Pro X2 800 kokat, ta isär motor?

antemannen

Medlem
29 nov 2009
32
0
1
Tja tja

Nyss köpt mig en pro x2, men den kokade igår tyvärr pga okänd anledning...kylsystemet blev trycksatt så fort man startade och sen öppnade locket osv...tror att möjligen toppen har farit, så har rivit motorn nästan helt nu för att se hur stor skadan blev

Över till min fråga:

Sista delen att ta isär är ju som sagt blocket, vilket man delar itu...men måste man ta bort variatorn och magnapullen först innan man lossar bultarna till blocket och försöker dela på det ? Är det bara att lossa på bulten på sidan på variatorn och dra rakt ut eller hur lossar man den isf ?

Är första ggn jag klyver en skotermotor, så därför skulle ja gärna behöva lite hjälp :p
 

Dadda

Välkänd medlem
15 sept 2006
903
1
18
Finland
Du klarar dig utan att ta bort variatorn, men det är ju smidigare med den bort iaf. Angående magnapull så måste den bort + svänghjul samt tändplatta ! Använd ett bra packningslim mellan motorhalvorna vid montering, kan vara bra att kolla även hur mycket spel (hur mkt limmet bygger på) mellan blockhalvorna. Så lite som möjligt är vad du strävar efter ! Änvänd gärna sådant som man penslar på D.V.S ej röd eller blå siliconskit ! Dra alla bultar i ordningsföljd samt med rätt moment. Lycka till :ciao:
 

fredguy

Välkänd medlem
28 nov 2008
1.086
0
36
varför ta isär motorn? räcker väl med topplock till att börja med.. eller?
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
säger desamma..knappast nånting där nere som har gått sönder pga en kokning... dra runt motorn å lyssna..du hör ganska snabbt om nånting är shevt eller liknande.dåå de börjar skrapa i.. tkr inte du ska börja böka isär blocket..

inte cylindrarna heller för den delen..mest troligt om de är ens toppen ..kan bara vara ringarna som blivit brända så dom inte orkar hålla emot trycket...
 

xLas

Välkänd medlem
10 feb 2008
1.565
2
38
Kalix
Han kanske vill lära känna motorn, hur man gör osv.. Kanske tillochmed kolla upp vevlager och allt vad kan tänkas finnas där nere :D
 

antemannen

Medlem
29 nov 2009
32
0
1
Har rivit så långt jag kan, och en kolv är då helt slut me repor och dyl...cylindern till denna har fått sig en liten törn oxå ser de ut som...den andra cyllen + kolv ser fina ut

Men när man tog isär cylindrarna så läckte de ju in kylarvatten i vevhuset osv, så därför blir man ju tvungen att ta isär och rengöra grundligt...därför måste ja isär med blocket för att kunna torka bort allt vatten
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Har rivit så långt jag kan, och en kolv är då helt slut me repor och dyl...cylindern till denna har fått sig en liten törn oxå ser de ut som...den andra cyllen + kolv ser fina ut

Men när man tog isär cylindrarna så läckte de ju in kylarvatten i vevhuset osv, så därför blir man ju tvungen att ta isär och rengöra grundligt...därför måste ja isär med blocket för att kunna torka bort allt vatten
Du behöver inte dela blocket för det. Skölj ur det med bensin med en skvätt 2-t olja iblandad.

Om du ändå vill dela blocket och kolla lager osv så gör du som Dadda skrev. Avdragare behövs till svänghjulet.

Syratvätta den dåliga cylindern för att få bort aluminiumresterna från kolven. Då ser du hur/om skadad den är i verkligheten.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.503
402
83
Malå/Adak
Kolla vattenpumpsremmen, fast det gör du ju automatiskt om du ska klyva motorn.
Den brugar nämligen ge sej ibland och med stillastående pump så kokar den direkt.