Bänkat 800R?

R

RevMan

Nu har ju tyvärr inte tillgång till nån bromsbänk så jag har inte belastat nån motor med BUDS inkoplat.
Men även efter uppdateringen så går ECMen in i Limp Home Mode om den känner av för höga knackningar.
Däremot så inger den verkligen falsk säkerhet eftersom dessa motorer kan dra på sig skora skador till följd av knackningar trots knacksensor, detta händer även på 800hoPtek.
Är lite nyfiken på vad du menar med att knacksensorn inte påverkar nånting i praktiken. Backas tändningen endast med motortempen?

Undrar även vad som skulle vara skillnad på Europa och Nordamerika motorer?
 
R

RevMan

Hittade bulletinen som hörde till uppdateringen.

This calibration will still protect the engine from
detonation and if needed it will limit the engine to
limp home.
This calibration allows to reset the limp-home by
simply shutting unit off and restart-it, instead of
having to use B.U.D.S.
 

Mulle

Välkänd medlem
2 mar 2005
498
0
16
Mora
"Undrar även vad som skulle vara skillnad på Europa och Nordamerika motorer?"
Jag ska ta det offentligt om ett år eller 2,mitt mål är att fixa minst hälften av alla sålda först.
Det råder väl ingen tvekan att en o annan känner att den inte ger 151hp.

Kolla Sdi & Etec när dom är upp pallade,kolla sedan 800R.
 
R

RevMan

Visade knacksensorn på 800r utslag före uppdateringen som den gör på sdi och e-tec?
När första 800HOptek rasade hos oss fik vi förklarat att den bara lyssnade på knacksensorn över 6500varv för att under det så blir det för mycket störningar. Det är ju även där dessa går riktigt magert.
Alltså hade man bara skydd av knacksensorn på fullgas.

Hur är det med 800R -07 och Lynx -08 -07an hade väl ingen termostat? den jag hade gick helt samslöst sådet var ingen tvivel om att den hade närmare 150hk, den körde jag iof bara i lössnö så den fick bra kylning.
-09xtrim 800 hade jag också ett tag men den gick inte speciellt bra. Testkörde en prototyp 2010 och den var helt brutal gämfört med -09an trots samma variatorkalibrering. Körde även prototyp av renegade 800 den dagen och den var lika slö som min xtrim

Är väldigt nyfiken på vad det är som gör att det fattas effekt, bara att vänta på att du berättar Mulle. För mig låter det helt sjukt att den skulle vara strypt i Europa eftersom det inte finns nått som skilljer i sprängskisserna. Tvivlar dock inte alls på att du kan trolla fram 10hk där dessa saknas, min xtrim -09 skulle nog behöva din behandling.
 

Mulle

Välkänd medlem
2 mar 2005
498
0
16
Mora
Vad trevligt att vi kört samma skotrar. Jag gick från Ranger 800 till Xtrim 800 -08 och det var en stor besvikelse på prestandan. Med std variator best. gick den sämre än en 600sdi i ett axx test.
Det visade sig att den gav bara 132hp i några sekunder, sedan droppade den, och det var väl här projekt 800R började. 149hp gav den innan det var klart.
Med tiden har jag kört ett 50tal av olika årsmodeller, och det är stor spridning av std. effekten, 125-143hp (dvs. ur kartong).
Intressant är att dom ägare till en motor som ger under c.a 136hp har alla varit missnöjda med motorns prestanda,det är väl här någonstans som är minimum för att dra runt standard variatorbest.
En medelmåtta som åker med runt 140hp är väl ganska nöjd och tror inte det är något fel på sin motor, men alla som har högre merit undgår inte att känna att något inte stämmer.
Tappar varv på fullgas,hastighets mätaren nålen rör sig som mätaren skulle vara oljefylld. axxar bra ibland och ibland inte.
När motorn är inställd för full effekt ger den 148-153 hp och dina ord är som mina "Helt Brutal",samtidigt börjar tveksamma variator kit från USA fungera som en hästspark!

"skiljer i sprängskisserna", kolla in tex MXZ, X -09, på model numbers, (BB9E = MXZ, X, 800R PowerTEK, Black-Black Europe,) (BB9D = MXZ (E), X, 800R PowerTEK, Black-Black North America) totalt finns 5st olika varianter Det skiljer mer än stötdämpare inställningar & reflexer!
För dig som inte är med, det står BB9E i ditt chassinummer.

Medans pennan glöder, samma elände med 800ptek, halvslöa på 129-133hp, sen kommer en skidoo 800 -06 från Bollnäs som härs tvärs ger 140hp, jag gratulerar han och säger detta var en unik motor, ja unik är den säger ägaren, jag har nyss importerat den från Canada!

Nu går vi in i nästa motor generation, Etec 800 med visioner om 164hp, visst en prototyp motor gav det hos DynoTech men du såg väl det låga bränsleflödet med BSFC 0.55, finns ingen produktions skoter som säljes så inställd. Vad jag hört så är portningen densamma som 800R och antar att effekten blir 150-154hp med sin bättre luftburk. Sen återstår att se om våra blir äkta.
 
