuk skillnad! Lite injustering av höjden, sen så är det perfekt :)

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Om du kan lägga upp foton o info om xenonmonteringen (elkoppling, batterimontering osv) så får du många Yamaha-vänner. Däribland mig. :)

AD_

Välkänd medlem
10 mar 2009
1.080
0
16
Arjeplog/Värmland...
Om du kan lägga upp foton o info om xenonmonteringen (elkoppling, batterimontering osv) så får du många Yamaha-vänner. Däribland mig. :)
Jag måste tyvärr göra dig besviken på batterimonteringen. Det sitter elstart på min maskin, så batteri fanns redan. Men jag knåpar ihop en guide iaf :)

AD_

Välkänd medlem
10 mar 2009
1.080
0
16
Arjeplog/Värmland...
Jag gör en liten guide till er som är lite sugna på att montera xenon på skoter, i detta fall på Yamaha Pro-action chassiet. (Bör vara liknande på andra modeller)

Ja, till att börja med så drog jag fram + samt - kabel upp till lykthuset. Jag drog för enkelhetens skull kablarna efter kabelstammen.

Lampan monteras lika enkelt som en vanlig H4 Halogen.

Den medföljande reläsatsen: Helt sonika. Pluskabel drogs till det röda plusset. Minus kabel drogs till minuset. Där jag har skrivit LIKRIKTARE, så ska en likriktare placeras mellan den kontakten och skoterns original kontakt.

Jag följde detta enkla schema.

Likriktaren (Köpte min av Mr_Smurf här på forumet)

Helst ska kablarna lödas ihop, men då tillgång till lödkolv saknades användes skarvhylsor.

Det blir ett litet ormbo i lykthuset. Både ballast samt reläsats har placerats här.

Hela ingreppet gjorde på ca 1 timme och 30 minuter.
Det är bara att säga till om jag ska förtydliga/fixa bättre bilder.

Har dock upptäckt ett lite smått störande problem. När jag gasar på och släpper av med helljuset på, så går den ner till halvljus. Gasar jag på igen, så går den upp till helljus. Någon idé på vad som kan spöka?