Vad händer med variatorremmen vid inkörningen?

psike

Välkänd medlem
20 sept 2009
1.456
2
38
Skellefteå
För att inte vara så provokativ så väljer jag att inte ifrågasätta vikten av inkörning av en ny variatorrem. Jag vill bara veta lite "fundamenta" om vad som händer.

Så. Vad är det i praktiken som händer med en rem när den körs in varsamt under säg, 100km, som INTE händer om man kör fullt spjäll från dess att remmen nått "arbetstemp"?

Sakligt gärna, jag är nyfiken!
 

bost

Välkänd medlem
1 jan 2000
392
0
16
Sävar
Variatorremmen är ju uppbyggd med olika kord- och gummilager sammanvulkade med varandra och som gör variatorremmen tämligen styv.
Ju dyrare och mera anpassad för högre effekt remmen är, desto mera komplicerad är uppbyggnaden och desto styvare blir den.
För att variatoremmen skall ges en chans till optimal livslängd är det därför av största vikt att den får en chans att "mjuka upp sig" så att den kan formas runt variatorn istället för att med våld brytas runt, med följd att de hopvulkade komponenterna bryts isär med sprickbildning som följd. Detta är speciellt viktigt om den har kevlar kord eftersom kevlaren inte har någon "töjmån" utan istället brister. Kom ihåg att det är inte bara som ny den behöver mjukas upp. Det behövs vid alla kallstarter. Om alla förstod detta skulle många remhaverier undvikas.
 

psike

Välkänd medlem
20 sept 2009
1.456
2
38
Skellefteå
Härligt, tack så mycket för svaret. Första gången jag läser ett svar ang. detta med viss substans snarare än inlägg som: "Jag kör aldrig in mina remmar, dom håller 4500 mil" eller "Jag kör alltid in mina remmar och dom håller minsann 4600 mil".

Jag kan själv inte bidra med något direkt, men ser gärna mer svar i tråden =)
 

bost

Välkänd medlem
1 jan 2000
392
0
16
Sävar
Genom att göra mjuk start och köra med lågt varvtal några minuter så att remmen inte belastas för hårt och får en chans att bli uppmjukad innan den utsätts för hög belastning. Samma sak gäller ju även för motorn så att kolvar och cylindrar inte får för olika temperaturer och därmed olika värmeutvidgning som kan förorsaka s.k. kallskärningar.
 

D.Fredriksson

Välkänd medlem
8 nov 2009
248
0
16
Älvsbyn
Själv låter jag alltid skotern stå ett bra tag på tomgång innan man börjar köra med den! Dock lite beroende på temperaturen när skotern alltid står ute!

När de kommer till remmarna så har jag alltid otur med dem. Vet dock inte nu om de beror på att det kanske går tungt i snön som är när det är så bottenlöst men jag tycker att den nöter väldigt mycket på remmen. Men försöker alltid ta det lugnt och köra några vändor fram och tillbaka så grejerna får snurra igång lite försiktigt när inte varit igång på ett tag.

Hur gör ni med reservremmen? Kör ni in en rem så den är "färdig" ifall den remmen som sitter på skulle flyga i småbitar eller om man nu bara bränner den för att det går åt hälvete för tungt!

Mvh D.Fredriksson
 

Jääpääh

Välkänd medlem
18 sept 2009
644
3
16
Malungsfors
Antingen har jag en VÄL begagnad orginalrem som reserv eller en riktigt billig och dålig! Som ska klara lugn åkning raka vägen hem! Har man en ny svindyr rem liggandes under huven i vått å torrt ett år så är den kanske inte så fin att sätta på sen!
 

.Strand.

Välkänd medlem
10 sept 2004
2.194
0
36
Rosvik
Själv låter jag alltid skotern stå ett bra tag på tomgång innan man börjar köra med den! Dock lite beroende på temperaturen när skotern alltid står ute!
Hjälper ju inte mycket, om vi nu snackar om det tråden handlar om. Du måste köra den varm för på tomgång varmkör du inte nån rem iaf.
 

D.Fredriksson

Välkänd medlem
8 nov 2009
248
0
16
Älvsbyn
Borde de inte vara bättre med en variator som börjat få temperatur när den ska till att börja greppa på remmen?! Tycker de ska vara bättre att börja varmköra remmen med en varm motor och en "varm" variator!

Vet inte man kanske är ute å cyklar men jag har fått för mig att remmen ska ev må lite bättre av att motor och variator får värma upp remmen i kylan några grader innan man börja slita i den?

Vet varken om de stämmer i teorin eller i praktiken!?

Mvh D.Fredriksson
 

Jowen

Aktiv medlem
16 dec 2006
96
0
6
Har gjort ett examensarbete som handlar mycket om däck och gummi och tänkte bidra med vad jag vet om det. Däck och remmar är ju väldigt lika på så sätt att de består av lager med ihopvulkad kord och gummi.

Gummi består av molekyler som är formade som långa trådar och som är ihopnystade med varandra. Vid vulkningen så formas gummit under tryck och förhöjd temperatur och det som då händer på molekylnivå är att molekylerna växer och trasslar ihop sig med varandra. Vulkningen görs vid en bestämd temperatur och avbryts vid en bestämd tid för att få önskade egenskaper.

