Mach Z 800 -97 behöver hjälp!

Smaskis

Medlem
18 jan 2010
34
0
1
Luleå
Hej!

Har en Mach Z 800 -97 som efter kort men normal körning plötsligt tappar effekt några hundra meter hemifrån. Väl hemma slår jag av maskinen och låter den svalna.

Skoter är lätt att dra igång, går på alla cylindrar vad det verkar. Dock svarar den VÄLDIGT dåligt på glas/blöddrar + avgasknallar då och då.

Har kollat stiften, 2 cylindrar verkar gå fett (blöta/svarta), en verkar ha hyffsat torrt stift, dock ej brunbränt utan mer svart, men torrt. Stark gnista finns. Har använt bladmått och vet att det är 0.5mm på stiften (NGK BR10ES). Har även provat ny uppsättning NGK BR10ES samt ett par äldre BR9ES jag hade liggande.

Hittar inget direkt suspekt när jag öppnar huven, har provat känna/flytta runt på tändhattar här och där för att se att den går på alla cylindrar. Har dumtestat och startat på 3 cylindrar och lyft bort en tändhatt i taget. När jag gör så och lyfter tändhatt på cylinder närmast variatorn går den absolut sämst. Vet inte om detta kan vara någon hjälp i diagnostiken?

Kan detta vara någon form av tändproblem som plötsligt uppstått?
Vad bör jag testa/börja riva för att inte plocka sär allt i molekyler?

Kommer kolla komp ikväll, men känns som om det borde vara ett mer banalt fel än så. Inga missljud i övrigt förutom väldigt skum och ojämn tomgång (pendlar och hackar mellan 1000 och 2000 rpm, ligger dock oftast uppemåt 2000 och "dippar" då och då - eventuellt med stopp eller mindre rusning tillbaka upp till 2000 igen).

Är inte helt superrutinerad men brukar kunna fixa det mesta själv med lite hjälp och tips på vägen.

Alla förslag tages tacksamt emot.
 

Smaskis

Medlem
18 jan 2010
34
0
1
Luleå
Har testat nu på morgonen.
Skotern startar lika bra kall som efter man låtit den gå varm.

Fortsatt samma problem, dvs ojämn tomgång och känns helt effektlös. En avgasknall vid gas och varvtal cirka 4000. Ytterst dålig gasrespons.

Har funderat igenom om jag "gjort något fel" nånstans. Det enda jag gjort åt skotern är dagen före problemet uppstod bytt tändstift. Det skall vara 0.45mm men jag har bara 0.50mm blad på bladmåttet och tycker det borde inte spela så stor roll. Detta skall tydligen vara känsligt på dessa, men har nu också testat med ett par ännu äldre stift med 0.7 på stiften och den startar lika lätt.

*CONFUSED*

Hittade inte kompmätaren så det blir att testa det idag efter att ha lånat en, tvivlar dock på att det kommer ge något revolutionerande.

Kan man kolla om tändningen är OK på något sätt eller? Jag börjar mer och mer misstänka att det är ett elfel när det kommit "bara så där".
 

Smaskis

Medlem
18 jan 2010
34
0
1
Luleå
Kom att tänka på att det varit växlande temperaturer (plus/minus).

Kan något ha "fastnat" i fel läge? Choke som ligger på? Hur kontrollera?
Hur besvärligt är det att riva och plocka ner förgasare på denna modell? Om jag gör det, bör man köpa någon ny packningssats eller liknande då man lika gör detta?
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Du kan plocka isär förgasarna utan problem, du behöver inte några packningar eller så.

Tändstifts avståndet kan vara 0,5 lika gärna som 0,45 så det ska inte spela någon roll.

När du rycker tändhattarna: Finns det någon hatt som inte gör någon skillnad?

Alltså när du rycker hatten så går den lika dåligt..

Jag skulle kolla komp bara för att utesluta men det låter som tändningsrelaterat.
 
N

N_w

byt stiften!!! testa det iaf, min gjorde också så där för någon vecka sedan fin gnista osv men när det var mlrkt ute sen drog jag igång den så hoppade gnistan från tändhatten till toppen, bytte stiften och den slutade smälla osv:)


// SHåååman
 

Smaskis

Medlem
18 jan 2010
34
0
1
Luleå
Du kan plocka isär förgasarna utan problem, du behöver inte några packningar eller så.

Tändstifts avståndet kan vara 0,5 lika gärna som 0,45 så det ska inte spela någon roll.

När du rycker tändhattarna: Finns det någon hatt som inte gör någon skillnad?

Alltså när du rycker hatten så går den lika dåligt..

Jag skulle kolla komp bara för att utesluta men det låter som tändningsrelaterat.
Kan inte cylindernumreringar, så vi kallar cylinder 1 den som sitter närmast variator och 3 den som är längst bort. Resultat jmf med samtliga 3 tändhattar på plats, varm som kall motor.

1. Rycker tändhatt cylinder 1 - störst motoreffektförlust. Dör nästan direkt på tomgång utan någon form av hjälp (gaspådrag) för att hålla den igång.
2. Rycker tändhatt cylinder 2 - knappt märkbar skillnad, knackar vidare med ojämn tomgång.
3. Rycker tändhatt cylinder 3 - knappt märkbar skillnad, knackar vidare med ojämn tomgång.

I fall 2 och 3 tar det "längre" tid enbart att komma upp i varv jmf med alla tre tändhattar på plats, detta går som sagt "långsamt" ändå jämfört med normalt. Vid "halvgas" tar det cirka 3-4 sekunder att nå 4000+ rpm enligt varvtalsräknare - ger jag mer gas bluddrar maskinen till med avgasknall som följd.

Om det visar sig att maskinen inte går bättre efter kompkoll (vi förutsätter att den är OK) och jag byter tändstift med oförbättrat resultat, vad bör jag titta på härnäst?

byt stiften!!! testa det iaf, min gjorde också så där för någon vecka sedan fin gnista osv men när det var mlrkt ute sen drog jag igång den så hoppade gnistan från tändhatten till toppen, bytte stiften och den slutade smälla osv:)


// SHåååman
Kommer göra detta direkt ikväll efter jobbet. Fick höra av någon att NGK och skidoo inte funkar bra ihop? Att man helst ska använda Champion? Stämmer detta? Hittar inget som styrker påståendet, eller har Champion bättre kvalla rakt igenom på sina tändstift?
 

Smaskis

Medlem
18 jan 2010
34
0
1
Luleå
Mer tillägg: Maskinen är standard såvitt jag lyckats konstatera, dvs ingen ombestyckad variator mm, standard reeds, dvs helt otrimmad.
 

bost

Välkänd medlem
1 jan 2000
392
0
16
Sävar
Om du är säker på att reedventilerna är ok kan du ha ett ramlagerfel. Det var inte ovanligt att kulhållaren "poppade ur" med följd att lagret går tungt ibland när alla kulor samlas ihop. Detta hände oftast på det vänstra av de mittre kullagren. Dessvärre måste du dela på motorn för att konstatera felet.
 

Smaskis

Medlem
18 jan 2010
34
0
1
Luleå
Följ mitt vänstra finger ner till klämman, precis under den finns en spricka. Insugningsgummina i sig ser rätt risiga ut, i det närmaste sönderfallande. Dags att byta!

S6002057.JPG

Vid mer letande med sladdlampa i varmgarage fann jag denna tejpade kabel. Någon susning om vad det kan vara? jag gick bet då jag webbat runt på detta.

S6002058.jpg

Bättre närbild på vart problemet finns. Har inte lyckats hitta sprängskisser ännu på insugningsgummi, har hittat på förgasarna, motor och utblås, men inte på detta. Lite trångt att komma åt. Är det 3 insugsgummin + den överliggande delen separat som sitter fast med klammer. Ska man byta allt när man gör detta? Kostnad cirka? Bra onlinehandlare någonstans? Något mer man bör byta om man ändå ger sig på att skruva bort allt som sitter där ovanför som tillhör "normal service". Förra ägaren sa att han inte gjort särskilt mycket på skotern. Alla tips tages emot.

S6002059.JPG

Sidovy över problemområdet, sett rakt in, det svarta fältet nere till vänster i bild är variatorremmen.

