Mindre skidtryck på F-serie -07 ->

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Blev lite sugen att prova på Arctic Cats Twin spar chassie.
Har hört och känt att det är ett jävl* skidtryck på den modellen.
Så det jag undrar är om det är någon som har lyckats få mindre skidtryck så den är lite lättare att köra på rullen med ( vet, har inte växt ifrån det än men de kommer väll det en vacker dag ;) ).

Och finns det att köpa 44mm matta i Sverige eller är de USA som gäller när man ska köpa en sån ?

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
50
Orsa
Bengan har väl 325*38 bred
sen är det bara att ta bort kopplingsblocken på dessa så är det fin vy av himlen hela dan =)

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Okey. Jo klossarna vet ja om men tänkte om man får så kallade "XP" res som jag fick p Zr 900an jag hade när jag tog bort klossarna :) Men det är ju nånting man lär märka.

Men tänkte med på om det är någon som hittat nån annan lösning på "problemet".

Har inte kollat hans hemsida än men han är nog att ganska säkert kort om man handlar i Sverige.

Är det någon som har nån koll på vad mattorna kostar till den här modellen. Det är ju lite knasiga mått på mattorna, 325*38*44 (på den jag vill ha). Men egentligen så borde det ju gå med en matta från Firecaten och Snopron (då måste man byta drivhjul).

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
50
Orsa
mm håller med, men jag bara måste säga att i eget tycke ser dom fördjävliga ut :) , men dom e sååå sköna att köra =P

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Har nästan bestämt mig att det blir ett Twin spar chassie ;) Det jag har planer på till sommaren är:

Byta matta
Fixa chassie slutet
Smalna av dynan
SLP PP

Men kan ju inte garantera nånting då jag inte vet om jag får till baka Firecaten eller hur mycket jag får för min. Men det löser sig ska ni nog se ;)

Kodax

Välkänd medlem
24 sept 2008
170
0
6
Sundsvall
Har nästan bestämt mig att det blir ett Twin spar chassie ;) Det jag har planer på till sommaren är:

Byta matta
Fixa chassie slutet
Smalna av dynan
SLP PP

Men kan ju inte garantera nånting då jag inte vet om jag får till baka Firecaten eller hur mycket jag får för min. Men det löser sig ska ni nog se ;)

Jag har en Z1(07) Med Mcx Kit. Håller på att modda den lite nu. Har satt på Slp PP. Har en 44 som ligger och No-slip. Ska bli roligt o se hur den blir sedan. Den reser sig nu. Men spinner mest bara en 32" på den;)

dieselknugen

Välkänd medlem
21 okt 2009
564
0
16
Hemma
Jag har en Z1(07) Med Mcx Kit. Håller på att modda den lite nu. Har satt på Slp PP. Har en 44 som ligger och No-slip. Ska bli roligt o se hur den blir sedan. Den reser sig nu. Men spinner mest bara en 32" på den;)

hihi har du en 32 tums matta?:biggrin1:

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
50
Orsa
mm inte illa med 32" kammar.... 1 kam som är lika stor som min sovrums tv ;)

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Du har lite mer power än F8an ;)
Den lär bli jäla grym din !

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
50
Orsa
Ja ha nyss köpt den:) Jag tyckte det var lite roligt att de satt en 32" på den då vet man att dom kört lungt;) Va nån oljeriggs arbetare som hade köpt den åt tjejen från Norge.(Riksgränsen) Ha en 44" nu.
oj oj oj 44tums kammar.. allså jag som tycker mina 35mm kammar skottar ganska bra.. men 44tum ska väl paddla som en kanalbåt på missisippi antar jag LOL

förlåt men jag kunde inte låta bli =P

tullan

Välkänd medlem
1 jan 2000
208
0
16
Jag tycker absolut inte att det är nå hårt skidtryck på dom. Har aldrig nånsin kört en sån lättstyrd skoter...oavsett storlek och motor....trots att jag har SLP skidor på min....känns som servostyrning jämfört med andra skotrar. Sen kan man som sagt ta bort klossarna bak om man vill att den ska resa.

Sökaren

Medlem
18 feb 2009
42
0
1
Grängesberg
Kan man få en bild på klossarna för har ingen aning om vad ni snackar om.

Och undrar också om skotern tar stryk att köra utan klossarna?

Kodax

Välkänd medlem
24 sept 2008
170
0
6
Sundsvall
hihi har du en 32 tums matta?:biggrin1:
Ja, jag har gjort hål i tunneln och dynan så dom får plats, sitter jag ner få jag ordentligt med smisk;)

Närååå... Det blir mer som ett uttryck typ menat som en 32:a

Håller med Tullan:

Jag tycker min är otroligt lätt körd och svänger verkligen dit ja vill lätt. Har även Slp PP. Enda som ja kände som var negativt var att den neg lite när man svängde skarpt och typ la för mkt vikt på ena sidan. Men det har väl med mina dämpare att gö. Tänkte för övrigt byta dom fram över om ja hittar nått bra. Det som står på tur nu är 44 och 9 Kuggars No_slip som ligger i garaget och väntar.

Vilka klossar är det ni pratar om? Gärna bild? Min reser sig;)

Last edited:

Mange^

Välkänd medlem
16 dec 2007
826
1
16
Sundsvall
Sitter det balata remmar fram i boogien på twinspar, som övriga skotrar ofta har, så kan du skruva bort dem alt slacka dom till max, då viker sig boogien mer, med följd att du lättare får upp den på rullen.
Dock så viker sig boogien väldigt lätt, så du kommer tappa styrning även när du kör relativt lungt.

Ingen påläst fakta utan egen erfarenhet

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Sitter det balata remmar fram i boogien på twinspar, som övriga skotrar ofta har, så kan du skruva bort dem alt slacka dom till max, då viker sig boogien mer, med följd att du lättare får upp den på rullen.
Dock så viker sig boogien väldigt lätt, så du kommer tappa styrning även när du kör relativt lungt.

Ingen påläst fakta utan egen erfarenhet
Jo den reser skidorna lättare, men man får inga riktigt res. Du får upp skidorna i luften men hela boggien är kvar på marken.

koffe19

Välkänd medlem
27 feb 2008
264
0
16
lindesberg
En kompis tjej har en rosa f6 twin spar chassie.

Han gjorde monterade supertip vikter med inrådan från pf.
Då gjorde skotern lite hyfssade res inte rakt upp på rullen men ganska roliga res.