Turbo?!

T_Nytro-09

Medlem
11 mar 2010
8
0
1
Tja!
Hört att de finns en 'mjukare' turbo på 190hp.. E intresserad av att lägga det. Nån som kör med det å isf hur bra funkar det?
 

Wazabi

Välkänd medlem
29 mar 2008
326
0
16
Piteå
McXpress har ett låg trycks kit som inte kräver nå kompsänk och genererar 180hästkrafter. Hur bra det funkar kan jag inte svara på för jag har aldrig sett kittet med mina egna ögon, finns dock på Youtube om du letar ganska noga.
 
8 mar 2010
16
0
1
Hej!


Jag har 180kittet på min Nytro Rtx -08.
Kan bara säga att jag är MER än nöjd, Jag håller jämt med 240/270 maskiner upp till 70-80, då drar dom ifrån marginellt, just i startacc så vinner 180 i alla lägen.
Den enda skillnaden jag ser mot större kitt är att jag inte behöver ha en remkassa på 50 000kr per/år, och att man tappar lite i hastigheter över 80km/h, men där är det ju ändå inte kul att köra.

Enda problemet jag har är att hålla nere skidorna, har haft sönder 2st bakbågar nu och du åker hur långt du vill på rullen, ska lägga upp lite filmer på Youtube, Återkommer och några minuter med länkar.

Mvh Mattias

här kommer filmklipp för er som är intresserad av Mcxpress 180Hk turbo kitt.

http://www.youtube.com/watch?v=QP7k3j2_k2I
http://www.youtube.com/watch?v=IIwjuN4sxQA
http://www.youtube.com/watch?v=ynf0Q2yo0B4
http://www.youtube.com/watch?v=-tYxxBiEQDk
 
Last edited:

dema

Välkänd medlem
6 aug 2005
708
0
16
49
Uppsala
Jag funderar också på att skaffa avgasrör med fläkt i

Valet står mellan mcx180hk och Ullmer racings 180hk kit
Priset skilljer inte så mycket, men med Ullmers sats ingår trailtanken, och jag gillar att han har frontmonterat turbon med orginalljuddämparen!
Borde bli en väldigt tyst skoter, som ser helt orginal ut.
Samtidigt känns det lättare att kontakta mcx den dagen man behöver hjälp eller reservdelar
 

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
Tja!

Jag skulle ha valt mcx ! man vill ju inte ha mer vikt fram på en nytro :) jag funderar oxå på att skaffa detta kitt till nästa vinter :) Jag ska isf köra med en mini ljuddämpare så att man hör motorn ! Med orginal är motorn för tyst tycker jag :)

Jag tänkte lämna in min nytro för monteringen av kittet isf ! är det nån som vet vart man kan götra det i östersund ? Yamahacenter finns ju men det kan ju vara bra med alternativ.
 

stecka

Välkänd medlem
24 okt 2005
3.128
1
36
Jämtland,Lit
Med turbo vill man gärna ha mer vikt fram ;) sen en turbo nytro hörs iaf om du står brevid kör du så låter dom inte mkt fick en chock när jag fick höra hur mkt min låter när en polare prövade min.
 

XTX Turbo

Välkänd medlem
22 okt 2009
274
2
16
Tja!

Jag skulle ha valt mcx ! man vill ju inte ha mer vikt fram på en nytro :) jag funderar oxå på att skaffa detta kitt till nästa vinter :) Jag ska isf köra med en mini ljuddämpare så att man hör motorn ! Med orginal är motorn för tyst tycker jag :)

Jag tänkte lämna in min nytro för monteringen av kittet isf ! är det nån som vet vart man kan götra det i östersund ? Yamahacenter finns ju men det kan ju vara bra med alternativ.

Åre sätter dit fläkten....
 

MarkusX

Välkänd medlem
21 jan 2006
618
0
16
Hedemora
Hej!


Jag har 180kittet på min Nytro Rtx -08.
Kan bara säga att jag är MER än nöjd, Jag håller jämt med 240/270 maskiner upp till 70-80, då drar dom ifrån marginellt, just i startacc så vinner 180 i alla lägen.
Den enda skillnaden jag ser mot större kitt är att jag inte behöver ha en remkassa på 50 000kr per/år, och att man tappar lite i hastigheter över 80km/h, men där är det ju ändå inte kul att köra.

Enda problemet jag har är att hålla nere skidorna, har haft sönder 2st bakbågar nu och du åker hur långt du vill på rullen, ska lägga upp lite filmer på Youtube, Återkommer och några minuter med länkar.

Mvh Mattias
Äntligen någon som monterat det berycktade 180 Hp kit'et. Du råkar inte ha några bilder på delarna alt. när det installerades? Är jävligt sugen på detta kit till nästa säsong. Undrar oxå om hur MCX har löst det med insprutningen, sitter det nån extra spridare eller är det bara orginal? Och hur är det med intercooler, ingår den som sitter i tunneln på stor satsen?
Och hur funkar det med variatorn, kör du med vikter från MCX? Samt vilken matta & drevning har du nu?
Har massor med frågor då MCX hemsida är under all kritik :-(
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Äntligen någon som monterat det berycktade 180 Hp kit'et. Du råkar inte ha några bilder på delarna alt. när det installerades? Är jävligt sugen på detta kit till nästa säsong. Undrar oxå om hur MCX har löst det med insprutningen, sitter det nån extra spridare eller är det bara orginal? Och hur är det med intercooler, ingår den som sitter i tunneln på stor satsen?
Och hur funkar det med variatorn, kör du med vikter från MCX? Samt vilken matta & drevning har du nu?
Har massor med frågor då MCX hemsida är under all kritik :-(
Det enda som skiljer utseendemässigt på montaget är frånvaron av IC, samt att det sitter ett plenum i aluminium isf luftburk-annars ser det exakt ut som 240/270.
180 använder originalspridarna, och ja, det är bara precoolern i tunneln som kyler.
Variatorn kräver lite kärlek, kort sagt fungerar inte MCX grejor alls, möjligen att det kan funka hjälpligt på en MTX med mycket matta att driva runt, men du behöver en annan helix och gärna supertipvikter för att få det att funka. Helix från en std Apex -06 -> fungerar mycket bra.
 

