RMK 800-03 5,5l/milen och uppåt!! Bestyckning??

16 feb 2010
12
0
1
Sjulsmark
Hej !
Är det någon som vet/kan vad bestyckning på en RMK800-03 ska vara.
Enligt vad jag har läst och hittat på olika sidor så ska det vara (orginal) 45/14/350, men jag har 45/145/520 ?? Mitt största problem är att den drar från 5,5 liter milen och uppåt:( det kan inte vara normalt man tar sig under 10 mil på en tank:cry:. Jag ser även på stiften att dom är nästan blöta.Nålarna stod även högst upp. Vad törs man göra ?? Hur ska jag bestycka ?? Jag skulle vara hel nöjd om man fick ner den mellan 3-4 liter,går det ??

Kirre

Välkänd medlem
15 feb 2010
412
0
16
Lycksele
Sv: RMK 800-03 5,5l/milen och uppåt!! Bestyckning?? Hjälp !!

rmk´n ja hade förut har 14/45/400

dennis_f

Välkänd medlem
1 jan 2000
122
0
6
Piteå Sverige
Tjuvlånar tråden lite. Munstycken är ju inte gratis, var hittar man en sortimentslåda med alla steg mellan typ 300-500 till rätt pris? Eller kanske munstycken i plast som man bara använder till att prova ut rätt storlek?

KalleT

Välkänd medlem
8 nov 2008
2.350
3
38
Frösön/Rönnöfors/Offerdal
sitter det Tm-40 i den så kan du bestycka som så

huvud 450
lågfart 45
sen sätter du nålen på 4e hacket
sen skruvar du in bränsleskruven i botten och skruvar ut den 1 varv
luftskruven skall också vara utskruvad 1 varv
PRÖVA!!!!
återkom :)

16 feb 2010
12
0
1
Sjulsmark
Tack för tipsen !!!
Det låter som om det fins hopp att få ner den till en normal förbrukning.
Imorgon blir det lite labbning. Jag kollade luftskruvarna och dom var utskruvade 2,5 varv samt nålen stod högst upp.Man kan säga att det inte verkar vara många rätt på min maskin. Vad kan det bero på ?? Kan det ha suttit pipor på den, blir bestyckningen lika grov som som på min då?

jw1978

Välkänd medlem
10 jan 2010
617
11
18
be åf polaris ta fram bestyckning tabellen till din modell ( dom har den i servicemanualen som mekanikerna använder )

-Och gå igenom bestyckningen nålar bränsle / luftskruvar

Jag brukar lägga mig på havsnivå ner till minus 5-10grader på havsnivå mitt i vintern, på våren plus 5 till minus 5 på 98oktan + isopropyl.. kör kring havsnivå

-rengör inspektera ves portar membran
-Insp läckage bensin
-rengör förgasarn blås igenom alla munstycken och lufthål
se så flottören stänger ordentligt (blås igenom inloppbränsle rör flottör upp/ner)

Kan ha varit pipor på den.. oseriöst av föregående ägaren att inte berätta att bestyckningen är ej std

dennis_f

Välkänd medlem
1 jan 2000
122
0
6
Piteå Sverige
520 i huvudmunstycke är standardbestyckning på rmk 800. Vid -23 grader och 0m över havet. Fast polaris tabeller har väl alltid varit lite åt det fetare hållet :)

larras

Välkänd medlem
8 feb 2009
156
0
6
Ersmark
man blir ju tokig på alla dessa "standardbestyckningar" olika bud från alla :weird: undra vad som stämmer:hmmmm: verkar vara olika på alla

dennis_f

Välkänd medlem
1 jan 2000
122
0
6
Piteå Sverige
520 läste jag ur tabellen som jag fick från min polaris ÅF. Men dels är tabellerna ofta gjorda med rätt stora säkerhetsmarginaler sedan är alla motorer individer som behöver olika inställningar för att gå bra.

Om du vill vara riktigt säker på att få rätt bestyckning bör du bänka motorn.

jw1978

Välkänd medlem
10 jan 2010
617
11
18
man blir ju tokig på alla dessa "standardbestyckningar" olika bud från alla :weird: undra vad som stämmer:hmmmm: verkar vara olika på alla
skaffa tabellen (ska medfölja vid skoter köp, men visst det försvinner)

bara hämta av åf.. be dom kopiera den.
Finns inget som heter standare bestyckning.Däremot Leveransbestyckningen, är den som skotern levereras med och den är ordentligt tilltagen ner mot 25-30minus.

Sen ska skoter bestyckas för dina förhållanden höjd över havet och ner till max utekyla du kör..
Sen krävs en ombestyckning till tex våren när det är mkt varmare.
Sånt e livet med förgasare.

KalleT

Välkänd medlem
8 nov 2008
2.350
3
38
Frösön/Rönnöfors/Offerdal
bestycka som jag har så kommer du att bli nöjd,har säkert suttit pipor på din,min drar under 3 liter hur du än kör och den går inte snålt

har kollat lite du har andra nålar än vad jag har men pröva först att bara vrid in luft skruven lite sen bestycka ner den till typ 470 pröva

16 feb 2010
12
0
1
Sjulsmark
Nu har jag bestyckat den med 450 på högfarten och ställt luft och bränsle skruven samt nålarna som du kalle rekommenderat. Nu efter lite körning och några 100 meters rep -20° så märker man att den går betydligt renare men den är fortfarande svart/brun på stiften
så man borde kunna gå ner lite till men jag ska göra lite mera tester innan.

16 feb 2010
12
0
1
Sjulsmark
Jag har förresten talat med den lokala Polaris handlaren ang. original bestyckning.Och han sade att original när maskinen kom från USA så var dom bestyckade med 350 (2000 Meter) men när dom tas in till Sverige så sätter man 470 som bestyckning när dom levererades ut från butiken.