Drivaxeln till hastighetsmätaren!

muotkas

Välkänd medlem
2 jan 2007
1.462
0
36
Kiruna
känner man om de är dåligt?
men om de skulle vara dåligt så skulle vell it pinnen hålla i 40 mil?
och lagret var då inte dåligt heller när vi fettade in de...

men ja får vell ha upp lagret och kolla isf...
man känner inte alltid att den är dålig..
men den kanske gick paj efter dom 40 milen?
 

CaccezE

Välkänd medlem
11 dec 2008
1.222
0
16
Piteå
minns inte exakt, men det var nåt liknande som för dig... Tills jag bytte lager.

Vet inte hur vinkelväxeln ser ut på din maskin. Du får kika själv! :cheesy:
Okej:D men jag kanske ska ta upp lagret och kolla, men när ja vred på vinkelväxeln så wiren snurrade så gick de gode tungt att snurra...

De gör då inte så mycket att den är utan pinne ett tag, den har ju bara gått minde när man ska sälja den:p

Och idag när ja for en liten bit och körde in den nya remmen så lät de som att nå järnkuggar eller nå tog i nå annat järn och de var på variator sidan så är de lagret eller är de på nått konstigt sätt remmen?, lite dålig på beskriva... men de var bara på lägre varv...

man känner inte alltid att den är dålig..
men den kanske gick paj efter dom 40 milen?
Men den vibrerade lite ochså, märkte de när ja precis kom hem.... så troligt vis är de lagret som har farit...
men ja har läst någerst att om pinnen går av till hastighetsmätaren så "förstörs" lagret eller nå, att de kommer in nån bit från pinnen eller nå, ja mins it men ja har hört/läst de någerst....
 

CaccezE

Välkänd medlem
11 dec 2008
1.222
0
16
Piteå
hör av dig sen du kollat upp det..
japp, jag ska göra de så fort jag är klar men den blir nog efter helgen jag gör de för om jag gör de nu innan helgen kan ja säkert inte köra i helgen xD för de brukar alltid bli nå när man vill ha ihop de fort...
som tex att man inte får uti nåt lager om de är trasigt som de säkert är...

är de nån som vet om man behöver nån avdragare för att få bort drivaxellagret på variatorsidan, ja minns inte...
 

plymouth_man

Välkänd medlem
1 jan 2000
288
0
16
Piteå
Har man riktigt tur så kan man få lös lagret utan att ta lös drivaxeln, men oftast brukar de sitta fast rätt duktigt. Vid två tillfällen då jag bytt det lagret har jag fått skära bort låsringen med vinkelslipen, den gick inte ens få lös med avdragare....

Sen sitter ju låsringen även med en lite insexskruv, å den kan vara jobbig att kommas åt om man inte plockar ner drivaxeln.
 

muotkas

Välkänd medlem
2 jan 2007
1.462
0
36
Kiruna
Har man riktigt tur så kan man få lös lagret utan att ta lös drivaxeln, men oftast brukar de sitta fast rätt duktigt. Vid två tillfällen då jag bytt det lagret har jag fått skära bort låsringen med vinkelslipen, den gick inte ens få lös med avdragare....

Sen sitter ju låsringen även med en lite insexskruv, å den kan vara jobbig att kommas åt om man inte plockar ner drivaxeln.
Precis vad jag försöker säga..
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
nån som vet vars jag kan få tag på en vinkelväxel till hastighetsmätaren.

har kollat på stenmarksmaskin men där hitta jag ingen. och så undrar jag vad en sån kan kosta?
 

CaccezE

Välkänd medlem
11 dec 2008
1.222
0
16
Piteå
Alltså nu har jag satt dit en spik...

Som jag har förstått, så om spiken blir rund så är de lagret som är snett/vint eller att drivaxeln vobblar/vibrerar, de är vell därför de blir så med drivaxeln för att lagret är snett/vint...

Men om de är nu så att lagret de är fel på, tex att de gör att drivaxeln börjar att vibrera, gör de nå om de är så för skotern i övrigt, för isf kommer jag nog bara att köra en spik varje gång om den håller 40mil, men om den bara håller nån mil så kommer jag att byta lagret om de är de som är felet... Men isf till sommarn kommer jag byta de...

För om de är inte är nån fara med skotern annars så kommer ja byta de till sommaren, men om de kan hända nått i vinter så kommer jag att byta de...
 

plymouth_man

Välkänd medlem
1 jan 2000
288
0
16
Piteå
nån som vet vars jag kan få tag på en vinkelväxel till hastighetsmätaren.

har kollat på stenmarksmaskin men där hitta jag ingen. och så undrar jag vad en sån kan kosta?
Bengans motor har, de kostar 695:- där. Jag har en begagnad du kan få köpa för 300:-, om du är intresserad så skicka mig ett PM. Finns i Piteå, men kan skickas om jag får betalt i förskott.
 

plymouth_man

Välkänd medlem
1 jan 2000
288
0
16
Piteå
Alltså nu har jag satt dit en spik...