R

RevMan

Att det är stor skillnad på effekten från motor till motor märks ju väldigt väl ibland, men det jag inte köper är att det bara är europamodeller som ger låg effekt.
Xtrim 800 -09an ,med51mm kammar gick på fula spätt precis jämt med en renegade 600sdi-06 med 44mm kammar i två dm lössnö

Sprängskisserna är ju lika till tex alla MXZ800X-09 och det som skilljer står markerat med europe.
Kommer inte köpa att det skilljer mellan nordamerika och europamotorer fören nån pekar ut vad det är, så vi släpper och utgår från att det är så. Eftersom du säljer en uppgradering så har jag full förståelse för att du inte vill berätta vad det är, helt klart prisvärt är det iaf om du trollar fram den saknade effekten för 3500kr.

Vet du anledningen till varför det skulle skillja mellan europa och Nordamerika?
 

Schlorven

Välkänd medlem
4 feb 2008
378
1
18
Helt sjukt, jag personligen skulle vara oxtokig om maskinen inte gav de utlovade effekten +/- nån häst. Och man dessutom har pungat ut 150 000kr för en ny maskin.
Jag skulle tvinga brp att ta igen maskinen eller bekosta så att det blev den effekten.
 

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Vad säger du om bestyckningen då på 800R? Jag pratade ju med dig om att köra BETYDLIGT lägre än original. Då sa du ändå det var för fett. Är det samma i staterna att BSFC är "grisfett"? På Dynotech går dom rätt lågt men inte alls lika lågt som du gav mig en pejl på vars man hamnar!

Och nej, jag kommer inte berätta ungefär bestyckning
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.539
414
83
Malå/Adak
Nu går vi in i nästa motor generation, Etec 800 med visioner om 164hp, visst en prototyp motor gav det hos DynoTech men du såg väl det låga bränsleflödet med BSFC 0.55, finns ingen produktions skoter som säljes så inställd. Vad jag hört så är portningen densamma som 800R och antar att effekten blir 150-154hp med sin bättre luftburk. Sen återstår att se om våra blir äkta.
Nu har jag en E-tec 800 på ingång så ingen hoppas ju mer än jag att den lämnar 160+ kusar, däremot så känns det ju tämligen tveksamt att en standard förhoppningsvis driftsäker bruksmotor med garanti och låg bränsleförbrukning ska ge i princip lika mycket kräm som dubbelpipade underhållsintensiva Pro 800 maskiner gjorde för ett par år sen..... Misstänker att det är "momsade" bromsbänkssiffror eller att bromsningarna av en eller annan anledning utförts så att dom visat så stora siffror som möjligt. Dyker min E-tec upp och lämnar 150 kusar, fast lämnar dessa 150 kusar hela dagen och varje dag med skaplig förbrukning av olja och bensin så är jag helnöjd.
 

Mulle

Välkänd medlem
2 mar 2005
498
0
16
Mora
"bromsningarna av en eller annan anledning utförts så att dom visat så stora siffror som möjligt."
Dom sänker ner bränsleflödet för max horsepower och bromsningen blir sann. American Snowmobiler har nyss gett ut ett reportage, jag kan vara translator i morgon om någon vill.
 

bubblan

Välkänd medlem
30 jul 2008
198
3
18
Dalarna/Solna
Hur är det med luftburken på dessa? Skiljer den mellan USA/Europa?

Mulle nämner lite lite om den...:)
"Vad jag hört så är portningen densamma som 800R och antar att effekten blir 150-154hp med sin bättre luftburk."
"Kolla Sdi & Etec när dom är upp pallade,kolla sedan 800R. " Vad skiljer? Nån med bilder kanske kan lägga upp?

Men luftburken verkar strypa även i USA?
http://www.bondiengines.com/index-4.html Lovar massvis med hk med annan luftburk.."This air box is a must as everyone knows the air box is holding back the 800 R engine"

Är det nån som mailat Brp och hört vad de har att säga?
 

Malgomaj

Välkänd medlem
13 apr 2009
625
0
16
Hammarby
"bromsningarna av en eller annan anledning utförts så att dom visat så stora siffror som möjligt."
Dom sänker ner bränsleflödet för max horsepower och bromsningen blir sann. American Snowmobiler har nyss gett ut ett reportage, jag kan vara translator i morgon om någon vill.
Det vore kanon om du hade lust att ge en kort resume om vad AmSnow skrev.
Men det jag inte fattar är att om 800 Etec ger 163hp med väldigt lågt bränsleflöde, borde inte 800R också ge nästan samma hp vid det låga bränsleflödet? Det verkar ju bara vara luftburken som skiljer.
Är det någon som bänkat en 2011 ännu? Jag har bara sett 10.5or bänkade ännu.
 

Ellsworth

Välkänd medlem
17 nov 2007
880
0
16
Skellefteå
sry om jag drar upp en gammal tråd men den är så helvetes intressant att läsa.
hur går de för folket ? har nån 800e-tec blivit bromsad i sverige än och vad var resultatet ?
MVH