Jag var nog otydlig. Med lokala regler syftade jag på sådant som enskilda klubbar och sällskap beslutar om.
Ang allemansrätten så är det rätt att den i teorin inte omfattar motortrafik. Däremot appliceras den på samma sätt. Körning är tillåten om den inte förstör marken.
Hur som helst. Vill man åka skoter utan att betala ledavgifter så gör man det. Folk kan titta snett men det finns inget att "åka dit" på.
Det är just sådana resonemang som gör att det generellt är på väg åt fel håll för skotertrafiken, ledavgift eller medlemsavgift rör sig inte om några större summor,det finns ju de som tycker det är läckert att bränna ett par remmar på en helg så.....
:hmmmm::hmmmm:
Ska vi verkligen acceptera att en stor del av de "nya" skoteråkarna och även en del av de "gamla" resonerar på detta sätt och kör som "frilöpare" vilket på lång sikt är till men för hela skoterrörelsen.
Idag är det väl ca 30 % som betalar för sig i form av klubbmedlemskap dvs den allra största delen är just frilöpare.
Tillåts resonemang som dessa leva vidare jämsides med den alltmer utbredda respektlösa otillåtna körningen utanför leder i anslutning till bebyggelse och åkermark så går vi mot vägs ände.
Då är och blir den enda vägen att lägga skoterförbud rakt över alla tätorter, byar och bebyggelse med mer än x hus med en 2-5 km radie.
Innanför detta område utpekar man ett fåtal vinterleder/skoterleder och såleds all trafik utanför dessa är förbjuden och lätt för polisen att identifiera som just otillåten.
Det folk inte förstår eller vill förstå är att vi har starka intressen mot oss och att vi härvid måste bli starkare själva så vi kan sätta mot när LRF, Skogsägarna osv pekar på det negativa och sakta efterhand får gehör för sin sak.
Vi kan stå för lösningen själva om vi vill!
Steg 1
Är att man som skoteråkare betalar den ynka summa det rör sig om för att vara medlem i en klubb och få rätt att kritisera och berömma.
Steg 2
Är att vi skulle vara starkare i prioriteringen av de offentliga lokala/regionala medlen då vi ju de facto tillför avsevärda summor in men får små summor ut.
Steg 3
Är att våra centralorganisationer skulle stärkas och på ett helt annat sätt vara en stark faktor i både debatt och beslutgångar.
Idag klarar vi inte ens att uppfylla steg 1 ! så med andra ord får vi vad vi förtjänar!
Och ja, det vart OT men allt hör ihop och kan inte behandlas var för sig, att naturbevakare mfl får behörigheter att stoppa och bötfälla på något sätt kommer med största säkerhet att före eller rätt snart efter följas av restriktioner i olika former.
SÅ lösningen ligger egentligen i spegeln, vi kan om vi vill hantera detta själva men då måste ett antal saker hända.
Utöver de olika stegen så måste det även bli ett slut på större delen av den otillåtna körningen och de som ser leder som egna privata crossbanor för annars spelar det ingen som helst roll hur mycket pengar som pytsas in, det räcker i alla fall inte.