MarkusX

Välkänd medlem
21 jan 2006
618
0
16
Hedemora
Det enda som skiljer utseendemässigt på montaget är frånvaron av IC, samt att det sitter ett plenum i aluminium isf luftburk-annars ser det exakt ut som 240/270.
180 använder originalspridarna, och ja, det är bara precoolern i tunneln som kyler.
Variatorn kräver lite kärlek, kort sagt fungerar inte MCX grejor alls, möjligen att det kan funka hjälpligt på en MTX med mycket matta att driva runt, men du behöver en annan helix och gärna supertipvikter för att få det att funka. Helix från en std Apex -06 -> fungerar mycket bra.
Hur funkar det med bränslet? Måste man byta ut bränslepumpen och sätta dit nån tryckregulator?
Tyckte jag såg att det kostar 30.000:- hos MCX men hur mycket extrakostnader får man räkna med?
 

boomer32

Välkänd medlem
1 jan 2005
368
1
16
Gällivare
Hur funkar det med bränslet? Måste man byta ut bränslepumpen och sätta dit nån tryckregulator?
Tyckte jag såg att det kostar 30.000:- hos MCX men hur mycket extrakostnader får man räkna med?
För 30.000:- har du allt komplett till motorn.
De extra kostnader är: monteringen och variator grejer för att få det att lira.
Vet inte vad de tar för att montera.
Och inte vad de tar för sitt variator kit.
 

dema

Välkänd medlem
6 aug 2005
708
0
16
49
Uppsala
Tror nog att jag tänker satsa på Ulmers turbo!
Mest för att kunna använda orginalljuddämparen, enligt Ulmer ska skotern bli mycket tystare än orginal :)
Och så ingår en Trailtank!

Turbo kit $3,999

AEM Air/Fuel Ratio Gauge: $300

Boost Gauge: $55

Clutch Kit & Gearing Package : $250

Shipping $200

=$4804

http://www.ulmerracing.com/
 
Last edited:

MarkusX

Välkänd medlem
21 jan 2006
618
0
16
Hedemora
och så är det lite häftigare med intercooler monterat i fronten på det Amerikanska satserna, inte för att det gör någon skillnad vid så lågt laddtryck
 

Snowlabile

Välkänd medlem
25 dec 2007
414
0
16
Men är inte tanken moddad för att turbon ska få plats , så den rymmer inte så mycket mer soppa? Tillkommer inte tull och moms på priset också?
 

MarkusX

Välkänd medlem
21 jan 2006
618
0
16
Hedemora
Förstod det som att tanken är både moddad och större. Och Tull och moms för man väl betala efter eget samvete, finns många fraktbolag som specialiserat sig på att ta saker över atlanten och tullar själv in deras gods. Du lämnar bara in ditt "kvitto" via mail för uträkning av Tull/moms.

Det jag inte riktigt förstått med Amerikanska Turbo & Kompressorkit är att dom ibland verkar vara gjorda för "race"-soppa med högre oktan-tal som är vanligare där. Bl.a. så har Alpine ett 200hk kit utan att man komp-sänker men funkar då inte på våran vanliga bensin, men om man justerar ner laddtrycket så går det bra.
 
N

N_w

har en fråga om det här med turbokonverteringarna av dessa motorer, behöver ni kompsänka dem oavsett laddtryck? om ni kör tex 0,5 bar är det ett måste att kompsänka maskinen då?, isf följer det med trubokolvar i turbo kitet?

// Mvh Jonte
 

bonde456

Välkänd medlem
10 mar 2009
728
0
16
Tull och moms för man väl betala efter eget samvete, finns många fraktbolag som specialiserat sig på att ta saker över atlanten och tullar själv in deras gods. Du lämnar bara in ditt "kvitto" via mail för uträkning av Tull/moms.
finns inget bolag som slipper tullen, och om du inte åker i tullen så ska man redovisa det i efterhand som du säger.
Men om dom kollar så är det 20%tullavgift och sedan 25%moms så dom 4800dollar som det pratas om här blir då 7200 och det är inte billigt
 

MarkusX

Välkänd medlem
21 jan 2006
618
0
16
Hedemora
Det är där ens samvete kommer in, eftersom du själv måste maila in kvittot till fraktbolaget så är det upp till dig att det värde som står på kvittot motsvara det som du köpt. Eftersom dom du handlar av, t.ex. Ulmer Racing bara skickar till en adress inom USA så behöver dom inte skriva värdet på godset. Och för det mesta så är det svårt att få kvitto på prylar från USA, speciellt via mail. Så då får man "knåpa ihop ett själv" och vara noga med att fylla i det belopp man anser sig vara skyldig att betala tull + moms. Ord som "used" and "spare parts" kan vara bra att använda i sammanhanget.

Ska man betala tull & moms på prylarna kan man oftast lika gärna köpa prylarna i Sverige.