S6002062.JPG

Kan man misstänka att om detta insugsgummi som enligt min problembeskrivning ovan tillhör det jag kallar "cylinder 1" och de övriga ser likadana ut, att detta står för hela problemet? Kan jag ha fått andra sidoeffekter jag bör titta efter?

Tacksam för alla svar hittils! Inte lätt att vara hobbymek då senaste 2t jag skruvat i var min gamle moppe :)
 

Radwan

Aktiv medlem
16 feb 2009
64
0
6
Som Vidgren sa, kolla kompet!

Snopro insugsgummin kostar runt 1000kr(för 3) till rotax tripplarna!

Du borde även kanske kolla dina Rave portar så dom ej har kletat igen!
 

Smaskis

Medlem
18 jan 2010
34
0
1
Luleå
Kompet kommer testas förutsatt att jag hittar kompmätaren, hade tänkt göra detta redan söndag kväll :) Annars blir det mer att shoppa loss.

Något speciellt sätt man ska göra på när man kollar komp på en trecylindrig? Bara lyfta stiftet på cylindern man ska testa och dra i runt med startsnöret antar jag?

Nu har jag rivit bort luftfilter hela vägen ner och plockat bort förgasarna. Det var skitigt värre både runt och vid förgasare. utvändigt såg det förj*vligt ut, så jag kommer behöva tvätta upp dessa. Invändigt det lilla jag såg, helt smutsfritt.

Tack för tipsen hittils! Detta forum är guld!

PS: Vidgren, när jag söker runt på snopro insugsgummin hamnar jag oftast på bengansmotor mfl som säljer arctic prylar, har du nån susning om ÅF för dessa i övrigt så jag får till ski-doo?
 
Last edited:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.879
880
113
Kramfors
Köp nya stift också. Dom här maskinerna är ju kända stiftätare och ngk es stiften är värdelösa att hålla mot lilla minsta surande. Slå ihopn till rek 0,45 då håller dom äbnnu bättre

Köp i första hand champion NC2 45kr st dom är hyffsat hållbar

Eller ngk br9eay också hyffsat hållbar mot surning ca 55kr
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Kompet kommer testas förutsatt att jag hittar kompmätaren, hade tänkt göra detta redan söndag kväll :) Annars blir det mer att shoppa loss.

Något speciellt sätt man ska göra på när man kollar komp på en trecylindrig? Bara lyfta stiftet på cylindern man ska testa och dra i runt med startsnöret antar jag?

Nu har jag rivit bort luftfilter hela vägen ner och plockat bort förgasarna. Det var skitigt värre både runt och vid förgasare. utvändigt såg det förj*vligt ut, så jag kommer behöva tvätta upp dessa. Invändigt det lilla jag såg, helt smutsfritt.

Tack för tipsen hittils! Detta forum är guld!

PS: Vidgren, när jag söker runt på snopro insugsgummin hamnar jag oftast på bengansmotor mfl som säljer arctic prylar, har du nån susning om ÅF för dessa i övrigt så jag får till ski-doo?
www.duells.se och www.jofrab.se säljer pirat gummin.

Du hittar det inte på insugningsgummin utan på dess riktiga namn: Förgasarfläns ;)
 

Smaskis

Medlem
18 jan 2010
34
0
1
Luleå
www.duells.se och www.jofrab.se säljer pirat gummin.

Du hittar det inte på insugningsgummin utan på dess riktiga namn: Förgasarfläns ;)
Klockrent! Hade fått googla ihjäl mig utan förgasarfläns :)

Verkar vara "missat" hos jofrab.se och duells.se om Mach Z 800, så jag har försökt så gott jag kan lista ut vilka det ska vara. Vad jag fattar sitter det TM38 förgasare på min maskin enligt sprängskiss, artikelnr hos både duells.se och jofrab.se pekar mot VM36 förgasare (ser inte likadana ut som mina) för årsmodell 1997.

Det som "ser rätt ut" är artikelnr 87-083 hos duells.se (Mach Z ZR Millennium 2000). Är på jobbet så jag har ännu inte plockat loss förgasarflänsarna. Kan det vara så att dessa stämmer? Hade tänkt försöka dra iväg en beställning idag så får man skruva järnet i helgen.

