Polaris 2011

Aggrovator

Välkänd medlem
12 sept 2009
216
0
16
Östersund
Sv: då har alla polaris 2011 släppts

[video=youtube;IGvxzxU5QRY]http://www.youtube.com/watch?v=IGvxzxU5QRY&fmt=35[/video]

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele

Det hörde jag att de skulle fixa inför denna säsong (2010), detta gjordes alltså inte?
Nej det har dom inte fått till.
Årets Rmk 800 har nått tokigt för sig. Känns som den tvärdör av när man gasar på.

Flaeskbulle

Aktiv medlem
15 mar 2007
84
0
6

För mig spelar det ingen roll om den så väger 70 kg! Den får maskinen att gå på rullen vilket inte 61mm mattan gör! Det är det enda som betyder något! resten är bara BS! :-D
Mattan har väl inte så mycket med skidres att göra egentligen. Kolla attackvinkel osv jämfört mot en vanlig RMK. Att mattan är tung gör ju bara att det går trögt i snön. Kör själv en Assault, mattan funkar bra på packat underlag och hyffsat i snön. Så lite roterande massa som möjligt är nog bäst.

Nej det har dom inte fått till.
Årets Rmk 800 har nått tokigt för sig. Känns som den tvärdör av när man gasar på.
Nu förstår jag inte, jag har en 800 Assault och har inte märkt detta. Dock kan den nysa till ibland om man sitter och fiskör och pumpar efter leden. Är oftast full sula som gäller och då märks inget.

RMK700Woopie

Välkänd medlem
1 jan 2000
732
0
16
39
Kiruna, Käymäjärvi

Mattan har väl inte så mycket med skidres att göra egentligen. Kolla attackvinkel osv jämfört mot en vanlig RMK. Att mattan är tung gör ju bara att det går trögt i snön. Kör själv en Assault, mattan funkar bra på packat underlag och hyffsat i snön. Så lite roterande massa som möjligt är nog bäst.

Nu förstår jag inte, jag har en 800 Assault och har inte märkt detta. Dock kan den nysa till ibland om man sitter och fiskör och pumpar efter leden. Är oftast full sula som gäller och då märks inget.
Mattan gör mycket, en fet matta gör skidres, visst geometrin spelar också in en viss roll.. men med en så mjuk matta som rmk:n har så är det inte på tal om samma res som du får med en assault, så är det bara. drevningar, vikter, helixar och fjädrar är ska enligt sprängskisserna vara samma på RMK 800:a som på ASSAULT..

Alla polaris 800:eek:r ( under 2-3000 meters höjd typ) har alldeles för mycket på toppen i soppatillförsel och alldeles för lite på 5450 varv! ska den gå korrekt så monterar du på pc:3/pc:5 med rätt mapp, antingen från Polaris mora eller Jan Stoutner.. original är mappen fel inställd för Sverige som är så kallat "lågland". :)

Flaeskbulle

Aktiv medlem
15 mar 2007
84
0
6

Mattan gör mycket på packat underlag, men jag har sett att en del har flyttat upp boggien för att få en bättre attackvinkel för att slippa skidres när man ska klättra. Tro mig, mattan är mjukare än vad man tror och då man ska klättra och det blir lite hårdare så tappar man lätt kontrollen, då skotern går på rullen och avsaknaden av yttre vändhjul gör den väldigt vinglig. :p
Rätt bra matta om man vill slippa att kammarna faller av då man ska spinna runt på stock och sten men jag har också sett skräckexempel på i stort sett kamlösa mattor.

Sen verkar många av dagens D8 motorer funka bättre i fjällen och vi har inte några 2-3000m att köra på. Vad jag läst mig till angående Power Commander så säger en del att det funkar bra och andra inte alls lika bra. Man ska ha olika mappningar beroende på vad det är för höjd, temperatur o.s.v. Det finns 3 olika spridare att välja på, min far kör med mappning för blå spridare på hans Assault som har gula spridare och då funkade den bättre men inte bra. Att den dör till eller nyser kan bero på "spridarbytet", kanske ett skäl till att de nya motorerna bara har 2 spridare?

