Hastigetsmätaren fungerar inte!

Plasticat

Välkänd medlem
5 okt 2009
573
0
16
Ramsele Västernorrland
Hej!

Min hastighetsmätare fungerar inte nu när jag bytt gaswire...

den verkar inte vara av eller så då jag skruvat ur den ur mätarhuset och även ur drivaxeln så den ser då hel ut men kan det vara nått annat som är trasigt?

skotern är en Arctic cat cougar från 89e alltså det är mekanisk mätare

tacksam för svar

MVH/Nicklas.
 

xit

Välkänd medlem
30 mar 2009
256
0
16
41
Alfta
Har du tagit bort vinkelväxeln och kontrollerat att vajern mellan växeln och drivaxeln är hel?
 

spitchen

Välkänd medlem
5 dec 2008
836
0
16
Dala Järna
Skruva ur den ur vinkelväxeln och snurra på viren med fingertopparna. Mätarnålen ska rycka till om wire och mätare är hela
 

Plasticat

Välkänd medlem
5 okt 2009
573
0
16
Ramsele Västernorrland
den sitter vid drivaxeln. följ vaijern från mätahuset så kommer du fram.
okj, så vinkelväxeln är den cylinderformade saken som wiren går in i under variatorerna?

hur gör man för att skruva bort den då? tar man bort wiren och skruvar ut den med en polygriptång?

om nu det skulle vara trasigt inne i vinkelväxeln vart köper man den/dom delarna någonstans? och vad heter delarna?

MVH/Nicklas.
 

puttedyk

Välkänd medlem
6 mar 2008
714
3
18
Öregrund /Orsa / Umeå
Som ovan stående sKrev. skruva bort vajer från vinkel växeln. prova snurra. som spitchen skrev. sen sitter det en liten fjäder/pinne mellan vinkel växeln och drivaxeln. som kan ha gått av. har du otur så har drivaxel lagret gått åt skogen och då slutar h-mätaren att fungera. spräng skisser http://www.bengansmotor.com/TRAIN SHAFTS AND BRAKE ASSEMBLIES
(kunde tyvär inte lägga in bild)
 

Plasticat

Välkänd medlem
5 okt 2009
573
0
16
Ramsele Västernorrland
Som ovan stående sKrev. skruva bort vajer från vinkel växeln. prova snurra. som spitchen skrev. sen sitter det en liten fjäder/pinne mellan vinkel växeln och drivaxeln. som kan ha gått av. har du otur så har drivaxel lagret gått åt skogen och då slutar h-mätaren att fungera. spräng skisser http://www.bengansmotor.com/TRAIN SHAFTS AND BRAKE ASSEMBLIES
(kunde tyvär inte lägga in bild)
Hej!

Okej, jag tittade under skotern nu och fick se att ett lager som sitter på drivaxeln mellan vinkelväxeln och vändhjulena eller vad dom kallas. Det lagret var helt slut, det snurrade utan lagerbanan som om det hade gått av? är det mitt drivaxellager på variator sidan eller är det något annat och har det lagret med att min hastighetsmätare inte fungerar?

Måste man bort med variatorn för att kunna komma åt att skruva bort vinkelväxeln för att sen kolla om fjäderpinnen är hel?


MVH/Nicklas
 
Last edited:

plymouth_man

Välkänd medlem
1 jan 2000
288
0
16
Piteå
Om det lagret är dåligt, då har "pinnen" gått av, byt lager och pinne, sen borde det funka igen.

KÖR INTE EN METER TILL INNAN DU BYTT LAGER. Annars kanske du behöver en ny drivaxel också.

Gör så här:

Ta lös sekundären

Lossa vinkelväxeln.

Slacka mattan, ta ur boggien (Går även med boggien i, men är mkt besvärligare)

Öppna kedjehuset, ta lös drev och kedja, lossa nedre lagret.

Skjut in drivaxeln mot kedjehuset, vinkla ner "variatorsidan" och dra ur hela axeln.

Byt lager

Montera i omvänd ordning.



Tror jag fick med allt där. Det gör man på ca 1 timme om man gjort det förut, 2-3 timmar kanske om man är ovan.

Lycka till.
 
Last edited:

Plasticat

Välkänd medlem
5 okt 2009
573
0
16
Ramsele Västernorrland
Om det lagret är dåligt, då har "pinnen" gått av, byt lager och pinne, sen borde det funka igen.

KÖR INTE EN METER TILL INNAN DU BYTT LAGER. Annars kanske du behöver en ny drivaxel också.

Gör så här:

Ta lös sekundären

Lossa vinkelväxeln.

Slacka mattan, ta ur boggien (Går även med boggien i, men är mkt besvärligare)

Öppna kedjehuset, ta lös drev och kedja, lossa nedre lagret.

Skjut in drivaxeln mot kedjehuset, vinkla ner "variatorsidan" och dra ur hela axeln.

Byt lager

Montera i omvänd ordning.



Tror jag fick med allt där. Det gör man på ca 1 timme om man gjort det förut, 2-3 timmar kanske om man är ovan.

Lycka till.
Hej!

Det lät som många timmar i garaget dedär, men det var väldigt bra beskrivet hur man går till väga :)


Jag har kollat lite närmare på drivaxeln nu, och det visade sig att det var låsringen till lagret som var lös och inte själva lagret som jag skrev tidigare. Måste jag byta lagret ändå eller går det att få fast låsringen igen? och kan det fortfarande vara det som orsakat att hastighetsmätaren inte fungerar?

MVH/Nicklas.
 

plymouth_man

Välkänd medlem
1 jan 2000
288
0
16
Piteå
Det kan gå att få ihop det igen, men jag skulle ändå byta, annars kommer det säkert hända igen. Förmodligen har antingen låsringen eller lagerbanan tagit skada, så jag säger: byt, för att vara på den säkra sidan, du vill inte bli ståendes dåligt till med ett lagerhaveri.

