Inte bara Snofed, detta hanteras i dagsläget via Nationella Snöskoterrådet med betydligt fler "kombattanter" och framförallt intressegrupperingar http://www.skoterradet.se/ , i deras handlingsplan för 2009 ligger ett utarbetande av förslag för finansiering som skulle vara klart 31/12 2009, presenteras säkert till deras forum i Luleå 18-19/3.Jo jag anade nästan att det var Snofed eller liknande som lobbat för förslaget. Men det är ganska långt från att en intresseorganisation vill ha en obligatorisk avgift.
Tyvärr är då detta råd inget beslutande organ så tidsramarna sen är ju oklara, dock ligger det i pipeline även på riksdagsnivå http://www.riksdagen.se/webbnav/?nid=63&doktyp=ip&dok_id=GX10123&rm=2009/10&bet=123 där även hela protokollet finns att läsa.
Egentligen så är det många saker av detta som alla skoteråkare borde ha ett hum om så informationen utåt i dagens offentliga samhälle kan man ju tycka en del om, visst, det är svårt att nå de skoteråkare som bara är det sport och påsklov eller när det är något roligt som händer men detta är viktigt som sagt.
Ofta inte bara ekonomi, den ideella gnistan behöver tändvätska på många sätt.Vi vet följande:
De flesta klubbarna "går på knäna" när det gäller ekonomi,......
Jag tror att vi generellt behöver bli proffsigare i äskande av pengar från olika håll, både från myndigheter och sponsorer så att man skapar en win win situation för parterna, alla vägar som får in mer pengar till klubbarna för framförallt ledskötsel kan och bör tas, sedan skiljer det ju mellan olika klubbar, en del har kanske bara 6-7 mil leder som nyttjas av lokala och "hemvändare" medans andra ligger mitt i ett genomfartsområde med hög trafikintensitet eller högt lokalt nyttjande på större delen av de leder man ansvarar för.
Den algoritm som fördelar pengarna från en generell avgift på ett någorlunda rättvist sätt blir intressant att se, förhoppningsvis har de något tills i Luleå.
Och ja, de äldre maskinerna och hur de skall räknas är viktigt, kan bara gå till mig själv så skulle direkt de 4-5 äldre bli avreggade.
Blir också intressant att se hur de räknar antalet maskiner, tar man t ex 15 år eller äldre som gräns för en avgift så återstår ca 125 000 maskiner, 500 kr på dessa ger 62,5 miljoner.
Detta kanske är mer än idag men en bit av kakan kommer att gå till de betalledsområden som vuxit fram, en del administreras bort och framförallt kommer säker många kommuner och kanske sponsorer se en möjlighet att ta bort hela eller delar av sitt stöd.
Sammantaget med att många troligen inte kommer att se någon anledning att betala in 150-250 kr till en klubb så blir det kvar samma pengar som idag.
Då är vi där igen, hur göra, lägga ned eller minska antalet ledkm.
Håhåjaja, huvet upp och fötterna ned.
Min övertygelse är att det viktigaste är att alla snöskoterförare ska vara anslutna till en klubb, helst frivilligt men varför inte ett krav på att vara medlem om man ska köra på lokala leder (5-10 km radie från bebyggelse vilket ju alla gör då och då (då fritas ju skogsägaren som bara kör hemifrån och ut i egen skog per automatik)
Vägen därifrån sedan blir ju starten på en mycket intressant resa både för klubbar och för Snofed men betallederna kommer inte att försvinna, tvärtom, där det finns möjlighet att göra affär kommer de att finnas jämsides med olika typer av förbud vilket då kan göra att belastningen på de fria lederna ökar....
Pudelns kärna, men vi är ju rätt överens sedan tidigareJag tror tyvärr också att detta kan dröja många år att genomföra, om det alls blir av.
Men som sagt detta går aldrig att genomföra, så länge inte alla skoteråkare förstått och insett fördelarna och inte bara ser problemen.
Så att vi får en nästan 100% accepstans till denna avgift.
Alltså vad man behöver är en strategi för att nå ut till alla skoterägare med adekvat information och att få med dem i en lokal klubb.
I korthet:
Hur nyrekryterar vi
Hur startar eller väcker man upp en klubb
Hur organiserar vi oss
Hur skapar vi intäkter
Hur undviker vi att bränna det ideella krutet
Det kostar initialt men sedan borde intäkterna överstiga kostnaderna och man bör i detta även hitta nyckeln till acceptans då det är få som med rätt information skulle kunna säga att "de där berör inte mig"