Köpa första skotern?

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
Den där borde det finnas plutmån på, du får ju en 97:as lynx enduro för samma eller mindre pengar.

Lynx light är inte så mycket att köra med för den har inte så stor motor.. men den kommer fram skapligt i snön.. Men mer än 10 ska du nog inte ge för den.

lynxrider

Välkänd medlem
20 okt 2010
530
1
16
Nälden
det där är en 59:a med 600cc vätskekyld motor och riktig framvagn, ett bra köp om man ska dra tungt eller vill ta sig fram utan problem, lite osmidig om man ska stå på lite men i övrigt ett mycket bra köp. kanske lite mycket mil men skicket är viktigare och att den är servad.:biggrin1:

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
pappa köpte sig en såndär för några veckor sedan, och det är ju ett mellanting mellan 5-9 och yeti, den har samma boggie och skulle tro till stor del samma chassie som yetin, men är lättare och smidigare än en yeti. är ju rcg boggien i den och den går massor mjukare än easy ride boggien som är i 5-9 an

Tomicke

Välkänd medlem
25 feb 2010
200
0
16
Värmland
St och 59 har 2 vx+back ren arbetsskoter men smidiga som vässlor. explorer och ranger har back och är lite mer arbets/touring skoter men lika smidiga och nästan lika bra att dra med? Har ja rätt bild av skotrarna nu?
på en skala hur skulle ni ranka dessa 4 skotrar.

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
St och 59 har 2 vx+back ren arbetsskoter men smidiga som vässlor. explorer och ranger har back och är lite mer arbets/touring skoter men lika smidiga och nästan lika bra att dra med? Har ja rätt bild av skotrarna nu?
på en skala hur skulle ni ranka dessa 4 skotrar.
nja nästan rätt har du.

5-9 a: riktig arbetsmaskin, smidig
st600: inte riktigt lika mycket arbetsmaskin, vätskekyld och inte riktigt lika smidig.
ranger:mer åt touringhållet fast inte en riktig touring, går bra att dra pulka med, men inte dra ved med.
explorer: mer en touring, ganska kort matta, går väl att dra en pulka utan problem efter leden, men utanför går det inte.

ungefär så där skulle jag säga att dom är rankade. jag tycker du ska köpa en ranger eller kanske en st, för komforten är bäst i st, nu har jag dock inte kört en explorer så kan inte säga nåt om den.

Tomicke

Välkänd medlem
25 feb 2010
200
0
16
Värmland
Tusen tack gubbs att ni håller lite kåll.

de va en ranger -05 och en 5-9 -98 på blocket me 250 respektive 380 mil tror ja det var
dom låg på runt 37T och 32T

lynxrider

Välkänd medlem
20 okt 2010
530
1
16
Nälden
Är det din första skoter så köp ingen bredbandare, de är för klumpiga. Det måste vara bättre att lära sig köra med en smalbandare då de är mera lättkörda.

fami

Välkänd medlem
21 feb 2008
434
0
16
31
Umeå, Sweden, Sweden
Själv skulle jag säga att det är lättare att lära sig köra ifall man har en bredbandare. Av egen erfarenhet vet jag att en lynx 5900 -99 är skit lätt att köra, aldrig några problem fastnar du äre det bara att backa och köra loss.

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
Själv skulle jag säga att det är lättare att lära sig köra ifall man har en bredbandare. Av egen erfarenhet vet jag att en lynx 5900 -99 är skit lätt att köra, aldrig några problem fastnar du äre det bara att backa och köra loss.
ja, precis det jag menar, när det tillslut tar stopp framåt så backar man bara och man är lös igen. det går som inte att köra fast så man måste börja lyfta och slita i skidorna i den. men ta helldre en st än en 5-9 mer komfort i den

Tomicke

Välkänd medlem
25 feb 2010
200
0
16
Värmland
Gubbs!
Ja vill inte köra fast och skotern ska va smidig vi har ju rätt så tätt i skogen
st, 5-9, ranger och explorer,,,,,,,,,,,,,,,,,fan vet om det inte blir ett litet vedlass någon gång oxå.

om vi börjar med en ska bort???????????

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
ja bara det att du tror att det kan bli vedlass nån gång så är det bredbandare, och då kan du räkna bort explorern på en gång, och rangern går väl kanske och dra någon stock åt gången. köp bredbandare om det kan bli lite ved dragande med

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
nej, bara st och 5-9 är lång och bredbandare, rangern är en lång dvs 396 om det är 00 och dom nyare är 365 tror jag, och explorern är 345 lång, nästan kort.