Yamaha 2011

MR600SX

Välkänd medlem
22 aug 2009
348
0
16
Luleå
Snacka om dålig fantasi. Känns bittert att yammo löser problem som inte finns. Är inte yammos problem att de är på tok för tunga. Då löser man det genom att sätta på servo :( EXUP lägger man på för att sänka ljudet. Det var i alla fall det mest primära på motorcyklarna. Behöver man det på skotern?:( Yammo har sen ingen högeffekts moutain utan en symaskins 600 som väger en hel del.:( Har man helt slutat med sport, moutain segmentet?

Sen kvaliten, De andra ligger inte alls långt efter. Ibland kanske före.

Yammo 2011 får tre :(:(:(
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Ojojoj vad ni klagar grabbar, vad för väntar ni er att ett företag lancerar i ett helvete av lågkonjuktur?

Helt ny skoter?

Nejdu... Servostyrning tror jag stenhårt på! Fast nästan mer på mountain segmentet.

Ni som säger "vad händer om servomotorn går sönder?" - Ni kommer få samma känsla som ni alltid haft, dvs styrning utan servo hjälp.


Var ni lika pessimistiska när dom över gick från:
wirebroms -> hydralbroms?
2Takt -> 4Takt? (okej det vet jag att MÅNGA konservatister är)
Förgasare -> EFI?
Plåtskidor -> Plastskidor?
Bladfjädring -> Framvagn?

Herrejävlar, en bunt konservatister är va ni är här inne!

Att dom tog bort APEX MTX, synd, men som alla företag är allt sett ur vinstsyfte.


Ricky:

Till nytron så finns MCX lr MPI som OEM tillbehör i Yamahas tillbehörs katalog (om jag minns fel).
Någon 180HP nytro från fabrik har det aldrig vart på tal om. OCH, även vid montering av dessa kit så kommer alla garantier försvinna.

Viktminskning på APEX:n är att vänta, även med tillägg av servo'n. Samt en effektökning på c:a 5%.


NYHET!:

Det lanceras i år (nyligen) ett nytt drevningskit mellan variator och vevaxel på Apex / RX-1 som enl flertal dyno tester gett +10HP på mattan.
Fördelen är att varvtalet på variatorn sänks och effektiviteten ökas markant. Mindre värme blandannat.

Men smakar de så kostar det, kitet ligger förnärvarnde på 1200$ + nytt variator kit (~300$) + montering.
 

Lagasse

Välkänd medlem
13 okt 2006
220
0
16
Ljusdal
www.drcljusdal.se
Bravo såg ut som en mycket trevlig maskin! Trevligt att dom utvecklat en riktig lappmoped, lär nog sälja bra.
Ärligt talat blev jag lite glad i hjärtat av att se vad jag ser som en ET reinkarnerad :) Riktigt nice "barnskoter" eller fiskeskoter eller vad man nu vill! Om man vill ha nygarantier och så där :)
 

Emme.G.H.

Välkänd medlem
10 nov 2009
2.056
0
36
Nu håller dom iallafall inte bara på med 4 takt... viking III och br:happy: som att resa tillbax i tiden:O
 

egoboy73

Välkänd medlem
2 nov 2005
128
0
6
KAlix
Apex XTX mellan 150-160 kkr.. Nytron ska sänkas jämnfört med årets priser.. Allt enligt en handlare, som var på provkörningen i veckan...
 

MarkusX

Välkänd medlem
21 jan 2006
618
0
16
Hedemora
Förstod det som att alla Yamaha maskiner blir lite billigar till nästa säsong. Bl.a. så hamnar Phazern under 100k igen. Och så rycktas det om att man ska få 44 matta som standard iställlet för "smart check"
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Vad najs det hade varit om Yamaha hade satsat på lägre vikt, i stället för handikapptillbehör (servo)........................
 

snurre

Välkänd medlem
3 jun 2008
774
0
16
Lycksele
Jag har också hört ryktet om att man skall kunna välja 44mm matta istället för smartcheck om man vill.
Sen till dom som klagar å klagar, PROVA innan ni uttalar er om det är dumheter eller inte. Vad jag hört av dom som provat så hörs Apex xtx MED servo vara underbart skön "detta är framtiden".
Till ErikBerg: Sen om du tror att skotern skulle väga mycket extra pga servon tror du fel, det är ju bara en liten servomotor som väger (tror det var) 1,3kg.
Och dom 1,3kg+ för servon skulle jag då gissa att det känns som om skotern väger MYCKET mindre. Men det är bara vad jag tror, det skall bli skoj att testa iaf. Hade man råd så hade då en Apex XTX stått först på handlingslistan.
 

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
Ja men kommer att kunna välja 44 matta istället för check. Om nu inget ändras.
Dom med servo ÄR mera lättkörda. Det är väl inte direkt förvånande att det kommer, snarare att det inte kommit förän nu. Se bara på ATV sidan vilken skillnad det är. Med servo kan du ju köra knivskarpa skidor och full attak på framvagnen, den blir ju ändå inte tungstyrd. Jag tror dom som testar kommer bli grymt förvånade...
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
om du tror att skotern skulle väga mycket extra pga servon tror du fel, det är ju bara en liten servomotor som väger (tror det var) 1,3kg.
Och dom 1,3kg+ för servon skulle jag då gissa att det känns som om skotern väger MYCKET mindre.
Visst, servo blir säkert bättre, men jag kommer att tänka på ordspråket:

"Sminka en gris, och den är fortfarande en gris." ;)
 

trip

Välkänd medlem
23 sept 2007
112
0
6
KIRUNA
provkörde 2011 apex xtx i dag, det satt på en 44mm matta på provkörningsexemplaret. Servot funkade enormt fint (den hade en switch så man kunde slå av & på servon, sjuk skillnad i styrningen). Känns som att man kan lägga många mil på denna skoter utan att bli trött! 155500:- kostar xtx:en och 149000:- för SE.
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
155 lax för en skoter känns ju lite vridet. Jag skulle inte satsa dom stålarna men visst kul att dom människorna finns som gör det.
Tack för diagnosen, då är man vriden. :) (även om servo känns lite cheesy)

Men betänk då detta, förra året så langade folk upp 170 för en ny Yamma.
Fast jag fick langa upp 135 för -04an, inte helt billigt det heller.
 

trip

Välkänd medlem
23 sept 2007
112
0
6
KIRUNA
betänk att tex. en ski-doo 800 2011 går lös för ungefär samma peng som en apex 2011, fast då har apexen en avancerad 4-taktare, avancerat avgassystem (exup), servo osv. Jag tycker årets priser på apex är sjukt lågt.. Man får en fantastisk skoter för lite pengar! Nu väntar man bara på priserna på nytron oxo.. =)
 
D

Draken

Å skidoo har dessutom fortfarande inte kommit från remproblemen på xp 800 till -11..........fyra årsmodeller och samma fel,grattis!
 

bonde456

Välkänd medlem
10 mar 2009
728
0
16
Å skidoo har dessutom fortfarande inte kommit från remproblemen på xp 800 till -11..........fyra årsmodeller och samma fel,grattis!
kommer en ny rem nästa år som håller mycket bättre, kompisen har den på skotern och den håller bra. kostnaden kommer väl också ligga i samma prisklass som den gamla.
 
D

Draken

Haha dom försöker tillverka starkare remmar i stället för att försöka hitta problemet på skotrarna.

Vet ej vad det satt för rem på 800 etecen,men det gick en 3-4 remmar under påskveckan. :hmmmm: