2-takt vs4-takt...

nisse_no1

Välkänd medlem
14 nov 2006
1.038
1
16
skellefteå
tängte bar höra snabbt om det är någon som
vet om det är nån större skillnad effektmässigt?
tex. yamaha phazer fx har ju en motor på 500cc.
men bara 80hk. medans en 2 takt 500 ligger ju på
runt 100.
så jag undra är det mer vrid i en 4 takt eller är det
nått annat som dom sticker ut med. förutom såsen.
/N

Erikzon

Välkänd medlem
1 dec 2005
160
0
16
min phazer är då ljusår rappare,starkare,trevligare än min gammla v-max 500 som jag hade

nisse_no1

Välkänd medlem
14 nov 2006
1.038
1
16
skellefteå
om man gemför med en likadan års.m. eller är det då att det inte är nån större skillnad på 4-2takt? 4-taktarn är inte starkare eller nå?

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
4taktaren låter mindre, och är tyngre. 2 största skillnaderna.

Idag drar inte 4t mindre soppa än en modärn 2t. Och effekten kommer väll lite tidigare på 4t, men inte är så det blir nån större skillnad (enligt mig)

fax110

Välkänd medlem
12 dec 2008
189
1
6
Vännäs/Robertsfors
4takt vs 2takt finns det ju bara en klar vinnar å det är ju 2takt men är det 4takt turbo vs 2takt vinner 4takt turbo.

bränsle förbrukningen ligger väldigt jämt på nya skotrar men är det lite äldre så är nog 4 taktarna snålare och effektmässigt ligger 4taktarna lite efter och är lite tyngre men har lite mer botten vrid

Blacklotus

Banned
19 dec 2009
172
0
6
Norge
4takt vs 2takt finns det ju bara en klar vinnar å det är ju 2takt men är det 4takt turbo vs 2takt vinner 4takt turbo.

bränsle förbrukningen ligger väldigt jämt på nya skotrar men är det lite äldre så är nog 4 taktarna snålare och effektmässigt ligger 4taktarna lite efter och är lite tyngre men har lite mer botten vrid
släng in 2 takt turbo i leken då :eek:

Strasse

Välkänd medlem
27 jul 2009
434
0
16
Gräsmyr
har båda perfekt inställda variatorer spelar vridet väldigt liten roll.... men så är ju sällan fallet och att fyrtakt skulle låta mindre är bara sant om vi pratar arctic turbos eller liknande för dom låter nästan inget! men många 2taktare låter mindre än en yamahas 4taktare.

Metso

Välkänd medlem
3 nov 2008
2.832
2
36
Sundsvall
Jag säger bara.. Lägg ner skitsnacket, provkör tillexempel en phazer och kom sedan med era "expertinlägg"...

:mad2:

"BARA" 80 hästar. va är de för uttryck? provkör den och säg va de kändes som. Nu säger ja inte att den skall jämföras med en 2 takts 800, men en 550 spöar den med backen i!!

:frusty:

bacc

Välkänd medlem
8 mar 2009
266
0
16
Jag säger bara.. Lägg ner skitsnacket, provkör tillexempel en phazer och kom sedan med era "expertinlägg"...

:mad2:

"BARA" 80 hästar. va är de för uttryck? provkör den och säg va de kändes som. Nu säger ja inte att den skall jämföras med en 2 takts 800, men en 550 spöar den med backen i!!

Förstår dock inte hur du kan jämföra en phazer med en 550 fläktis.
Känns mer realistiskt att jämföra en phazer med tex en F5'a, där tror jag att phazer får se sig slagen.

Metso

Välkänd medlem
3 nov 2008
2.832
2
36
Sundsvall
Förstår dock inte hur du kan jämföra en phazer med en 550 fläktis.
Känns mer realistiskt att jämföra en phazer med tex en F5'a, där tror jag att phazer får se sig slagen.
Men säg inte att du var serriös med de där inlägget?

Vi snackar ju "BARA" 80 hästar nu. och vitt jag vet så har inte en F5a "BARA" 80 hästar. Men däremot så har väl en nyare fläktis "BARA" 80 hästar vilket gör att Phazern och en 550 skall gemföras för ett rättvist resultat!

Vi kan göra de enkelt, en M5a mot en Phazer MTX, båda har "BARA" 80 hästar :eek:

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå

Vi snackar ju "BARA" 80 hästar nu. och vitt jag vet så har inte en F5a "BARA" 80 hästar. Men däremot så har väl en nyare fläktis "BARA" 80 hästar vilket gör att Phazern och en 550 skall gemföras för ett rättvist resultat!

Vi kan göra de enkelt, en M5a mot en Phazer MTX, båda har "BARA" 80 hästar :eek:

en 550 fläkt har inte nå 80 hk iallafall. kring 70 högst skulle jag tro

bacc

Välkänd medlem
8 mar 2009
266
0
16

Okej, snackar vi 80 hästars 500 kubikare så har du rätt att F5'an är lite för vass för Phazern.
Enligt skidos hemsida ligger deras nya 550 fläkt på 42 kw = ~ 57 HP, så det kan ju inte vara en rättvis gemförelse heller.
Som du säger så ligger M5an och Phazer MTX båda runt 80hk, har ägt en M5a och kört MTX'en och kan säga att JAG skulle välja M5an alla dagar i veckan om jag skulle behöva välja. Smaken är som baken. :)

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
phazern verkar väll endå inte vara sådär jättedriftsäker men i regel så har du en jävla driftsäkerhet med 4-takt.

lite som en bil eller mc.

vrid på nyckeln och åk iväg.

tror dock att det har mest på vilket märke man har.

yamaha bygger bara fyrtaktare och är ju riktigt driftsäkra,men även deras tvåtaktare var ju inge rackel heller precis.

arctic bygger också fyrtaktare men även tvåtaktare och båda verkar fungera väldigt bra.

själv kör jag brp pga dom roligaste lekskotrarna men ojoj vilket rackel.4taktarna vet jag inget om så...

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Phzern är väll ändå allt annat än rapp? Om man släner ner en phazer motor och en 2taktare av samma effekt i likadana chassien, så har jag väldigt svårt att tro att phazern skulle gå som vinnare.

snurre

Välkänd medlem
3 jun 2008
774
0
16
Lycksele
Har ni som tycker att 2 taktarna är ljusår bättre och kvickare, före och allt vad det innebär någonsin kört en 4-taktare? Sett bromspapper på era 2-taktare? Det är rätt fränt med 30-80hk mellan 4 och 7000 varv för att sedan få en explosion under ett register på 100-200rpm........ :) (ironi för dom som inte förstod det)

Provkörde exempelvis rushen häromhelgen och det var då bland den största besvikelsen jag någonsin kört, bra gassvar men inte mycket mer än så. Jämför man den med phazern så krossar den lilla 4-taktaren på "bara" 80hk polaris 600an med hästlängder. Sen att fjädringen i den nya "succen" var studdsig och skotern kändes klumpig trots sin låga vikt gör ju inte saken bättre.

Nej, inhandla en 4-takt när du har en slant över. 2 taktaren blir ändå dyrare i slutändan, oavsett inköpspris.
Kan inte uttala mig om andra 4-taktare än yamaha, men se man till deras maskiner så har dom trollat bort vikt så kolossalt bra att dom känns lätta och smidiga (ända tills man sitter fast då).