Den här processen fortsätter till viss del om gummit värms upp igen. Och det är förmodligen detta som händer då remmen är ny. Jag antar att tillverkaren av remmen kompenserar för detta och avbryter vulkningen något tidigare, för att remmen ska få "rätt" egenskaper då den blivit inkörd.

Inom formelbilsracing pratar man om "skrubbade" däck. Det är däck som är körda ett fåtal varv i tex kval eller träning. Dessa däck används senare i racet då de förväntas hålla längre när de är skrubbade (inkörda) innan.
 

psike

Välkänd medlem
20 sept 2009
1.456
2
38
Skellefteå
Har gjort ett examensarbete som handlar mycket om däck och gummi och tänkte bidra med vad jag vet om det. Däck och remmar är ju väldigt lika på så sätt att de består av lager med ihopvulkad kord och gummi.

Gummi består av molekyler som är formade som långa trådar och som är ihopnystade med varandra. Vid vulkningen så formas gummit under tryck och förhöjd temperatur och det som då händer på molekylnivå är att molekylerna växer och trasslar ihop sig med varandra. Vulkningen görs vid en bestämd temperatur och avbryts vid en bestämd tid för att få önskade egenskaper.

Den här processen fortsätter till viss del om gummit värms upp igen. Och det är förmodligen detta som händer då remmen är ny. Jag antar att tillverkaren av remmen kompenserar för detta och avbryter vulkningen något tidigare, för att remmen ska få "rätt" egenskaper då den blivit inkörd.

Inom formelbilsracing pratar man om "skrubbade" däck. Det är däck som är körda ett fåtal varv i tex kval eller träning. Dessa däck används senare i racet då de förväntas hålla längre när de är skrubbade (inkörda) innan.
Det här gillar jag, ett svar med tyngd!!

Inge jädra mumbojumbo om "känns som den håller bättre" :)
 

Mucklan

Aktiv medlem
25 dec 2009
68
1
6
Palla upp skotern bak och kör mattan ett tag, det går ju betydligt lättare än att köra i tex djupsnö. Remmen skonas och vipps håller den betydligt längre. Ett konkret tips i all välmening.
 

Fat Bob

Medlem
21 mar 2010
18
0
1
Norrbotten
Tja, jag brukar alltid starta och varmköra skotern med neutralläget i växellådan, vilket innebär att såväl motor som rem blir lite uppvärmda innan avfärd. Men, ni kanske inte har ett neutralläge på era skotrar...
 

fredguy

Välkänd medlem
28 nov 2008
1.086
0
36
köpte då en ny till 440/700ves i vintras och den piskades hårt från första början och den håller ihop.
 

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Spontant tvivlar jag på hur mycket just remmen, och knappt ens variatorn värms upp av varmkörningen av motorn (beroende på längden av varmkörningen då, men jag tänker på 5-10 min). Variatorn får garanterat finns uppvärmning men påverkan på remmen från enbart den värmen känns försumbar, detta är dock bara i mitt huvud så jag ska ta och känna på variatorn nästa gång jag ska ut... Det som primärt värmer variatorn, och den blir ju redigt varm vid körning är ju friktionen mot remmen så bästa varmkörningen av remmen är att palla upp skotern så mattan ligger fri från marken och låt den ligger strax över tillslag någon minut, gärna flera. Finns en guru i staterna som kör minst en kvarts varmkörning av motorn och sedan en kvart till för remmen men skotern uppallad, han "vilar" även motorn mellan körningarna för att värmen ska sprida sig i blocket och genom hela motorn, något överkurs men han men ska ha en jävla livslängd på remmarna och sina motorer ;)

Själv har jag ingen rigg för att palla upp skotern men det ska byggas eftersom just att få remmen mjuk och uppvärmd innan man belastar känns kritisk. Nu varmkör jag remmen genom att försöka ligga hyfsat lugnt på led så länge jag kan innan jag kör några fullgas repor eller ger mig utanför leden...
Men en sak jag har funderat på är hur länge det tar egentligen för en rem att köras in, jag tvekar inte på att remmar har en inkörningsperiod precis som mattor men just hur lång den är? Finns ju bara vedertagna angivelser med allt från 1 till 50 mil...
 
Last edited:

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Bamsegrill: Om man har en växellåda med friläge kan man ju stå still och tomgasa så att båda variatorerna+rem snurrar utan att mattan gör det. Rem+variatorskiva blir varm medelst friktion. Neutralen ligger i det fallet i växellådan.
 

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Ahh ja givetvis lär det vara det han menar, fastna i att jag trodde han menade att han fritt kunde varva motorn... Är så insnöad på sportmaskiner så jag tänkte inte ens på att man givetvis kan varva sekundären fritt med växellåda...

Editerar och säger som så då att har man möjligheten till friläge genom växellåda på sin maskin är det troligtvis ett väldigt bra sätt att varmköra remmen, för oss med direktverkande kedjehus eller vad man ska säga är det att palla upp skotern som gäller, lyxigt med växellåda mao ;)