Sv: då har alla polaris 2011 släppts
[video=youtube;IGvxzxU5QRY]http://www.youtube.com/watch?v=IGvxzxU5QRY&fmt=35[/video]
[video=youtube;IGvxzxU5QRY]http://www.youtube.com/watch?v=IGvxzxU5QRY&fmt=35[/video]
Nej det har dom inte fått till.Det hörde jag att de skulle fixa inför denna säsong (2010), detta gjordes alltså inte?
Mattan har väl inte så mycket med skidres att göra egentligen. Kolla attackvinkel osv jämfört mot en vanlig RMK. Att mattan är tung gör ju bara att det går trögt i snön. Kör själv en Assault, mattan funkar bra på packat underlag och hyffsat i snön. Så lite roterande massa som möjligt är nog bäst.För mig spelar det ingen roll om den så väger 70 kg! Den får maskinen att gå på rullen vilket inte 61mm mattan gör! Det är det enda som betyder något! resten är bara BS! :-D
Nu förstår jag inte, jag har en 800 Assault och har inte märkt detta. Dock kan den nysa till ibland om man sitter och fiskör och pumpar efter leden. Är oftast full sula som gäller och då märks inget.Nej det har dom inte fått till.
Årets Rmk 800 har nått tokigt för sig. Känns som den tvärdör av när man gasar på.
Mattan gör mycket, en fet matta gör skidres, visst geometrin spelar också in en viss roll.. men med en så mjuk matta som rmk:n har så är det inte på tal om samma res som du får med en assault, så är det bara. drevningar, vikter, helixar och fjädrar är ska enligt sprängskisserna vara samma på RMK 800:a som på ASSAULT..Mattan har väl inte så mycket med skidres att göra egentligen. Kolla attackvinkel osv jämfört mot en vanlig RMK. Att mattan är tung gör ju bara att det går trögt i snön. Kör själv en Assault, mattan funkar bra på packat underlag och hyffsat i snön. Så lite roterande massa som möjligt är nog bäst.
Nu förstår jag inte, jag har en 800 Assault och har inte märkt detta. Dock kan den nysa till ibland om man sitter och fiskör och pumpar efter leden. Är oftast full sula som gäller och då märks inget.
går du givetvis upp på fjället så fungerar den ju bättre.. men den går inte klockrent och du får inte ut dina 154 hk iaf. rätt mapp så spottar den inte, jag har personligen provat polarens 800:a (2010) med pc3 samt jan stoutner (157hk) mappen. Natt och dag i rapphet toppeffekt samt inte en uns av tvekningar. den går helt enkelt underbart.Mattan gör mycket på packat underlag, men jag har sett att en del har flyttat upp boggien för att få en bättre attackvinkel för att slippa skidres när man ska klättra. Tro mig, mattan är mjukare än vad man tror och då man ska klättra och det blir lite hårdare så tappar man lätt kontrollen, då skotern går på rullen och avsaknaden av yttre vändhjul gör den väldigt vinglig.
Rätt bra matta om man vill slippa att kammarna faller av då man ska spinna runt på stock och sten men jag har också sett skräckexempel på i stort sett kamlösa mattor.
Sen verkar många av dagens D8 motorer funka bättre i fjällen och vi har inte några 2-3000m att köra på. Vad jag läst mig till angående Power Commander så säger en del att det funkar bra och andra inte alls lika bra. Man ska ha olika mappningar beroende på vad det är för höjd, temperatur o.s.v. Det finns 3 olika spridare att välja på, min far kör med mappning för blå spridare på hans Assault som har gula spridare och då funkade den bättre men inte bra. Att den dör till eller nyser kan bero på "spridarbytet", kanske ett skäl till att de nya motorerna bara har 2 spridare?
Jag hade gärna sett samma matta på Switchback Assault om motorn nu orkar, för just nu så tycker jag att den är lite för tung och bromsar rätt bra i djupsnön.
Men på Måndag så får jag se vad min Återförsäljare säger och vad man eventuellt köper för maskin till nästa år. Men som det ser ut just nu så lutar det mot en Switchback Assault![]()