Hej!
Har en Mach Z 800 -97 som efter kort men normal körning plötsligt tappar effekt några hundra meter hemifrån. Väl hemma slår jag av maskinen och låter den svalna.
Skoter är lätt att dra igång, går på alla cylindrar vad det verkar. Dock svarar den VÄLDIGT dåligt på glas/blöddrar + avgasknallar då och då.
Har kollat stiften, 2 cylindrar verkar gå fett (blöta/svarta), en verkar ha hyffsat torrt stift, dock ej brunbränt utan mer svart, men torrt. Stark gnista finns. Har använt bladmått och vet att det är 0.5mm på stiften (NGK BR10ES). Har även provat ny uppsättning NGK BR10ES samt ett par äldre BR9ES jag hade liggande.
Hittar inget direkt suspekt när jag öppnar huven, har provat känna/flytta runt på tändhattar här och där för att se att den går på alla cylindrar. Har dumtestat och startat på 3 cylindrar och lyft bort en tändhatt i taget. När jag gör så och lyfter tändhatt på cylinder närmast variatorn går den absolut sämst. Vet inte om detta kan vara någon hjälp i diagnostiken?
Kan detta vara någon form av tändproblem som plötsligt uppstått?
Vad bör jag testa/börja riva för att inte plocka sär allt i molekyler?
Kommer kolla komp ikväll, men känns som om det borde vara ett mer banalt fel än så. Inga missljud i övrigt förutom väldigt skum och ojämn tomgång (pendlar och hackar mellan 1000 och 2000 rpm, ligger dock oftast uppemåt 2000 och "dippar" då och då - eventuellt med stopp eller mindre rusning tillbaka upp till 2000 igen).
Är inte helt superrutinerad men brukar kunna fixa det mesta själv med lite hjälp och tips på vägen.
Alla förslag tages tacksamt emot.
Har en Mach Z 800 -97 som efter kort men normal körning plötsligt tappar effekt några hundra meter hemifrån. Väl hemma slår jag av maskinen och låter den svalna.
Skoter är lätt att dra igång, går på alla cylindrar vad det verkar. Dock svarar den VÄLDIGT dåligt på glas/blöddrar + avgasknallar då och då.
Har kollat stiften, 2 cylindrar verkar gå fett (blöta/svarta), en verkar ha hyffsat torrt stift, dock ej brunbränt utan mer svart, men torrt. Stark gnista finns. Har använt bladmått och vet att det är 0.5mm på stiften (NGK BR10ES). Har även provat ny uppsättning NGK BR10ES samt ett par äldre BR9ES jag hade liggande.
Hittar inget direkt suspekt när jag öppnar huven, har provat känna/flytta runt på tändhattar här och där för att se att den går på alla cylindrar. Har dumtestat och startat på 3 cylindrar och lyft bort en tändhatt i taget. När jag gör så och lyfter tändhatt på cylinder närmast variatorn går den absolut sämst. Vet inte om detta kan vara någon hjälp i diagnostiken?
Kan detta vara någon form av tändproblem som plötsligt uppstått?
Vad bör jag testa/börja riva för att inte plocka sär allt i molekyler?
Kommer kolla komp ikväll, men känns som om det borde vara ett mer banalt fel än så. Inga missljud i övrigt förutom väldigt skum och ojämn tomgång (pendlar och hackar mellan 1000 och 2000 rpm, ligger dock oftast uppemåt 2000 och "dippar" då och då - eventuellt med stopp eller mindre rusning tillbaka upp till 2000 igen).
Är inte helt superrutinerad men brukar kunna fixa det mesta själv med lite hjälp och tips på vägen.
Alla förslag tages tacksamt emot.