Jag hade gärna sett samma matta på Switchback Assault om motorn nu orkar, för just nu så tycker jag att den är lite för tung och bromsar rätt bra i djupsnön.
Men på Måndag så får jag se vad min Återförsäljare säger och vad man eventuellt köper för maskin till nästa år. Men som det ser ut just nu så lutar det mot en Switchback Assault :)

RMK700Woopie

Välkänd medlem
1 jan 2000
732
0
16
39
Kiruna, Käymäjärvi

Mattan gör mycket på packat underlag, men jag har sett att en del har flyttat upp boggien för att få en bättre attackvinkel för att slippa skidres när man ska klättra. Tro mig, mattan är mjukare än vad man tror och då man ska klättra och det blir lite hårdare så tappar man lätt kontrollen, då skotern går på rullen och avsaknaden av yttre vändhjul gör den väldigt vinglig. :p
Rätt bra matta om man vill slippa att kammarna faller av då man ska spinna runt på stock och sten men jag har också sett skräckexempel på i stort sett kamlösa mattor.

Sen verkar många av dagens D8 motorer funka bättre i fjällen och vi har inte några 2-3000m att köra på. Vad jag läst mig till angående Power Commander så säger en del att det funkar bra och andra inte alls lika bra. Man ska ha olika mappningar beroende på vad det är för höjd, temperatur o.s.v. Det finns 3 olika spridare att välja på, min far kör med mappning för blå spridare på hans Assault som har gula spridare och då funkade den bättre men inte bra. Att den dör till eller nyser kan bero på "spridarbytet", kanske ett skäl till att de nya motorerna bara har 2 spridare?

Jag hade gärna sett samma matta på Switchback Assault om motorn nu orkar, för just nu så tycker jag att den är lite för tung och bromsar rätt bra i djupsnön.
Men på Måndag så får jag se vad min Återförsäljare säger och vad man eventuellt köper för maskin till nästa år. Men som det ser ut just nu så lutar det mot en Switchback Assault :)
går du givetvis upp på fjället så fungerar den ju bättre.. men den går inte klockrent och du får inte ut dina 154 hk iaf. rätt mapp så spottar den inte, jag har personligen provat polarens 800:a (2010) med pc3 samt jan stoutner (157hk) mappen. Natt och dag i rapphet toppeffekt samt inte en uns av tvekningar. den går helt enkelt underbart.

Kör själv pc3 på min D7 och den har också haft spottningar på mellanregistret.. med rätt mapp så finns det inget sådant, nu går den kanon. av att döma på siffrorna de förprogrammerade (Jan stoutner t.ex.) mapparna till pc3 och pc5 för 800:an så ligger soppa ökningen på 20-30 procent på mellanregistret medans man tar bort 10-18 procent på toppen.
Vi kör i Kiruna ca 580 moh ända upp till + 1000 moh beroende på vart man håller hus, sen noterar jag lite smått att vi har Sveriges högsta berg runt knuten i princip.. jag kör även min egen maskin i byn i Pajala på ca 160 moh.. det är ingen skillnad där. den tvekar original och bränner alldeles för mycket soppa på toppeffekten. har du inte rätt mapp på pc3/pc5:an så är det ju givetvis så att den går sämre.

cfi-4 är väl upplagt så att de är två lågfartsspridare och två högfartsspridare? lågfart pumpar upp till 5400 varv och därefter sätter högfarten in? däremellan blir det ett glapp, och därför stakar den sig. Vad jag tror är att man chokar in mer soppa just där för att få den att gå som det ska med hjälp av en modifierad mapp. Någon som har den korrekta faktan för cfi-4 systemet? :hmmmm2:

Rev_800

Aktiv medlem
7 jan 2010
64
0
6
Umeå

Ringde Åf idag för mera info om Pro-Rmk 155, är tämligen sugen på att beställa. Priset som handlaren trodde var runt 130 till 140 tusen. Skulle man beställa nu skulle man få den till skoterns dag i oktober. Han skulle återkomma då han visste mera..