Viper med Hauck pipor.

Hompa900

Medlem
30 jan 2010
28
0
1
Storuman
Yamaha Viper700(mh) mountain

Hej, har just satt i piporna, for och provade den med 50/155(45/157 org). Går fint på lägre registret, men inte på absolut högsta... Den går bara på högsta varven (ca 9000) i nån sekund sen börjar den "mööa"(bluddrar inte:p). har provat större 157 högfarts munstycken men gick samma då så tycker inte den får för lite eller för mycket, stiften är mer bruna än vita..
Har dock inte satt sit vikterna eller fjädrarna på variatorerna ännu.
Gick perfekt före jag satte i piporna.

!!! Så fort jag kör ner i djupare snö börjar den ganska omgående att "mööa". På led går den som jag beskrev, bra nån Sekund

!!! Just efter man släppt gasen och stannar efter den beter sig sådär så börjar varnings lampan blinka och kontroll lampan som typ ser ut som en bil växellåda börjar lysa(längst upp till vänster om tank-mätaren för ni som vet), den lyser typ 3-8 Sek.

Möjliga problem?
-När jag skulle lös med portarna så ryckte jag så jävligt att jag drog runt servon. Men har fått dem rätt och den öppnar.

-Variator bekymmer?

-Munstyckning?


Har kanske glömt någon info så fråga gärna. har byggt i allt på egen hand så kommer ihåg de mesta:)

Evigt tacksam för alla svar!
 
Last edited:

sx_viper

Välkänd medlem
6 apr 2009
649
2
18
vad är det för årsmodell? om det e en 03 ir nyare så kan de kanske va knacksensorn som jävlas
 

Hompa900

Medlem
30 jan 2010
28
0
1
Storuman
vad är det för årsmodell? om det e en 03 ir nyare så kan de kanske va knacksensorn som jävlas
Det är en 2003a.. trodde att de bara satt på 04an. som det lät på förra ägaren av piporna så skulle inte 03an ha knacksensorn? :hmmmm:
Börjar fundera på om jag har en för mjuk fjäder i sekundär variatorn så att den drar ner remmen för långt eller ngt. fast förstår inte varför den skulle gå bra bara en stund på leden då... Det går ju inte direkt tungare ju snabbare och längre man kör?
 

Peter..

Välkänd medlem
1 jan 2008
268
0
16
S-svall
Det är väl inte knacksensor på -03... kom -04. Tycker du kör väldigt snålt på högfarten. När ja körde med aaen så körde jg 162,5 och 40 på lågfart, nu kör jag med Slp och då kör jag med 165 och 45 på lågfart..
 

viperhauck

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.631
1
38
Ljusdal Sverige
Hur kan du ha mindre munstycken än org.?? Det kan bara sluta på ett sätt... Börja med att bestycka upp den ordentligt. Prova 167.5. Det låter som den inte får tillräckligt med soppa
 

Hompa900

Medlem
30 jan 2010
28
0
1
Storuman
Peter- Ska dra och kolla på shopen på måndag. eller är du säker?

Viperhauck- jag kan inte säga för jag vet faktiskt inte säkert. Dom låter inte så hemskt mycket, Var lite knepiga att få dit.
Står hauck på piporna. finns det nåt vis att se vad som skiljer?
På installations guiden så står det bara "Viper Hauck Hushers"

Vet inte. trodde inte jag skulle behöva större munstycken för tidigare ägaren körde på 37,5 / 150:hmmmm:
men ska prova med 50/160+ största jag har just nu är 160 så får prova det.
sen ska jag fixa ihop v-kitet och se om de blir någon skillnad.

Tack för svaren btw, keep it up är ni snälla:eyebrows:
 

Peter..

Välkänd medlem
1 jan 2008
268
0
16
S-svall
Jag har en -02 kort och en -03 mountain och ingen av dom har knacksensor.. Prova med 45 på lågfart men du skulle haft nå större än 160mj..
 

Hompa900

Medlem
30 jan 2010
28
0
1
Storuman
Okej! då var de löst! då är de bara att fixa mesh i luft filtret och stycka rätt.. hoppas bara att man får till de innan torsdag, ska på högre höjder och prova då:)

Föresten, du som verkar veta. Vad betyder lampan som börjar lysa som jag beskrev. är inte de nå D.c.s(eller va de hette) tjaffs
 

Peter..

Välkänd medlem
1 jan 2008
268
0
16
S-svall
Kom ihåg att dom är mer känsliga på bestyckningen när dom är pipad.. Har stuga ca 800m över havet och då får man alltid gå ner i bestyckning när man ska dit annars går dom som en påse nötter.. brukade köra 160/40 när jag körde med aaen och skulle upp till stugan..
 

Hompa900

Medlem
30 jan 2010
28
0
1
Storuman
Mest troligt att det är T.P.S(throttle position sensor) lr avgasportarna då...
kan ju knappast va typ handtagsvärmaren än fast jag tycker att lampan lyser som bilden visar..

Men sammanfatta lite..
Har tydligen CPR pipor:) höhö

Ska fixa 165 högf. munstycken. går kanon på lågfart så sparar 50 på nu. byter till typ 40 lr 45 när jag drar till fjälls..:)
 

Peter..

Välkänd medlem
1 jan 2008
268
0
16
S-svall
Prova att stänga av värmarna och se om den slutar blinka.. Det gjorde min när värmarna var trasig.. Nu blinkar det på min röda för att vredet till tumvärmren är trasigt.. och det är det, har kollat. Ta med dig dina 160mj när du far iväg, inte roligt att komma fram å skotern går skit oxå har man inga munstycken med sig.. Om du har problem med att den går fett sen när du kör med 165 så tror jag nog att du ska gå ner på lågfarten.. Ta även reda på Hur mycket din skoter ska varva med piporna när du börjar att leka med variatorerna, så du hamnar optimalt.. mina aaen låg på 9200 varv.
 

Hompa900

Medlem
30 jan 2010
28
0
1
Storuman
Okej ska prova.. asså koppla ur kontakterna?
Så det längsta själv-diagnostiken kan komma är in i förgasarna som det såg ut, BARA 2004an som känner av tänningen då ellerhur?
 

Hompa900

Medlem
30 jan 2010
28
0
1
Storuman
Funkar ändå inte. den går i typ 2 sec sen börjar den "mööa"..... har provat 50/157, 45/160, 45/165 45/170 45/170. med 170 så gick den för fett.
Förstår fan inte, riktade in pipa också, den låg snett och blåste rakt på snö avvisaren. kanske är avgasportarna som jävlas..
 

Hompa900

Medlem
30 jan 2010
28
0
1
Storuman
ikväll har jag gått ner till 156,3 /45, vixat vikterna och fjädrarna i variatorerna, har också bytt till en annan motor för avgasportarna och justerat dom enligt verkstadshandbok.. Den gör precis likadant som förut... Ingen förbättring heller. Den går upp till kring 9000-9200, men i 2 sekunder sen börjar den mööa och går ner till 8400 rpm.
Inga lampor blinkar nu iaf så verkar inte ha något utslag på den fronten.

Vad FAN kan de va? Ingen som har haft samma problem?

:tsk::tsk::tsk: