Bänkat 800R?

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
han hadde en switch till tempsensorn allså? intressant!
han finns inte här på forumet?
om du träffar han eller så så får du gärna säga att han ska droppa in här med lite info om vad han gjorde!!

bifogar en bild på min termostat :hello:
 

Dynomite

Välkänd medlem
29 sept 2007
300
0
16
Norge
Dynomite har du testat meka med knacksensorn på nån av dom 800R som gett sämre effekt?
Nei det har jeg ikke.

MEN....grattis til dere svensker med gull og bronse på 30km, Olson er dagens navn:hello:Imponerende !!!
Så kan vi plages med sura Nortug:hmmmm:
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
Dynomite: vad gör du? släpp sargen och kom in i matchen, snackar du OS?! snacka om OT :tsk: :hello:

jag har PMat Jowen och hoppas han skriver här vad han kom fram till med vattensensor försöket.
 

antic

Välkänd medlem
1 jan 2000
616
0
16
Luleå Sverige
norrland.legonet.org
*ser sig om efter forumstasi, vågar sig på ett inlägg*

Jo det är så att man kan koppla förbi tempsensorn på en rotax 800 (-05 renegade i det här fallet) men man måste ha något slags motstånd för att motorlampan inte ska börja blinka, exakt hur man kommer fram till vilket motsånd man ska använda låter jag vara osagt. Lite trial n' error och mätning med oscilloskop tror jag det var när det begav sig. Har fotat av en kopia så ni får ursäkta kvalitén och storleken :whistle:



1. Styrenhet
2. Brun 4-polig kontakt för tempgivare i topp. På skissen sedd bakifrån, från givarens håll
3. Fast motstånd fastlödd i säkring, monterad i säkringshållare
4. Tvålägesgivare
5. Motortempgivare, skruvad i toppen

Framgår av skissen att motståndet är 1,2 kOhm. Jag vet inte vilken motortemp det skulle motsvara och kan inte svara på så mycket mer frågor än såhär. Ni får ta informationen som den är och eget ansvar för eventuella härdsmältor :cheesy:
 

krappen

Välkänd medlem
1 jan 2000
910
17
18
Luläää
Nice tobbe!

Hade glömt bort att du hade en användare på "forat":)

Bara att du säljer bilen och införhandlar en skoter! kommer gnälla på dig tills du tar det rätta beslutet:becky:
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
Antic: Tack för den bilden! Skulle du iaf kunna berätta ifall du tar testat de själv? eller är du bara kunnig på elektronik och menar att de ska funka att göra sådär? Hoppas de e ok att jag gjorde en jäääävligt snygg uppdate av din skiss och postar?




Jag har tage kontakt med diamond_dave på dooTalk då han har gjort liknande tidigare (på sin 800R) så jag hoppas att jag får svar av han och att Jowen flikar in här snart med sin personliga erfarenhet oxå!

Tråden på dooTalk
I've installed a resistor in place of the coolant temp sensor so the ECM thinks it's at 115 degrees all the time. That way the benefits of the T-stat are not lost. I would only rec this mod if you install a digital ccolant temp gauge so that you can verify coolant temps at all times. Let the flames begin.
115F = 46Celsius
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
och allså enl. M. Performance

135,8hp under 48grader.
133hp 48 till 61 grader
128,7hp över 61grader,dvs vid normal drift temperatur.
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
otålig som fan, som vanlig, och forskar vidare, och japp, antic har rätt. 1,2k ohms motstånd blir alldeles perfekt. jag saxar lite plock ur den 506 sidiga bibeln

 

snopro700

Välkänd medlem
24 nov 2008
471
1
18
Krappen, har du provat shimsa knacksensorn än? Hur mkt isf? och blev det någon skillnad?
 

antic

Välkänd medlem
1 jan 2000
616
0
16
Luleå Sverige
norrland.legonet.org
Antic: Tack för den bilden! Skulle du iaf kunna berätta ifall du tar testat de själv? eller är du bara kunnig på elektronik och menar att de ska funka att göra sådär? Hoppas de e ok att jag gjorde en jäääävligt snygg uppdate av din skiss och postar?
Det var brorsan som gjorde det på sin renegade i samma veva som mulles artikel. Det har funkat bra, slippa ställa om variatorn efter motortemp...
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
Antic: Alright tack för ditt svar! Jag kommer att göra detta på min nu, det är spikat. Åkerkommer efter operation med resultat, kan dock dröjja 1-3V.

Fått svar av Dave också, saxar ut en bit.

OK,
I think I get what you want to accomplish. You want the ECU to believe the coolant temp sensor is always at a resistance (ohm's) value of less than 48'Celcius. This can be done with soldering a resistor in place that would equal what the coolant temp sensor resistance would be at less than 48' C.

Do you have any kind of manual that shows what temps are at certain temps? My info that I've used for this has been done on the 1000 SDI and the 800R. For the 1000 SDI resistor values I used a 1/4 watt 100 ohm resistor which would tell the ECU that coolant temp was 90' Fahrenheit so whatever the conversion for celcius guessing around 30-32'C???

If you don't have any kind of ohm/temp chart for your engine then we can try this. You need a multi meter that checks ohm's values.

Now, the best way to doo this would be to have a digital temp gauge hooked up to your motor or if not you could use an infared handheld thermometer. Start engine, run up to say 35' Celcius. As soon as you get to this temp, immediately shut the engine off, disconnect your coolant temp sensor and measure the resistance of the sensor. you should have two wires coming out of the sensor. Measure these two wires at the connector. Make sure you disconnect it from the ECU to get a correct reading. Try to have evrything ready (meters) etc. so that you can try to get a resistance measurement as fast as possible.

I have done this to a couple 800R's but didn't take notes on what resistors I used
Han har allså gjort de på 800R och även 1000SDI har varit under luppen.. Han bekräftar ju iof endast de vi fått veta här..

hur som helst, hoppas ni får ordning på era 800R och may the force always be with you, dvs 151 och inte 140.. .
 

shithead

Aktiv medlem
24 dec 2009
94
0
6
vad kör folk med för bestyckning till 800r motorn? provade bestycka upp till 20 på lågfart och tycker den blev skum när den är varm...
 

East

Aktiv medlem
8 dec 2007
76
0
6
Östersund
Min skall bänkas till helgen.
Hoppas att det blir av nu till helgen men han kännde sig lite hängig.
Se nedan var som är gjort åt min.
Bottten delen & cylindrarna är helt orginal.

Återkommer så fort bänkningen är fixad.
Inte bromsat någe än??
 
E

ejwbegysv

Tikka bromsade och klurade endel ang. 800r motorn i Nr 3 2007 (finns även som digitaltidning)..
 

snopro700

Välkänd medlem
24 nov 2008
471
1
18
min orkar inte varva ut, trots allt i variatorn är nytt iom vkitt.
hörde från ÅF ngt om för brant helix som sitter orginal, ingen annan som haft sånna problem?
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
Nu förstår vi ju att du vill sälja lite prenumerationer ejwbegysv, men e de inte lite taskigt att vifta med "lösningen" framför ögonen på folk men inget säga? :whistle: