Yamaha 2011

Engström

Välkänd medlem
10 sept 2007
1.634
2
16
Dvärsätt, Sweden
Det blev en röd. Tyckte den var mycket snyggare än den blå.
tycker nog också den röda har snyggare stripes än den blå.
hade helst haft svart men då finns bara den korta SE:n o även om den har floatar runt om vill man ju ha xtx:ens långa matta.

får grunna lite till....
 

vidamic

Välkänd medlem
5 sept 2004
1.098
0
16
Det blev en röd. Tyckte den var mycket snyggare än den blå.
Ja den röda är snygg, körde dessa uppe i Malå på en priv visning med Yamaha i våras :)
Servo är skönt, du so gillar långstyrningar kommer att njuta hela tiden!
 

Schlorven

Välkänd medlem
4 feb 2008
378
1
18
jag har inhandlar en xtx, vikten bekymmrar jag mig inte om, 10kg tyngre än min rave 600 sdi, 08:a, och tapio har ju blivit vm-mästare med en sådan skoter.
Remkostnaden/kolvbyten lägger jag till turbo och V-kitt
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Ja den röda är snygg, körde dessa uppe i Malå på en priv visning med Yamaha i våras :)
Servo är skönt, du so gillar långstyrningar kommer att njuta hela tiden!
Testade den bara lite i våras och föret var så smetigt så man kunde inte direkt avgöra servons inverkan.

Vet inte om jag har sånt superstort behov av servon, har inte upplevt gammel-Warriorn som trögstyrd och då har jag dessutom ApexMtn-skidor på den. Men det är klart, jag börjar ju ha några somrar bakom mig. ;)
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Tror det är svårt att fixa rasslet då det genereras av 4Tarens tändimpulser, dvs motovarvshastigheten ändras mycket före/under/efter tändläget.
Göra primären tightare resulterar mest troligt i en kärvande primär och det är inget kul.

På Apexarna så avhjälps det enkelt genom att höja tomgången lite.
 

Blitzwagen

Medlem
10 nov 2010
8
0
1
Norrbotten
Ser faktiskt inte så stort problem med vikten, hellre att den väger lite för mycket och håller (även om man monterar en sjujäkla fläkt) än att ha en folielåda som vrider ihop sig och tuggar remmar till frukost.

Att jag valde XTXen var inte pga servon, jag hade klarat mig utan den. Och vill jag nu lätta maskinen ett par kilo så är det ganska enkelt.
Bara plocka bort EPSen och vips några kilo bort, och ändå blir det ingen folielåda. ;)

Hahaha du tog orden ur min mun! Klockrent!!! Hahaa
 

Engström

Välkänd medlem
10 sept 2007
1.634
2
16
Dvärsätt, Sweden
har läst nåt om 317 kg fulltankad, är det så farligt egentligen? har för mig att en fulltankad rmk inte låg långt efter när vi vägde läsarskotrar i vintras...
sen servon tror jag är en sån grej man inte visste man saknade förrän man provat. -dock krävs nog tillvänjning.

frågan jag brottas med är huruvida man bör dreva ner?
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Har testat i några kilometer nu och det är verkligen mysko med servo. Man är ju van att styra med lite kraft men nu liksom krävs det minimal kraft.
Dessutom så slår och rycker det inget i styret.
Intressant är att man kan ex. stå och köra, endast hålla i lite med högerhanden för att gasa och ändå kunna lira runt med skotern som om man höll med bägge händerna.

Bara det blir lite mera snö så.... Håller på å montera lite lull-lull under tiden...
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Jodå, faktiskt riktigt bra liv. :)
Det är lite läskigt då man inte känner lika tydligt som tidigare då framändan släpper men det är en vanesak.
Samma sak med att man får ha större styrutslag för att ha samma kurvtagning jämfört med gamla.

I övrigt trivs jag riktigt bra med servo, när man provar andra maskiner så känns de som att köra en gammal tung träsoffa.
Den känns otroligt lätt, fruktat rolig maskin att köra. Att den sen har lite mer kg än andra maskiner då man ställer den på vågen är en annan sak.

Bra ryt i motorn och fjädringen är helt suverän, dock skulle det varit bättre med lite mer returdämpning i boggien, tyvärr inte justerbart.
 

Engström

Välkänd medlem
10 sept 2007
1.634
2
16
Dvärsätt, Sweden
Kan inte annat än hålla med Micke!
man vänjer sig fort och egentligen gör servot inte så mycket väsen av sig... -tror man!
chocken kommer när man äntrar en vanlig skoter igen. satan vilka tungstyrda as vanliga skotrar är i låga farter.

jag har kört 16 timmar i sträck på en dag utan att vara trött i armarna.

önskar jag kunde eftermontera eps på MP:n