Boost III: Perfekt, tack för tipset om Champions stift. Har dock köpt i väntan på hitta såna här uppe BR9EYA precis som du nämnde (har bara hunnit med klassiska mackar som OKQ8 och de har såklart bara NGK). Har fått några förslag på butiker som kan ha Champion så pajjar EYA stiften så åker jag dit och kollar och köper sådana. Tror dock inte jag är färdig med mekandet/rengörandet förrän till helgen tidigast.

När man tittar på reedventiler och raveportar (är det så det heter?) - är det något särskilt man ska kolla efter förutom smuts? Hur vet jag om de är slitna/behöver bytas?
 

Radwan

Aktiv medlem
16 feb 2009
64
0
6
Som boost III säger så är dom känsliga på stift och min maskin tål inte NGK stift överhuvudtaget... inte ens EYA stiften. Jag kör med Bosch stift och det funkar mycket bättre!

Det enda du kan se på Raveportarna är att där du fäster dom i membranet är att gängorna kan försvinner(egen erfarenhet), men har svårt att tro att det är något standard fel!

och Reedventilerna ska det sluta tätt mellan blad och hållare!

Du har VM38 gasare och inte 36or?
 

Smaskis

Medlem
18 jan 2010
34
0
1
Luleå
Tack igen för alla svar!

Som boost III säger så är dom känsliga på stift och min maskin tål inte NGK stift överhuvudtaget... inte ens EYA stiften. Jag kör med Bosch stift och det funkar mycket bättre!

Det enda du kan se på Raveportarna är att där du fäster dom i membranet är att gängorna kan försvinner(egen erfarenhet), men har svårt att tro att det är något standard fel!

och Reedventilerna ska det sluta tätt mellan blad och hållare!

Du har VM38 gasare och inte 36or?
Sprängskiss här stämmer perfekt överens med min bestyckning och säger TM38 (ej VM):

http://216.37.204.206/xtremepowersports/Skidoo_OEM/Skidoo.asp?Type=13&A=239&B=16

Denna bild är Artnr 87-083 på duells.se och sägs vara till modell 2000 Millennium enligt dem:
Förgasarfläns..jpg

Jag har en sån där "plastgrej" som går över alla tre förgasare upptill om det hjälper (som fästs i förgasarfläns till vänster). Plastgrejen finns inte med i sprängskisserna från skidoo för detta år. Sprängskisserna visar också förgasarflänsar som ej liknar de som sitter på.
 

Radwan

Aktiv medlem
16 feb 2009
64
0
6
Precis sådär ser mina insugsgummin ut till mach zan. Sen är plastgrejen en boostbottle och den behövs inte bytas om du trodde det. Är artnummer samma så passar gummina!

Aah, TM38 då är det likadant som på 98an och då borde de insugsgummin passa då jag också beställde till 2000 modellen!
 

Smaskis

Medlem
18 jan 2010
34
0
1
Luleå
Precis sådär ser mina insugsgummin ut till mach zan. Sen är plastgrejen en boostbottle och den behövs inte bytas om du trodde det. Är artnummer samma så passar gummina!

Aah, TM38 då är det likadant som på 98an och då borde de insugsgummin passa då jag också beställde till 2000 modellen!
OK! Bra att veta om boostbottle, läste just på om dess funktion. :)
Ska plocka lös gummina strax, elitseriehockeyn tog sin tid.

Har gjort komptest nu, dock så är "gummifoten" på denna kompmätare lite defekt (gammal hedenhös analog grej från ... början av -80 talet?), finns en mindre spricka där, så jag tror värdena kan behöva tas med en nypa salt kanske. Det ser "jämnt" ut dock oavsett om den mäter lite fel. Vet inte vad "normalt" skall vara?

Cylinder #1 (närmast variator): 7kg blankt
Cylinder #2: 7kg blankt
Cylinder #3: 6.8 cirka

Är värdena oroande låga så får jag skaffa en bättre komptestare och mäta om helt enkelt innan jag börjar riva resten :)
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Ja det är låga värden men troligtvis så är det din mätare som är skum. Hade två eller en varit på 9 kg respektive 7 då hade det varit läge att riva.

Kolla dock med en ny mätare om du har tillgång till en, kan ju vara så att ringarna är helt slut...

Bör ligga på lite drygt 9 kg.