Som jag har förstått, så om spiken blir rund så är de lagret som är snett/vint eller att drivaxeln vobblar/vibrerar, de är vell därför de blir så med drivaxeln för att lagret är snett/vint...

Men om de är nu så att lagret de är fel på, tex att de gör att drivaxeln börjar att vibrera, gör de nå om de är så för skotern i övrigt, för isf kommer jag nog bara att köra en spik varje gång om den håller 40mil, men om den bara håller nån mil så kommer jag att byta lagret om de är de som är felet... Men isf till sommarn kommer jag byta de...

För om de är inte är nån fara med skotern annars så kommer ja byta de till sommaren, men om de kan hända nått i vinter så kommer jag att byta de...
Om spiken blir rund, så byt lagret direkt, kör inte vidare på det, för det straffar sig i längden, har lagret börjat fara, så kan det haverera när som helst. Har du då TUR, så går inget annat sönder, och det räcker med att byta bara lagret.

Har du däremot riktigt otur, så kliver drivaxeln ur läge, och då bryter det sönder kedjehuset med allt där i, samt kan sabba både bandtunnel och matta.

Så chansa inte, byt lagret....
 

CaccezE

Välkänd medlem
11 dec 2008
1.222
0
16
Piteå
Om spiken blir rund, så byt lagret direkt, kör inte vidare på det, för det straffar sig i längden, har lagret börjat fara, så kan det haverera när som helst. Har du då TUR, så går inget annat sönder, och det räcker med att byta bara lagret.

Har du däremot riktigt otur, så kliver drivaxeln ur läge, och då bryter det sönder kedjehuset med allt där i, samt kan sabba både bandtunnel och matta.

Så chansa inte, byt lagret....
Okej:D Tack för du sa de för ja trodde inte var så allvarligt...

Men då ska ja nog göra de, om spiken blir rund...

Nästa gång ja kör in skotern i garaget så ska ja kolla hur pinnen ser ut, för ja har kört typ 1,5 mil, så de kanske kan synas lite, och om de gör de så byter jag lagret...
 

CaccezE

Välkänd medlem
11 dec 2008
1.222
0
16
Piteå
Nä till veckan ska jag byta lager på båda sidorna om drivaxel, för att vara på den säkra sidan på Sportlovet...

Ska ja köpa SKF lager? för som kostar vell kring 70:- styck...
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Nu är jag ute i gissningarnas land... Men är det inte så att lagret i kedjehuset är ett vanligt lager med lika bred inre ring som yttre ring (ca 70:), och lagret på andra sidan har bredare inre ring med låsning mot axeln (ca 200:)??:confused:

Som sagt, inte bekant med din maskin, men jag gissar att det är så, brukar vara så.

Kolla det innan du köper lager iallafall, så du slipper överraskningar...

:hello:
 

CaccezE

Välkänd medlem
11 dec 2008
1.222
0
16
Piteå
Nu är jag ute i gissningarnas land... Men är det inte så att lagret i kedjehuset är ett vanligt lager med lika bred inre ring som yttre ring (ca 70:), och lagret på andra sidan har bredare inre ring med låsning mot axeln (ca 200:)??:confused:

Som sagt, inte bekant med din maskin, men jag gissar att det är så, brukar vara så.

Kolla det innan du köper lager iallafall, så du slipper överraskningar...

:hello:
De stämmer nog gode bra, för lagret i kedjehuset är ju ett "vanligt" lager som du sa, fast med en plåt tätning på en sida...

Men däremot är lagret på variator sidan och ett nog ett "vanligt" lager med två gummi tätningar tror ja, men de smörjde vi upp när vi bytte matta...

Ja tycker inte de ska vara lagret, såvidare vi smörjde upp de...

Men ja undrar inte om de är som du säger, att lagret på variator sidan har bredare inre ring, för de har ja hört ochså att de ska vara så....
Men de ska ja naturligt vis kolla, för de är ju bara bort med lager hållaren så kommer man åt lagret...
 
Last edited:

CaccezE

Välkänd medlem
11 dec 2008
1.222
0
16
Piteå
Tjenna igen! Ja har inte bytt lager för spiken ser som vanligt ut fastän ja har kört typ 4-5mil, kanske de inte syns nå? Men tycker ni att jag ska byta lager iaf?

Men nu var de ett annat fel och de är att hastighetsmätawiren har gått, men sitter de nån pinne i den ochså (en likadan som den som sitter i drivaxeln?), eller är de bara wire'n som har fyrkants profil längst ut?

För den har gått av nu!