Turbo?!

Snowlabile

Välkänd medlem
25 dec 2007
414
0
16
Jag har kollat med mcx display några olika 240 maskiner och alla har gått på gränsen till snålt. Lambda mellan 0,9-1,0. Vilket inte är optimalt på en turbomaskin. Dom bör ligga kring 0,8-0,9 och ett A/F värde på ca 12,4. Men dom verkar ju fungera iaf utan härdsmältor. Tror knappast att 180 kittet går snålare än det iaf.. Däremot så ligger 270 bättre i värderna, mellan 0,8-0,92 vilket kan ses som ganska optimalt. Sen finns det väl många skolor ang just detta.
Vad är det för hårdvaruskillnad mellan 180,240 och 270 kittet? Kan ju va att dom magrat 240 kittet så mycket som möjligt för räckvidd , medan 270 har mer fokus på effekt.

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
Skulle snarare tro (veta) att std bränslepump har lite bekymmer med att orka hålla uppe trycket till 240hk, det är därför man monterar större pump och en btr på 270. Personligen så skulle jag sätta på 240 med, för att va säker.

Last edited:

stecka

Välkänd medlem
24 okt 2005
3.128
1
36
Jämtland,Lit
man bör ha bräslepump å regulator om man ska över 200.
nej man kan inte justera tändning med mcx boxen.
ja de går justera bränslet med mcx boxen om man köper till displayen = bra sak att ha å som sagt på full mutter aldrig över 0.9 i lambda gärna runt 0.8 under de så går de på tok för fett = mkt effekt som förloras kan tom bli misständningar

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Har du nån gång kollat på ditt A/F värde??? Kan bara säga att mcx 240 går då defenintivt INTE fett iaf...
Nej, jag har inte kollat A/F värdet men har förstått att det är lite i gränslandet-är på jobb nu och hoppas att det ligger en bränslepump i brevlådan när jag kommer hem;)

MCX display är också på tapeten, men nånstans måste man dra i bromsen rent finansiellt-och den gränsen var väl passerad för sisådär 20000:- sedan...det får helt enkelt vänta till nästa säsong. Har tidigare inte vågat räkna hur mycket jag lagt på skoterrelaterade tillbehör den här vintern, men om man räknar in nytt ställ, nya skor, nya handskar+en TekVest i utgifterna så landar det i runda slängar på ~80000:- utöver skotern, och det är iaf 30k mer än vad jag hade räknat med att bränna. Som sagt, vad du än släppte Insane för så hade det varit bussigt om du sagt till i höstas att du skulle sälja-det hade varit en bra deal för min del. :)
Jag hade dessutom kunnat tillbringa ungefär en månads tid av kvällar med tanten isf i garaget, nästan varenda kväll jag inte varit på jobbet har jag varit med skotern isf med tanten-inte alltid så uppskattat.
(Tanten läser inte snomobiles forum, och det är nog tur...)

Rizzzo

Välkänd medlem
29 nov 2009
252
1
16
Jag har 2 bränsle pumpar. Jag kommer plocka bort original pumpen och endast köra med externa pumpen, ser ingen nytta för den(men rekomenderas). Har drevat om min apex 2 kugg ner på topp drevet och satt supertip vikter och nya fjädrar. Jag ligger nu på ca 10800 rpm och växlar/backshift bra. Jag låg först på ca 10200 och dippade lite på toppen och växlade lite för snabbt. Provade att ta bort 6 g på tippen som resulterade i att jag for i varv stoppen. Monterade tillbaka 3 g för att få det bra och ändrade grader på sek fjädern. Mcx displayen är grymt bra då man kan kolla efter man har skruvat så allt funkar som det ska. Håller med Tobbe angående lägga pengar, blir mera än man tror och en himla fjäskande till frun(chefen) hemma för att få igenom att man vill köpa vikter för 3500kr då hon tycker att en ny diskmaskin skulle vara trevligt:)

N

N_w

halloj en fråga! sitter det en ''in tank'' och en ''in line'' eller båda in line om ni förstår vad jag menar!?(bränslepumparna)

// Mvh Jonatan

Snowlabile

Välkänd medlem
25 dec 2007
414
0
16
man bör ha bräslepump å regulator om man ska över 200.
nej man kan inte justera tändning med mcx boxen.
ja de går justera bränslet med mcx boxen om man köper till displayen = bra sak att ha å som sagt på full mutter aldrig över 0.9 i lambda gärna runt 0.8 under de så går de på tok för fett = mkt effekt som förloras kan tom bli misständningar
Styr alla mcx boxar tändningen , eller är det bara 240-270 kitten som gör det?
Går det justera tändningen om man har display kittet.

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
halloj en fråga! sitter det en ''in tank'' och en ''in line'' eller båda in line om ni förstår vad jag menar!?(bränslepumparna)

// Mvh Jonatan
Apex med stora kittet har dubla pumpar medan nytro har en pump, oavsett kitt. Dock så kan man ta bort en pump även på apex.

Så vitt jag vet så ändras inte tändning alls med mcx boxen. Tror inte den styr tändningen alls.

Rizzzo

Välkänd medlem
29 nov 2009
252
1
16
Apex med stora kittet har dubla pumpar medan nytro har en pump, oavsett kitt. Dock så kan man ta bort en pump även på apex.

Så vitt jag vet så ändras inte tändning alls med mcx boxen. Tror inte den styr tändningen alls.
Den styr inte tändningen.