Om lagret separerat från låsringen så finns det lite utrymme (inte mycket, men dock) för drivaxeln att röra sig, å då går wirepinnen till hastighetsmätaren av direkt.
 

Plasticat

Välkänd medlem
5 okt 2009
573
0
16
Ramsele Västernorrland
Det kan gå att få ihop det igen, men jag skulle ändå byta, annars kommer det säkert hända igen. Förmodligen har antingen låsringen eller lagerbanan tagit skada, så jag säger: byt, för att vara på den säkra sidan, du vill inte bli ståendes dåligt till med ett lagerhaveri.

Om lagret separerat från låsringen så finns det lite utrymme (inte mycket, men dock) för drivaxeln att röra sig, å då går wirepinnen till hastighetsmätaren av direkt.
jo det är nog bäst att byta, Hur mycket skulle det ca kosta att lämna in skotern och få det bytt?

Är det stor risk att det kommer påföljder av att låsringen är borta om man fortsätter köra? och vilka påföljder kan det bli? :/

MVH/Nicklas.
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
jo det är nog bäst att byta, Hur mycket skulle det ca kosta att lämna in skotern och få det bytt?

Är det stor risk att det kommer påföljder av att låsringen är borta om man fortsätter köra? och vilka påföljder kan det bli? :/

MVH/Nicklas.
Gissningsvis en dryg timme mek + lagret, borde landa på ungefär en tusenlapp, lite mer om du köper ut pinnen till hastighetsmätaren.

Kör INTE utan låsningen, axeln kommer att ligga och glappa i lagret, och till slut kommer axeln ha fått en midja där och behöver bytas. Begagnad axel kan gå på mellan 5-600 och en tusenlapp med drivhjul. Onödigt... Kan också vara svårt att få tag på en axel om du har otur...
 

Plasticat

Välkänd medlem
5 okt 2009
573
0
16
Ramsele Västernorrland
Gissningsvis en dryg timme mek + lagret, borde landa på ungefär en tusenlapp, lite mer om du köper ut pinnen till hastighetsmätaren.

Kör INTE utan låsningen, axeln kommer att ligga och glappa i lagret, och till slut kommer axeln ha fått en midja där och behöver bytas. Begagnad axel kan gå på mellan 5-600 och en tusenlapp med drivhjul. Onödigt... Kan också vara svårt att få tag på en axel om du har otur...
1000kr för mek och lager låter ju som ett rimligt pris :)

rekomenderar ni att jag byter lagret på kedjehus sidan också?

den där fjäderpinnen till hastighetsmätaren, vart köper man den? finns den som pirat del?

det blir nog så att jag lämnar in den då, ska ringa runt och höra lite prisförslag :)

MVH/ Nicklas.
 

Plasticat

Välkänd medlem
5 okt 2009
573
0
16
Ramsele Västernorrland
Har funderat ett tag på det här nu och det blir nog så att jag försöker mig på det själv ändå :)

Är det någon som har någon aning om hur det kunnat gått sönder?

tänkte för man borde ju veta de så det inte händer igen...

Sen såg jag på wwwskoterdelen.com en del som heter "drivaxel för hastighetsmätare"

är det fjäderpinnen? den var 47mm lång och kostar 34kr

Köper man lagrena styckvis eller säljs dom som par?

MVH/Nicklas.
 

CaccezE

Välkänd medlem
11 dec 2008
1.222
0
16
Piteå
Har funderat ett tag på det här nu och det blir nog så att jag försöker mig på det själv ändå :)

Köper man lagrena styckvis eller säljs dom som par?

MVH/Nicklas.
man köper lagrena styckvis....

de är inte svårt att få ut drivaxel, för när ja bytte matta så satt jag ihop skotern på en kväll...
då gjorde jag höjjningar och hål för dom, satt dit förlängare och mattan osv...

men går inte lagret få ut utan att man måste bort med drivaxel för jag ska kanske ochså byta lagret för ja har samma problemo...
går de inte bara ta bort lager-hållaren och sen ta ut de eller måste man ha en avdragare?
 

muotkas

Välkänd medlem
2 jan 2007
1.462
0
36
Kiruna
Ni måste ta ut drivaxeln för att kunna byta lager.
Det är det enklaste sättet och lättare att pressa dit den nya lagern.

Man kan ju byta lager där lagerhållaren sitter, då måste man lossa den helt och hålla på och böka dit lagret utan att ta sönder den..
 

CaccezE

Välkänd medlem
11 dec 2008
1.222
0
16
Piteå
Ni måste ta ut drivaxeln för att kunna byta lager.
Det är det enklaste sättet och lättare att pressa dit den nya lagern.

Man kan ju byta lager där lagerhållaren sitter, då måste man lossa den helt och hålla på och böka dit lagret utan att ta sönder den..
så de är enklast att ta ut drivvaxel men de går utan att ta ut den?
 

muotkas

Välkänd medlem
2 jan 2007
1.462
0
36
Kiruna
så de är enklast att ta ut drivvaxel men de går utan att ta ut den?
enklast är det att ta lös drivaxeln.

och ja det går utan att ta bort den, men då blir du tvungen att banka in lagret i drivaxeln och det är inget jag rekommenderar..
 

CaccezE

Välkänd medlem
11 dec 2008
1.222
0
16
Piteå
enklast är det att ta lös drivaxeln.

och ja det går utan att ta bort den, men då blir du tvungen att banka in lagret i drivaxeln och det är inget jag rekommenderar..
hur ska man gör om man inte ska banka in de?
för ja har då ingen press av nått slag...